דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קורונה

הממשלה אישרה: לימודים בכיתות ז׳-י׳ ופתיחת מסעדות החל מיום ראשון

ההחלטה התקבלה למרות המלצת פרויקטור הקורונה לדון בנושא ביום רביעי בהתאם לנתוני התחלואה | מוקדם יותר התפוצצה הישיבה סביב התכנית הכלכלית

תלמידים בדרך לבית ספר  (צילום אילוסטרציה: אבשלום ששוני/פלאש90)
תלמידים בדרך לבית ספר (צילום אילוסטרציה: אבשלום ששוני/פלאש90)
אסף צבי

הממשלה אישרה הערב (שני) את ביצוע הפעימה השלישית בפתיחת המשק ביום ראשון הקרוב, כמתוכנן. בהתאם להחלטה, כיתות ז'-י' יחזרו לשגרת הקורונה תחת מתווה החינוך ביום ראשון הקרוב. בנוסף, מסעדות, גני אירועים, אטרקציות, כנסים וחדרי האוכל במלונות יורשו להיפתח גם הם בכפוף לאישור הממשלה הסופי ובהתאם לכללי התו הסגול והירוק.

החלטת הממשלה התקבלה למרות המלצתו של פרויקטור הקורונה לדחות אותה ליום רביעי. פרופסור נחמן אש הציג לשרים את הנתונים העדכניים של המגפה בארץ. על פי הנתונים, מקדם ההדבקה R הגיע היום ל-1. אש  הוסיף כי מספר החולים במצב קשה הוא המפתח למדידת הפתיחה של המשק, וכי הירידה במספרם הייתה איטית מהמצופה. "צריך לזכור שאם מספר המאומתים יעלה למספר גבוה מאוד, ויש אפשרות כזאת אם נפתח את כל המשק, גם מספר החולים קשה יעלה".

מוקדם יותר יצאו שרי כחול לבן מהישיבה אחרי חילופי דברים קשים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ סביב התכנית הכלכלית.

הסיקור החי הסתיים.
ניתן לקרוא את הסיקור כפי שהיה

פרופ' אש: לדחות את ההחלטה על ההקלות ליום רביעי

פרופסור נחמן אש, פרויקטור הקורונה, הציג לשרים את הנתונים העדכניים של המגפה בארץ. על פי הנתונים, מקדם ההדבקה R הגיע היום ל-1. אש בסיכום דבריו המליץ אש  להמתין ליום רביעי כדי לקבל החלטה סופית בעניין ההקלות המתוכננות לשבוע הבא. לדבריו, מקדם ההדבקה חייב להיות נמוך מ-1 כי אחרת המגפה שוב במגמת עלייה ואירועי פורים יובילו לעלייה בתחלואה.​

שר הבריאות: "להתקדם בתוכנית המקורית"

השר יולי אדלשטיין התנגד להצעת פרויקטור הקורונה וטען כי יש להמשיך בהקלות ביום ראשון, כמתוכנן. "אנחנו מסכימים שהמצב פחות מדאיג ממה שהיה לפני החיסונים", אמר, "מסעדנים, בהתחלה חשבנו שמסעדות גדולות עם תו ירוק וקטנות בלי תו ירוק. הם באו והציעו שבפנים ישבו רק מחוסנים ומחלימים ובחוץ עם מרחק ולפי התו הסגול. אנחנו מקבלים את זה כדי להגיע להבנה עם כל הגורמים. אנחנו רואים הקפדה על התו הירוק בחדרי הכושר, בבתי מלון ומה שנפתח".

אדלשטיין בתשובה לשאלת ליצמן: "לא יהיה סגר בפסח"

אדלשטיין על כיתות י"א י"ב: "מה שהלך בימי פורים יבוא בקרוב לידי ביטוי"

שר הבריאות: עוד 14-12 יום נראה מצב שונה מעכשיו. לגבי פתיחת כל הדברים זה לא הזיק לאף אחד, זה לא יזיק גם הפעם".​

השר גלנט למשרד הבריאות: מה המדדים לקבוע שקניון עדיף על בית ספר?

שר החינוך: "אני שואל את משרד הבריאות, מהם המדדים שלכם כדי לקבוע שקניון עדיף על בית ספר ומכון כושר עדיף על כיתה? אתם פועלים מתוך התייחסות כללית בסדר עדיפות שגוי לאורך זמן".

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, בתגובה: יש עלייה מדאיגה בתחלואה בקרב ילדים עד גיל תשע, פחות מחודש אחרי פתיחת הלימודים.

 

מקדם ההדבקה R עלה ל-1 (נתונים: משרד הבריאות)
מקדם ההדבקה R עלה ל-1 (נתונים: משרד הבריאות)

 

בפתח הישיבה אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי ההפרות של הנחיות הקורונה בציבור החילוני והחרדי הן "בלתי נסבלות". לדבריו הוא שוחח עם מנהיגי החברה הערבית כדי להעלות את שיעור ההתחסנות בציבור הערבי.

ראש הממשלה החליפי בני גנץ אמר בפתח ישיבת הממשלה כי יש לאפשר לישראלים בחו"ל לחזור לארץ. גנץ אמר כי במדינות אחרות אין איסור על אזרחים לחזור לארצם.

גנץ: "זאת כלכלת בחירות", נתניהו: "אין עם מי לדבר"

דיון סוער התפתח סביב תכנית הסיוע הכלכלית שהציגו ראש הממשלה ושר האוצר. "נפגשתי לפני ישיבת הממשלה עם מספר בעלי עסקים", אמר נתניהו, "כולם הודו שהם קיבלו את הסיוע הממשלתי והם מאוד מעריכים את זה. הם זקוקים לעזרה ואומרים שלא יוכלו לחכות חודש נוסף. הלב נחמץ".

"למה אתה מתנגד לתת עזרה? למה אתה חוסם לתת את הכסף עכשיו?", אמר לגנץ. גנץ השיב לו כי תקציב מדינה היה פותר את הכול, ושאל: "למה לחכות לרגע האחרון?".

נתניהו אמר כי "כל התירוצים נגמרו", ושר האוצר הוסיף כי העיכוב פוגע בעסקים ללא צורך. "זאת כלכלת בחירות", טען גנץ. נתניהו: "אין עם מי לדבר".

ויכוח פרץ גם בין נתניהו וכ"ץ ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט סביב תוכנית המענקים שהציג ראש הממשלה. נתניהו למנדלבליט: "האם הפקידים שלך קיבלו הנחיות לא לשתף פעולה?", מנדלבליט: "הם בהחלט משתפים פעולה. למה מגישים לנו בראשי פרקים? תעבירו חומרים. מה שמועבר, אנחנו עובדים עליו". גנץ הוסיף: "יש פה סעיפים שהם שוחד בחירות".

השר כ"ץ: "איך יכול להיות שהממשלה לא דנה בתוכנית והמערכת המשפטית לא אומרת אם היא נותנת או לא?". מנדלבליט השיב: "אין שום דבר אצלנו שלא הגבנו עליו". כ"ץ: "כדאי שתבדוק". היועמ"ש טען כי "אנחנו מקבלים שברי שקפים, זה לא הצעות, הכול באיחור. אין שום חומר אצלנו. יש ראשי פרקים של משהו שפרסמתם בתקשורת חודש לפני. זה לא בסדר".

גנץ אמר כי הפקידים ישתפו פעולה כאשר יקבלו לידיהם את החומרים. "אתם משחקים משחקים", אמר. נתניהו: "אז אין בעיה". מנדלבליט: "אתה אומר אין בעיה, אנחנו לא מכירים את ההצעות? מה שעבר אושר. ארנונה, ביטוח לאומי וסל בריאות הועבר ואושר".

גנץ לשר האוצר: "אתה שולח דברים ב-22:00 בלילה כדי שזה לא יקרה ותאשים אותנו בישיבת הממשלה". כ"ץ: "העברתי הכול ליועץ המשפטי לממשלה". מנדלבליט התעקש: "אין שום דבר תקוע אצלנו".

גלנט: להחזיר את כיתות ז'-י'

לקראת הישיבה פרסם שר החינוך יואב גלנט סרטון בו פנה לתלמידי כיתות ז' עד י' והתחייב לעשות מאמץ להחזיר אותם לבתי הספר מוקדם ככל האפשר. "שלום לתלמידי ישראל ובמיוחד לתלמידי הכיתות ז', ח', ט' וי'. היום בישיבת הממשלה אני אביא פעם נוספת את הצורך להחזיר אתכם ללימודים מיד. מחר, מחרתיים ברגע שניתן יהיה מבחינת הממשלה, אנחנו ערוכים עם בתי הספר, עם המורים שלכם, עם בתי הספר, עם ראשי הערים ובהובלתו של משרד החינוך. אנחנו מחויבים להחזיר אתכם ללמוד. הגיעה העת. אנחנו נעזור לכם להשתלב ולחזור לכל מה שאתם צריכים מוקדם ככל הניתן".

מקדם ההדבקה (R), המעיד על מגמת התפשטות התחלואה, עלה הבוקר ל-1 – מצב המעיד על בלימת הירידה בתחלואה. העלייה במקדם ההדבקה החלה עם ההקלות מהסגר. עם זאת, מספר החולים הקשים ממשיך לרדת, ועומד הבוקר על 742.

ארגוני ההורים ומרכז השלטון המקומי דורשים מהממשלה להחזיר בהקדם ללימודים את כיתות ז' עד י' – כרגע שכבות הגיל היחידות שלומדות מרחוק או במפגשים פתוחים בקבוצות קטנות. לפי המתווה הנוכחי שאושר בממשלה, שכבות גיל אלו אמורות לחזור ללימודים בכיתות רק בשלישי הבא – ה-9 במרץ.

בממשלה צפוי עדכון בנושא הבידוד במלוניות לשבים מחו"ל. אתמול (ראשוןׂ) אישר קבינט הקורונה את הארכת חובת בידוד לשבים לארץ מכל מדינות העולם במלוניות מטעם המדינה עד לשישי ב-12:00. במקביל צפוי להתחיל היום פיילוט בחלופה לבידוד במלונית – 'צמיד אלקטרוני' שיעקוב אחר מיקומו של האדם שצריך להיות בבידוד ויתריע כאשר הוא יוצא מביתו. בשבוע שעבר סיכמו שר הבריאות יולי אדלשטיין ויו"ר ועדת החוקה בכנסת, יעקב אשר, כי חובת הבידוד תוארך עד לסיום הפיילוט והכנת חקיקה מתאימה בנושא.

בנוסף תדון הממשלה בפעילות ועדת החריגים המאשרת כניסה ויציאה מישראל בתקופת סגירת השמיים. בשישי האחרון פורסם ב'אולפן שישי' תחקיר בו עלו טענות לפיהן שיקולי הוועדה מוטים לטובת הציבור החרדי. בעקבות הפרסומים וכן הליכים משפטיים כנגד הוועדה, קיים אתמול היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט דיון עם גורמים בייעוץ המשפטי לממשלה ובפרקליטות המדינה בנושא. נציגי היועמ"ש השתתפו גם בדיון שנערך במועצה לביטחון לאומי בו נבחנו חלופות שונות.

שרת התחבורה, מירי רגב, אמרה אתמול כי ועדת החריגים צפויה להתבטל בקרוב, כדי לאפשר לישראלים המעוניינים בכך להגיע לארץ ולהצביע בבחירות שייערכו ב-22 במרץ.

 

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!