דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ועד אחד בשבוע: גלעם. 8 עוּבדות על המפעל, על התארגנות העובדים, וטיפ

הם מייצגים כ-160 פועלים במפעל שמתמחה בייצור סוכרים, וחתמו על הסכם קיבוצי טרי

חברי ועד "גלעם". חתמו על הסכם קיבוצי לפני כשבועיים (צילום: יונתן בלום)
חברי ועד "גלעם". חתמו על הסכם קיבוצי לפני כשבועיים (צילום: יונתן בלום)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בוועד גלעם חברים (מימין לשמאל בצילום): באשיר מסאלחה, יו"ר הועד, 10 שנים במפעל. איציק קוניפסקי, 25 שנים במפעל. מוחמד וותד, 21 שנים במפעל. ודיע עתאמנה, 20 שנה במפעל.

1. מפעל גלעם, בקיבוץ מענית, מתמחה בייצור סוכרים לתעשיית המזון, ומייצר גם מוצרים המשמשים בתעשיית הנייר והקרטון, הטקסטיל, הבנייה והדבקים. עובדים בו 200 איש, כ-160 מהם פועלי ייצור מאוגדים. השאר, חברי הנהלה ובעלי תפקידים.
2. תירס הוא אחד מחומרי הגלם המרכזיים של המפעל. טור משאיות עמוסות תירס מיובא מגיעות מדי יום אל המפעל מנמל חיפה. במפעל מחלקה שלמה עוסקת בטחינתו, עיבודו והפרדתו של התירס לעמילן וגלוטן. קליפות התירס משמשות להשבחת מזון לבעלי חיים. לטובת ייצור מוצרים כשרים לפסח, משתמשים בטפיוקה.
3. הכשרת עובד חדש נמשכת בין חצי שנה לשנה, בזכות רמת הטכנולוגיה והמחשוב במפעל.
4. עד 1992 היה לעובדי המפעל ועד שחתם על הסכמים קיבוציים, אבל במשך השנים העבודה המאורגנת במפעל התפרקה. ב-2016, לאחר שקרן פימי רכשה את השליטה במפעל, החליט בשיר מסאלחה להקים מחדש את וועד העובדים.
5. עדל עתמאנה, יו"ר מרחב משולש צפוני בהסתדרות ושכן של משפחת מסאלחה בכפר קרע, החליט ללוות מקרוב את מאמציו של מסאלחה – דרך כל האתגרים עד לחתימת ההסכם הקיבוצי.
6. הצעד הראשון היה ב-24 בדצמבר 2017. חברי וועד הפעולה הגיעו למפעל ב-08:00 בבוקר, והחתימו בתוך יום אחד כמחצית מ-200 העובדים על טפסי ההצטרפות.
7. אחרי משא ומתן מורכב שנמשך שלוש שנים, בליווי מרחב ההסתדרות, המחלקה להתאגדות ואיגוד עובדי המזון והפרמצבטיקה, נחתם ב-6 בפברואר ההסכם קיבוצי ראשון במפעל מזה 30 שנה. "להקים וועד במקום שהיה בו וועד שהתפרק, זה כשלעצמו הישג", אומר באשיר מסאלחה, "זה צעד ראשון ששם רגל משמעותית, נותן קול לעובדים".
8. את המשא ומתן בתקופת הקורונה קיימו באמצעות תוכנת טימז, כשההנהלה יושבת בחדר אחד, נציג העובדים בחדר שני ונציגי ההסתדרות בחדר שלישי.

טיפ לעובדים ששוקלים להתארגן: "להנהלה קשה לפעמים לקבל שהעובדים התאגדו. צריך לעבור איזו נקודת פחד כדי להיות מוכנים לעמוד ביחד מול המעסיק, ולדרוש שידברו איתך. משא ומתן זו עבודה קשה. צריך להתמיד, כי אם אתה מוותר זה לא הפסד אישי, זו אחריות שלך כלפי העובדים שנתנו בך אמון. אם התחלת, זה מסע שצריך ללכת בו עד הסוף. צריך הרבה סבלנות, לראות כל הזמן את המטרה לנגד העיניים".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!