דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

שביתת הרופאים / "אנחנו דורשים להוציא את פרק הבריאות מחוק ההסדרים"

ההסתדרות הרפואית נערכת לשביתה ביום חמישי הקרוב. הסיבה: שינויים מבניים במערכת הבריאות הציבורית שיכפיפו אותה לשיקולים כלכליים ולאוצר. בנוסף, דורשים הרופאים תוספת של מיליארד ש"ח לתכנית פעולה לקיצור תורים.

מסיבת עיתונאים של ההסתדרות הרפואית בישראל. צילום: דבר ראשון.
מסיבת עיתונאים של ההסתדרות הרפואית בישראל. צילום: דבר ראשון.
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

לקראת השביתה המתכוננת ביום חמישי הקרוב, כינסה ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י) מסיבת עיתונאים בכדי להסביר על מה השביתה. הר"י הכריזה על סכסוך עבודה לפני כשבועיים במחאה על פרק הבריאות בחוק ההסדרים. הבוקר השביתה הסתדרות האחיות את חדר המיון בבית החולים מאיר במחאה על תת התקצוב של מערכת הבריאות.

אמש (שלישי) נפגשו הר"י ונציגי האוצר למשא ומתן על דרישות הרופאים. בין הדרישות המרכזיות: ביטול פרק הבריאות בחוק ההסדרים ותוספת של מיליארד ש"ח לתכנית פעולה לקיצור תורים. בחוק ההסדרים של שנת 2015 – 2016 סוכם על העברת 100 מיליון ש"ח לטובת קיצור תורים אך לטענת בתי החולים, קופות החולים והר"י הכסף מעולם לא עבר.

לטענת הר"י פרק הבריאות בחוק ההסדרים המתוכנן לשנים 2017 – 2018 מהדק עוד יותר את החנק על מערכת הבריאות. הצעת חוק ההסדרים החדשה מעכבת מתן תקנים הנדרשים על מנת להקל על עומס העבודה ולאפשר לרופאים מנוחה במהלך התורנויות הארוכות. בנוסף, מכפיפה ההצעה את תהליכי עבודת הרופאים וקבלתם לעבודה לאחריות מנהלי הכספים בבתי חולים, ולא לסמכות מקצועית רפואית.

עוד יוצאת ההסתדרות הרפואית נגד ההצעה להטיל ענישה משמעתית על מנהלי בתי חולים שלא יעמדו ביעדי התקציב הקבועים להם והטלת קנסות על בתי חולים שלא יעמדו באותם יעדים. לדברי הרופאים, תקציביהם של בתי החולים כמו גם של קופות החולים, אינם מספיקים על מנת לספק רפואה שתואמת את צרכי המאה ה-21. בנוסף, מתנגדים הרופאים לפגיעה המתוכננת בתנאי ההעסקה והשכר של רופאים המועסקים בתאגידי הבריאות, ולעיכוב בקליטתם של אותם רופאים כעובדי מדינה.

יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל, ד"ר ליאוניד אידלמן (מימין). צילום: נועם וינד.
יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל, ד"ר ליאוניד אידלמן (מימין). צילום: נועם וינד.

ד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר הר"י, אמר כי מאבקם של הרופאים הוא "על פיתוח מערכת הבריאות, תקנים, קיצור תורים ושיפור הרפואה". לדבריו, חוק ההסדרים של השנה הנוכחית ממשיך במגמת הקיצוץ במערכת הבריאות: "מערכת הבריאות נמצאת כל הזמן בדיאטת רעב, אנחנו רואים איך בכל יום רופאים מנסים, באמצעים מוגבלים, לתת טיפול מתאים. בעקבות חוק ההסדרים מטופלים ישלמו את המחיר, כבר היום משלמים יותר ומקבלים פחות. אנחנו דורשים להוציא את פרק הבריאות מחוק ההסדרים".

לדבריו של ד"ר נמרוד רחמימוב, סגן יו"ר הר"י ויו"ר ארגון רופאי המדינה, מקורן של כל הבעיות במערכת הבריאות הוא "תת תקצוב כרוני של מערכת הבריאות על ידי משרד האוצר". לדבריו, ההשקעה בבריאות בארץ נמוכה בהרבה מבשאר מדינות ה-OECD, דבר שהוביל בסופו של דבר להתעצמותה של הרפואה הפרטית: "זאת לא מלחמה על הכיס שלנו, זאת מלחמה על המערכת. הייבוש התקציבי יצר את הרפואה הפרטית. כחלון אחראי לזה, הוא מסוגל לגרום לכך שיהיה תקצוב ראוי ואז לא יהיה צורך בביטוחים הפרטיים".

ד"ר זאב פלדמן מבית החולים שיבא התייחס אף הוא לנושא הרפואה הפרטית. לדבריו, בכל שנה מתבצעים 150,000 ניתוחים פרטיים דרך השב"נים (שירותי בריאות נוספים ומשלימים): "אי אפשר בהחלטה פופוליסטית אחת להעביר את כולם למערכת הציבורית, בלי להכין את המערכת מראש. מנכ"ל כללית אמר תנו לנו שנתיים להיערך לזה. החודש קרה המחדל הכי גדול, ביום אחד העלו את ההשתתפויות העצמיות. זה נכון שזה אמצעי אפקטיבי לא להשתמש במשלימים אבל צריך להכין את המערכת לזה. צריך תוספת של שני מיליארד בשנה".

בהסכם שנחתם בשנת 2011 בין הר"י למדינה קיים סעיף שאוסר על הרופאים למחות נגד הסעיפים הקיימים בהסכם, ולכן המחסור החמור בתקנים, למשל, אינו יכול להיות הסיבה המפורשת שבגללה מתקיימת השביתה. לכן בוחרים כרגע הרופאים להתמקד בסוגיית קיצור התורים, שאינה מופיעה בהסכם.

ביום חמישי הקרוב יקיימו הרופאים שביתה כללית בת 24 שעות, החל מהשעה 08:00 בבוקר ועד 08:00 בבוקר למחרת. השביתה תכלול את בתי החולים הכלליים, הגריאטריים, הפסיכיאטריים והשיקומיים בכל הארץ. בתי החולים יעבדו במתכונת שבת וחג, לרבות שירותים וטיפולי חירום הניתנים בימי שבת וחג, דוגמת טיפולי דיאליזה דחופים, טיפול נמרץ, חדרי מיון, חדרי לידה, פגיות וטיפולים אונקולוגיים. מתן טיפול IVF ייבחן באופן פרטני על-ידי ועדת חריגים, שתדון בכל מקרה לגופו.

בחוק ההסדרים הנוכחי ישנם שני סעיפים הקשורים למערכת הבריאות. הסעיף הראשון עוסק בקליטת עובדים מתאגידי הבריאות לבתי החולים: תאגידי בתי החולים הן עמותות ללא כוונת רווח שעיקר מטרתן היא הפעלת בתי החולים מעבר לשעות הפעילות שלהם, דבר שמאפשר קיצור תורים משמעותי. הכנסות התאגיד משמשות בעיקר לשכר לעובדים (רובם עובדים בבית החולים בשעות הבוקר), רכישת ציוד ושיפור תשתיות. הסעיף השני עוסק בתוספת תקציב לסל הבריאות על ידי היטל מס על הביטוחים הפרטיים והשב"נים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!