דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

ארגוני זכויות אדם: איראן משביתה את האינטרנט בדרום מזרח המדינה בגלל הפגנות

לטענת הארגונים, אחרי חילופי ירי בין המשטרה והמפגינים במחוז סיסתאן ובלוצ'סתאן, הושבתה בשבוע האחרון רשת האינטרנט הסלולרית במחוז | פעיל זכויות אדם: "החסימה מאפשרת לרשויות לפתוח באש יותר בקלות"

חיילי משמר הגבול האיראני (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
חיילי משמר הגבול האיראני (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)

מומחים טוענים כי דרום מזרח איראן חווה בשבוע האחרון שיבושים קשים בגישה לאינטרנט, אחרי שאירוע ירי בגבול עם פקיסטן עורר מחאה רחבת היקף באזור המרוחק. מספר ארגוני זכויות אדם דיווחו בהודעה משותפת כי הרשויות השביתו את רשת האינטרנט הסלולרי במחוז סיסתאן ובלוצ'סתאן. הארוגנים כינו את השיבושים "כלי להסתרת" הדיכוי הממשלתי של גל המחאות ששוטף את האזור.

במקביל לדו"ח של ארגוני זכויות האדם, הרשויות האיראניות וסוכנות הידיעות הרשמיות למחצה החלו להודות כי התסיסה באזור הדרום מזרחי. מדובר בנושא רגיש עבור מדינה שמנסה לדכא כל סימן לאי שקט פוליטי.

חילופי ירי בין המשטרה והמפגינים

בשבוע באחרון פרצה סדרה של עימותים אלימים בין המשטרה למפגינים במחוז. לטכנת מושל בירת המחוז אבוזאר מהדי נאצ'יי, המון חמוש ובכלי נשק כלים ומשגרי רימונים הסתערו ביום חמישי על מחסום בגבול עם פקיסטן. נאצ'יי אמר לסוכנות הידיעות איסנה כי שוטר אחד נהרג באירוע.

מוקדם יותר בשבוע שעבר התקיפו מפגינים את משרדו של מושל המחוז והסתערו על שתי תחנות משטרה בעיר סראוואן. המפגינים מחו על ירי שבוצע ביום שני לעבר מבריחי דלק שניסו לחצות את הגבול מפקיסטן. על פי הממשלה, לפחות שני בני אדם נהרגו באירוע הירי בגבול ובהפגנות שהתקיימו בעקבותיו. פעילי זכויות אדם באזור טענו כי מניין ההרוגים גבוה יותר, אך לא סיפקו לכך ראיות.

סעיד קאטיבזאדה, דובר משרד החוץ האיראני, התחייב ביום שישי האחרון לחקור את מקרי המוות באירועים. גורמים רשמיים במדינה התעקשו כי מאז חזר השקט לרחובות.

סיסתאן ובלוצ'סתאן הוא אחד האזורים היציבים פחות והמפותחים פחות באיראן. היחסים בין הרוב הסוני באזור לשלטונות השיעים מתוחים מזה שנים ארוכות. בהתקוממות במחוז מעורבות מספר קבוצות חמושות, בהם כאלה שדורשות מידה רבה יותר של אוטונומיה לסיסתאן ובלוצ'סתאן.

האזור הוא גם כר פעולה נרחב להברחת סמים ודלק, שנהנה מסוביסידיות גבוהות באיראן ולכן מווה מקור הכנסה מרכזי של מבריחים.

"התגובה המסורתית של איראן לכל סוג של מחאה"

ביום רביעי האחרון החלה הממשלה להשבית את רשתות האינטרנט הסלולריות במחוז סיסתאן ובלוצ'סתאן, שהגישה לאינטרנט של 96% מהתושבים בו היא דרך מכשירי הטלפון. על פי ארגוני הזכויות, המהלך שיתק את הכלי העיקרי לתקשורת באזור.

אחרי ארבעה ימים של דיווחים לא מאומתים על "שיבושים מקומיים ברשת האזורית" בזמן המחאה, ארגון NetBlocks, שמנטר את הגישה לאינטרנט ברחבי העולם, אישר את הופעתו אמש (שבת) של שיבוש חדש ברשת במחוז.

"זו התגובה המסורתית של איראן לכל סוג של מחאה", אמר אמיר ראשידי מ'קבוצת מיאן', ארגון זכויות אדם שמתמקד בביטחון סייבר במזרח התיכון, "חסימה של האינטרנט כדי לעצור הפצה של חדשות ותמונות מאפשרת לרשויות לפתוח באש יותר בקלות".

ממשלת איראן כבר חסמה בעבר גישה לאינטרנט ותקשורת סלולרית בזמן של מתיחות במדינה. בסתיו 2019, למשל, איראן חסמה את הגישה לאינטרנט ברוב רחבי המדינה על רקע מחאה נגד הממשלה. על פי דיווחים, מאות בני אדם נהרגו בדיכוי הממשלתי של המחאה, שפרצה על רקע עלייה במחירי הדלק ושטפה את הבירה טהראן.

לדברי מאשה עלימרדני, חוקרת בארגון זכויות האדם 'סעיף 19', הפועל נגד צנזורה ברחבי העולם, בגלל שהשלטונות השביתו רק את האיטנרנט הסלולרי בסיסתאן ובלוצ'סתאן, השיבושים לא יופיעו בקבצי המידע של האינטרנט במחוז.

"השיבושים הממוקדים האלה הם מאוד מכוונים, בגל שהם מכירים את המציאות במחוז הזה", אמרה לסוכנות הידיעות איי.פי, "שהתושבים בו עניים, והם משתמשים בטלפונים זולים ולא במחשבים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!