דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

הסכם היסטורי בנמל אשדוד אחרי 8 שנים של משא ומתן

במסגרת ההסכם תיושם תכנית התייעלות שתאפשר לנמל לשמור על תחרות, תוך הגנה על זכויות העובדים | יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: "בהידברות ושיח מכבד אנחנו מביאים לקו הגמר רפורמות שמחזקות את הכלכלה הישראלית״

נמל אשדוד (צילום: דבר)
נמל אשדוד (צילום: דבר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הסכם קיבוצי שנחתם הערב (ראשון) בנמל אשדוד יאפשר את השלמת הרפורמה בנמלי הים של מדינת ישראל. ההסכם ההיסטורי, שהבשיל אחרי כמעט שמונה שנים של משא ומתן, מחזק את עתידו של נמל אשדוד המתחדש ומסדיר את הביטחון התעסוקתי והכלכלי של עובדיו.

ההסכם נחתם בבית ההסתדרות בתל אביב, במעמד יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי, מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה, המשנה לממונה על השכר באוצר אפי מלכין ורכז החברות הממשלתיות באגף אוהד אלקבץ, הנהלת חברת נמל אשדוד – יו"ר הדירקטוריון אורנה הוזמן-בכור והמנכ"ל משה (שיקו) זנה, וראשי הוועדים בנמל. הטקס נערך באוויר הפתוח תחת הנחיות התו הסגול.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ושרת התחבורה מירי רגב טקס הסכם הרפורמה בנמל אשדוד (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ושרת התחבורה מירי רגב טקס הסכם הרפורמה בנמל אשדוד (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)

מאז הוקם לפני 55 שנה, הפך נמל אשדוד לנמל הגדול ביותר בישראל מבחינת היקף הסחורה שעוברת בו, והוא מהווה שער כניסה מרכזי למטענים למדינה. בנמל מועסקים למעלה מאלף עובדים בסקטורים שונים.

בשנים האחרונות התנהל מו"מ ממושך שנועד להסדיר את המשך פעילותו של הנמל לקראת התמודדות מול נמל פרטי שיוקם באשדוד ויתחרה בו, כחלק מהרפורמה בנמלי הים עליה החליטה הממשלה. לפני שלושה שבועות הושגו הבנות סופיות בעניין בין ההסתדרות ו-ועדי העובדים, הנהלת הנמל ומשרד האוצר.

ההסכמות שהובילו לחתימת ההסכם הושגו בתחילת החודש, לאחר שלראשונה מזה 7.5 שנים הודיע בית הדין הארצי לעבודה כי יאפשר לעובדי הנמל את זכות השביתה, על רקע גרירת הרגליים מצד המדינה.

10 שנות הגנה מפיטורים קולקטיביים לעובדי דור ב', קרן ייעודית לפנסיה

ההסכם שקידמה ההסתדרות מול הגורמים השונים מעגן בתוכו תכנית התייעלות שתאפשר לנמל לשמור על כושר תחרותי גבוה, ובנוסף כולל שמירה על זכויות העובדים ותכנית פרישה לאלה שיבחרו לפרוש.

 בין עיקרי ההסכם:

  • יינתנו 10 שנות הגנה מפני פיטורים קולקטיביים לעובדי דור ב' שאינו מייסד.
  • 184 העובדים שייפרשו מרצון יקבלו פנסיה חודשית ומענקי פרמיה והסתגלות.
  • תוקם קרן ייעודית של מאות מיליוני שקלים לצורך תשלומי הפנסיה.
  • תוקם רשת ביטחון לפרמיה עד 70% וקופה ייעודית של עשרות מיליוני שקלים לצורך תשלומי רשת הביטחון לפרמיה.
  • צמצום פערים בקרב כל קבוצות העובדים בסקטור תפעול ובסקטור ציוד מכני.
  • צמצום פערי השכר בקרב עובדי מינהל.
  • צמצום פערי שכר גם בקרב הבכירים.
  • הגדלת תקציב הרווחה והתרבות של הנמל ב-1.5 מיליון שקל.
  • מול כל אלו, הוסכם על התייעלות מהותית בכל הסקטורים וגמישות ניהולית שתאפשר לנמל להתחרות בנמלים הפרטיים המוקמים בימים אלו.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד אמר: "ההסכם ההיסטורי שנחתם היום הוא ציון דרך משמעותי לעתידו של אחד מענפי התשתיות החשובים ביותר במדינה. ההסכם עוזר לייעל את עבודת הנמל, להכין אותו לעמידה באתגרי התחרות, ובתוך כך לדאוג לזכויות העובדים.

"ברפורמה בנמלי הים, ההסתדרות הוכיחה שוב את מעמדה כגורם מאזן במשק. הראינו כיצד בהידברות ובשיח מכבד, אנו מצליחים להביא לקו הגמר רפורמות מורכבות שמחזקות את הכלכלה הישראלית ומשפרות את השירות לאזרחים.

ספינה נכנסת לנמל אשדוד. ארכיון (צילום: פלאש 90)
ספינה נכנסת לנמל אשדוד. ארכיון (צילום: פלאש 90)

אני מברך את הצדדים השותפים להסכם ומודה לכל מי שסייע לגשר על הפערים ולהגן על הביטחון התעסוקתי של העובדים. תודה מיוחדת לשרת התחבורה, מירי רגב, על כך שנרתמה לנושא ותודה ליו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, והוועדים בנמל, שבמשך שנים הפגינו מנהיגות ואחריות אמיתית. כביתם של כלל העובדים בארץ, ההסתדרות תמשיך להיות חוף המבטחים של עובדי הנמלים גם בעתיד".

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב: ״הרפורמה בנמל אשדוד יוצאת לדרך. הסכם ההתייעלות שנחתם עתה הסיר את המחסום בפני צאתו של נמל אשדוד לדרך חדשה. אני שמחה ונרגשת שלאחר שמונה שנים הצלחנו להגיע למעמד זה, וברצוני להודות לשר האוצר ישראל כץ ולאנשיו, ליו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ולצוותו, ליו"ר חברת נמל אשדוד אורנה האוזמן-בכור וצוותה ולוועדי העובדים.

"הסכם ההתייעלות הצטרף לשלושה הסכמים: הסכם תשתיות רציפים 24-25, הסכם העברת מחלקת ים והסכם חילופי שטחים, עליהם חתמנו מאז כניסתי לתפקיד – וזאת על מנת להשלים את כל התהליכים של הרפורמה. ההסכם הוכיח שיש מקום גם לזכויות עובדים וגם לתחרות ושוק חופשי. אני בטוחה שנמל אשדוד יתחרה בהצלחה ויביא משקיע אסטרטגי לנמל. בהצלחה לכולנו״.

טקס החתימה על הסכם הרפורמה בנמל אשדוד בבית ההסתדרות (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)
טקס החתימה על הסכם הרפורמה בנמל אשדוד בבית ההסתדרות (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי: "אנחנו סוגרים מעגל אחרי שמונה שנים בשרשרת הסכמים מצוינים ומאתגרים, שמחד מייעלים את עבודת הנמל ומנגד שומרים ומתגמלים את עובדי הנמל. הצלחנו להוקיר את פועלם של העובדים הוותיקים בנמל באמצעות תוכנית הפרישה הטובה ביותר במשק, ולשמור על ביטחונם הכלכלי והתעסוקתי של העובדים שנשארים בנמל – במיוחד של עובדי הגיוון התעסוקתי, בהם אחינו בני העדה האתיופית.

כל זאת לא היה נעשה מבלי החלטות נבונות ואמיצות של מנהיגי העובדים בנמל, שאני מוקיר ומעריך מאוד. הבאנו את הנמל ואת עובדיו להיות יעילים יותר לקראת פתיחת התחרות, ומכאן האחריות על הנהלת הנמל ועובדיו לתת תחרות חזקה לנמלים החדשים. כמו תמיד, אנחנו נלווה בנחישות ובאהבה את עובדי הנמלים בכל אתגר חדש שיעמוד בפתח".

יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד אורנה הוזמן-בכור: "אני מברכת על ההסכם ההיסטורי אשר מסמל התחלה של תקופה ואופק חדש לנמל אשדוד. הודות לשילוב הידיים ואיחוד הכוחות של יו"ר ההסתדרות ומזכירי הוועדים, נציגי משרד התחבורה והשרה מירי רגב, ומשרד האוצר והשר ישראל כץ – נביט אל עבר המחר, ונמשיך בהיערכות לקראת פתיחת התחרות. פנינו קדימה במאמצים משותפים להציב את נמל אשדוד בחזית התחרות, כנמל מרכזי, חדשני ומוביל אל מול יתר הנמלים".

מנכ"ל נמל אשדוד שיקו ז'אנה: "שנים של משא ומתן הסתיימו עם חתימת ההסכם בזכות מחויבותם העמוקה של כלל הגורמים המעורבים. כעת, אנו יכולים להמשיך בפעולות המשמעותיות המבוצעות בנמל לקראת פתיחת התחרות. בשנים האחרונות מקדם דירקטוריון נמל אשדוד תוכנית השקעות מסיבית בהיקף של כ-2.4 מיליארד שקלים, הכוללת השקעה בתשתיות הנמל, מהפכת שירות וטכנולוגיה ומעבר להתנהלות עסקית תחרותית. אני מודה לכל הצדדים שלקחו חלק בצעד משמעותי זה".

את התהליך ליוו יו"ר אגף הפנסיה בהסתדרות, עו"ד מיה פרי-אלתרמן, ראש תחום בכיר מרחבים בלשכה המשפטית של האגף איגוד מקצועי עו"ד גלי שטיינברג, עו"ד מירי מלכי מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, ממונה חטיבה ארצי באיגוד עובדי התחבורה אלון וייס ועו"ד אלעד מורג ממשרד עורכי דין אלעד מורג. בטקס החתימה השתתפו גם ראשי הוועדים בנמל אשדוד: עמית שרף, גדי בוטבול, מיכל לוגסי, אבי שטרית, ישראל אבוטבול, מלי אשכנזי ודודו אפריאט, ויו"ר מרחב אשדוד בהסתדרות חיים שייב וסגנו מאיר בן-גוזי.

את נמל אשדוד ייצגו עורכי הדין חיה ארמן, מיכל הברפלד, והדר אלאור ממשרד הרצוג פוקס נאמן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!