דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אסון זיהום החופים

כתם חשוד נוסף זוהה בים התיכון

הכתם שזוהה באמצעות תמונות לווין וצילומי מטוסים בלתי מאוישים, נמצא 130-150 ק"מ מחופי ישראל, נע לכיוון דרום מזרח ועל פי המודלים לא צפוי להגיע לחופי ישראל

תמונת הכתם החדש (מסומן באדום). צולם לפני יומיים על ידי הלווין סנטינל1 (צילום: קרדיט: הראל דן, מכיל מידע מלווין סנטינל 1)
תמונת הכתם החדש (מסומן באדום). צולם לפני יומיים על ידי הלווין סנטינל1 (צילום: קרדיט: הראל דן, מכיל מידע מלווין סנטינל 1)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

המשרד להגנת הסביבה עוקב אחר כתם נוסף החשוד כזיהום שמן, הנמצא 130-150 ק"מ מערבית לישראל בים התיכון. הכתם התגלה בעזרת שילוב של מודלים מבוססי תמונות לוין עם צילומי אוויר שצולמו היום (שבת) מכלי טייס בלתי מאוישים של חייל האוויר. במשרד להגנת הסביבה טרם קבעו באופן חד משמעי האם מדובר בכתם נפט או דלק אחר.

לפי הבדיקה הראשונית שהושלמה היום, וכוללת מודלים שביצע המשרד יחד עם המכון לחקר ימים ואגמים, הכתם לא צפוי להגיע לחופי ישראל לפחות עד טווח התחזית הנראית לעין (1 במארס). כמו-כן, לא התקבלה כל התראה מאף גורם בין-לאומי על הימצאות הכתם והמשרד דיווח ל-REMPEC שבמלטה (מרכז התיאום הים-תיכוני לטיפול בזיהום ים בשמן) על הממצאים עד כה.

עוד נמסר מהמשרד כי אם יימצא שיש אכן חשד סביר להימצאות שפך נפט המאיים על חופי ישראל, המשרד יפעל בהתאם לתוכנית הלאומית לתגובה לזיהום ים בשמן.
זיהוי ראשון של הכתם המדובר נעשה על ידי איש המיפוי הראל דן כבר ביום חמישי. דן פרסם את תמונת הכתם החשוד בטוויטר, מצילומי הלווין סנטינל 1 משנעשה באותו יום. מדובר באותו לווין שצילם את הכתם שככל הנאה גרם לזיהום החופים בישראל.

 

תצפיות נוספות של דן לגבי צילומי לווין של כתמים בים, עשויות לתמוך בגרסה אחרת לזיהום בישראל. בניגוד להנחה המקובלת של המשרד להגנת הסביבה, לפיה זיהום חופי הים בישראל החל בשפך דלק כלשהו 50 ק"מ מהחוף ב11 בפברואר, לפי התצפיות של דן, ייתכן שהשפך הראשוני התרחש כבר ב5 בפברואר או קודם לכן, 130 ק"מ מערבית לאשדוד.

בדיקות מעבדה זיהו כי הזיהום נוצר מנפט גולמי

בדיקות מעבדה שנערכו באוניברסיטה העברית, מעידות כי זיהום החופים בישראל נגרם כתוצאה משפיכת נפט גולמי, כך פורסם הערב בגלובס. הערכת המשרד הגנת הסביבה לגבי כמות החומר שנשפך נעה בין מאות ל-1,000 טונות. מכמויות אלה, מומחים מסיקים כי מקור השפך הוא במיכלית ולא בכלי שיט אחר, שביצע ניקוי של שאריות דלקי הנעה על ידי שפיכה בלתי חוקית שלהם לים.

שפיכת מאות טונות של נפט גולמי עשויה להיות תוצאה של התבקעות של מיכל, תקלה בעת העברת דלק בין מיכליות בים או גם תסריט שלישי, שעד כה לא נשלל לחלוטין – שפיכה מכוונת, שפירושה הדגמת יכולת של התקפה מכוונת על תשתיות צבאיות ואזרחיות בישראל או תקיפה ממש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!