דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

דעה / על הרשויות המקומיות לקחת חלק מרכזי במהפכה הנדרשת בפיקוח על מעונות היום והגנים

"על הרשויות להשקיע בצוותים העובדים עם הגיל הרך ולקחת אחריות על הפיתוח המקצועי שלהם, בדיוק כשם שמשרד החינוך משקיע בהתפתחותם המקצועית של גננות ומורים לכל אורך שנות עבודתם"

פתיחת הגנים מחדש לאחר הסגר השני. 18 באוקטובר 2020. (למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: יוסי אלוני/פלאש 90)
פתיחת הגנים מחדש לאחר הסגר השני. 18 באוקטובר 2020. (למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: יוסי אלוני/פלאש 90)
שירה גידור
שירה גידור
כותבת אורחת
צרו קשר עם המערכת:

תקנות חוק הפיקוח על מעונות היום והגנים הפרטיים שאושרו לאחרונה מכוח החוק, לאחר סחבת של שנים והזנחת הפיקוח על מסגרות חינוכיות לגילי לידה עד שלוש, הן צעד חשוב אך לא מספק. מחד, סוף סוף המדינה דואגת להסדרת התחום ולפיקוח על כלל המסגרות החינוכיות של גיל הינקות, אך כעת נדרש לצקת לתוכן מהות ולוודא סטנדרטיזציה אחידה ואכיפה.

חוק הפיקוח על מעונות היום – התשע"ט (2018) נחקק לפני כשנתיים בעקבות מקרי התעללות והזנחה של פעוטות וזעקת ההורים שבאה עמם. הוא קובע הסדר הפעלת מעונות היום והמסגרות הפרטיות לפעוטות, ובכלל זה פיקוח עליהם לשם הגנה על שלומם, זכויותיהם וכבודם של הפעוטות השוהים בהם. מטרתו להבטיח סביבה חינוכית-טיפולית נאותה, לרבות מניעת התעללות בפעוטות.

בלב התקנות שאושרו נמצאת התפיסה כי יש צורך בהגדרה ובהכרה ב"מחנכת-מטפלת בגיל הרך" כפרופסיה ונדרשות מחנכות שיוכשרו מקצועית לטפל בפעוטות. בהתאם לכך, יש צורך בהכשרה אקדמית מפוקחת, במוסד שהכיר בו האגף להכשרה מקצועית במשרד העבודה והרווחה, או במוסד אקדמי המוכר על ידי המל"ג (המועצה להשכלה גבוהה) והמעניק תואר מוכר לפי החוק בתחום החינוך וההוראה, או מוסד שהכיר בו משרד החינוך לצורך לימודי הוראה וחינוך לגיל הרך. כמו כן נקבע כי ההכשרה תכלול גם ליווי והדרכה לאורך השנה בתוך המעונות עצמם.

סביר להניח שייקח עוד זמן רב, בימים אלה של חוסר יציבות פוליטית ועיסוק במשבר הקורונה, עד שתקבע סטנדרטיזציה לתהליך הכשרתן של מחנכות-מטפלות לגיל הרך, אך חשוב כי תהליך זה יכלול יציקת תוכן מהותי לאיך, איפה ובאיזה אופן תוכשרנה המחנכות-מטפלות ומה תכלול בדיוק הכשרתן זו. לצורך הצלחת אכיפת התקנות והעלאת הסטנדרטים בחינוך לגיל הרך, מן ההכרח שהרשויות המקומיות תהיינה חלק מרכזי במהפכה הנדרשת בתחום זה.

רשויות מקומיות שתצלחנה לגבש תפיסת אחריות עירונית כוללת שבמרכזה הילד ומשפחתו, תדאג לאיכות נותני השירותים שבגבולותיה ותייצר ממשקי עבודה משותפים עירוניים ומתכללים בכל הקשור בחינוך, רווחה וטיפול בילדים, תזכנה בהון אנושי מקצועי מסור ונאמן, איכות שירותים עירוניים גבוהה ושביעות רצון בקרב משפחות לילדים צעירים. על הרשויות המקומיות להשקיע בצוותים העובדים עם הגיל הרך ולקחת אחריות על הפיתוח המקצועי שלהם, בדיוק כשם שמשרד החינוך משקיע בהתפתחותם המקצועית של גננות ומורים לכל אורך שנות עבודתם.

דוגמה לרשות שלקחה תחת אחריותה את מחנכות גיל הינקות, היא תל אביב-יפו, שהחלה בשנה האחרונה לסבסד קורסי התפתחות מקצועית למחנכות-מטפלות העובדות במעונות ובגנים פרטים ברחבי העיר. המחנכות-מטפלות לומדות במכללת סמינר הקיבוצים ורוכשות ידע, כלים ומיומנויות לעבודה עם ילדים בגיל הינקות.

אמנם אישור התקנות הוא צעד הכרחי וחשוב, אך נדרשת עוד עשייה רבה בדרך להבטחת שלומם והתפתחותם התקינה של פעוטות, תחת אחריותן של מחנכות-מטפלות במעונות היום ובגנים הפרטיים. שיתוף פעולה מדיני-ארצי-לוקאלי בהכשרה מקצועית נאותה לצוותים המטפלים בפעוטות יכול להוות צעד חשוב בהגשמת יעד זה.

שירה גידור היא ראש תחום הגיל הרך בבית הספר ללימודים מתקדמים במכללת סמינר הקיבוצים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!