דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"אנחנו הסייסמוגרף לצרות של העם ויש פה דממת אלחוט מפחידה"

אבי אזולאי מסכם שש קדנציות כיו"ר ההסתדרות במרחב אילת: "אני לא זוכר תקופה כל כך קשה לעיר" | על הפוליטיקה הוא אומר: "אני לא יודע במי לבחור, אבל אני רוצה לראות שינוי" | ובמבט אישי הוא חושב שזה מספיק: "לכל אחד יש מחליף"

אבי אזולאי, יו"ר מרחב אילת (צילום: יעל אלנתן)
אבי אזולאי, יו"ר מרחב אילת (צילום: יעל אלנתן)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

"השקט הזה מפחיד אותי" אומר אבי אזולאי יו"ר ההסתדרות במרחב אילת על המצב הנוכחי ."יותר מחודש אני לא מצליח להבין איפה כל הבעיות מסתתרות".

חג פורים, והעיר אילת יחסית ריקה. בטיילת, שבימים רגילים מלאה בתיירים, התנועה דלה מאוד. המלונות חזרו לעבוד רק למחוסנים ובלי חדרי אוכל. האטרקציות התיירותיות סגורות והמצב רחוק מחזרה לשגרה.

רק בשבוע שעבר פורסם כי העיר אילת רושמת שיעור אבטלה של 40%, הנתון הגבוה ביותר בארץ. "אני כבר 41 שנה באילת, עוסק בפעילות ציבורית ואני לא זוכר תקופה כל כך קשה לעיר". אומר אזולאי במשרדו שבבניין ההסתדרות, מרחב אילת. "אנחנו הסייסמוגרף לצרות של העם ויש פה דממת אלחוט מפחידה".

חצר אחורית ותחלופת עובדים

לאזולאי יש פרספקטיבה ארוכת שנים על מצב העובדים באילת. במשך שש קדנציות הוא שימש כיו"ר ועד עובדי עיריית אילת, ועכשיו הוא יסיים שש קדנציות כיו"ר ההסתדרות במרחב אילת. סה"כ 28 שנים הוא מייצג עובדים בעיר. הוא בן 70, אב לארבעה וסב לשמונה נכדים. בכניסה למשרדו תלוי קולאז' תמונות ענק מחייו האישיים והציבוריים שהכין בעצמו.

"אילת עברה הרבה משברים", הוא אומר. "בלילה העיר הזו נראית אולי כמו לאס וגאס, אבל לאילת יש חצר אחורית. מגיעים אליה הרבה אנשים עם בעיות רווחה, הם באים לאילת כי אפשר למצוא בה עבודה מהיום להיום. העיר הזו תמיד ידעה להציע עבודה זמינה בעבודות פשוטות".

על מציאת העבודה מיום ליום הוא יודע מניסיונו האישי. לאילת הוא הגיע בשנת 1979 אחרי השחרור מהצבא. "ב-26 במרץ הגעתי לאילת וב-27 במרץ כבר עבדתי כשרת בבית הספר התיכון".

אבי אזולאי, יו"ר מרחב אילת, על רקע הקולאז שהכין (צילום: יעל אלנתן)
אבי אזולאי, יו"ר מרחב אילת, על רקע הקולאז שהכין (צילום: יעל אלנתן)

התחלופה הגבוהה של העובדים בעיר, מציבה אתגר מיוחד להסתדרות באילת. "כ-85% מהעובדים בעיר הם עובדי תיירות. כ-70% מהעובדים בענף התיירות מתחלפים תוך חצי שנה. אלו נתונים שאנחנו מכירים כבר 40 שנה וזה לא ישתנה. את לא תגיעי למלון ותפגשי את אותה המלצרית שהגישה לך קפה בעונה הקודמת", אומר אזולאי.

האבטלה עכשיו עומדת 40% אבל, אזולי טוען כי בסגר הראשון, אילת הגיעה למצב של 80% אבטלה. "אני לא זוכר תקופה כזאת קטסטרופלית לאילת כמו מה שהקורונה הביאה עלינו". ועל אף שיעורי האבטלה הגבוהים גם המעסיקים סובלים מהמשבר. "כשיש כל כך הרבה עובדים זמניים, אז בזמן סגר הם לוקחים את הרגליים וחוזרים הביתה. את החל"ת הם יכולים לקבל גם בתל אביב. עכשיו לטובת הפתיחה מחדש המלונות שוב צריכים לגייס עובדים. וזה אתגר".

מיני לשכת עבודה

השנה האחרונה אילת הייתה על הטווח שבין מחסור בעובדים למחסור בעבודה. אזולאי נכנס לפער הזה ובאופן לא פורמלי, הוא מסייע לשדך בין מעסיקים לעובדים. "פתחתי פה מיני לשכת עבודה פה. יש לי היכרות אישית כמעט עם כל המעסיקים, ואני מנצל את הקשר הטוב הזה לטובת העובדים. ובסוגיות קשות שצריך להציל עובד מפיטוריו אני מוכן לרדת על הברכיים והעיקר להציל את הפרנסה של העובד".

חוף הים באילת ריק מנופשים. (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)​
חוף הים באילת ריק מנופשים. (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)​

"אילת היא כמו מפרש, זה מקום סגור, השליטה שלי על איזה מקומות עבודה חדשים יש ואיפה מחפשים היא מוחלטת. זה יתרון שיש באילת שעובדת כמו אי סגור ושל להיות הרבה זמן בתפקיד ולהכיר את כולם".

מבחינת אזולאי, הקורונה היא לא רק משבר תעסוקתי. אזולאי נדבק מעובדת במרחב, ומצבו החמיר עד שהוגדר במצב קשה. רק אחרי 35 יום בבידוד ואשפוז בסורוקה הוא החלים וחזר לתפקד. אולי גם החוויה האישית שלו הובילה אותו לתמיכה בתוכנית של ראש העיר, מאיר יצחק הלוי להפיכת אילת לאי ירוק. "זו הדרך היחידה להציל את אילת. העיר מדממת בצורה קשה וזה מחויב המציאות".

אילת היא בסופו של דבר מקום קטן וזאת לא הפעם הראשונה שדרכיהם של אזולאי והלוי מצטלבות: "בשנת 82 הוא היה אצלי בוועד העובדים לאחר מכן, כיהנתי כסגן ראש העיר שלו, בהתנדבות מלאה בזמן היותי יו"ר ההסתדרות".

"לפרנסה אין צבע פוליטי"

לקראת הבחירות הקרובות ובראי מצבה של העיר, אזולאי נשאל מי מהמפלגות תפעל לטובת העובדים. בתגובה הוא מספר כי יש עליו בדיחה במשפחה: "אני לא ידעתי מה ההורים שלי הצביעו ורק אחרי שאספתי את האלבומים שלהם גיליתי שהם הצביעו ימין בזמן שאני כל השנים הייתי איש עבודה". ובכל זאת הוא בוחר לצטט את עמיר פרץ ואומר "לפרנסה אין צבע פוליטי ולא משנה למי אתה שייך". עבורו הוא אומר, זה משפט מפתח. "אני לא יודע במי לבחור, אבל אני רוצה לראות שינוי".

למרות מצבה הקשה של העיר, אזולאי אומר שהוא אופטימי והוא מאמין שאילת תתאושש במהירות. "אילת מאוד מבוקשת, למרות המחירים הגבוהים בבתי המלון. כשיפתחו את המלונות באופן מלא אני יודע שתהיה נהירה עצומה לכיוון שלנו. אני מאמין שהקיץ יהיה קיץ חם מלא בתיירות פנים ואולי גם תיירות חוץ, אם יאפשרו את זה".

למרות שהוא מרגיש בשיא כוחו, ייתכן שאת תהליך ההבראה הארוך שמחכה לעיר הוא יראה מבחוץ. "אני סוגר כבר 50 שנות עבודה, אני חושב שזה מספיק. אנשים שלא מכירים אותי חושבים שאם אני לא אשן במשרד אני לא אשרוד. זה לא נכון. לכל אחד יש מחליף".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!