דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון י"א באייר תשפ"ד 19.05.24
21.6°תל אביב
  • 23.2°ירושלים
  • 21.6°תל אביב
  • 22.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 22.5°באר שבע
  • 25.7°אילת
  • 20.0°טבריה
  • 23.2°צפת
  • 21.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2021

מדריך / הבחירות לכנסת ה-24: שאלות ותשובות

מי צריך לעבוד ביום השבתון, האם מגיעה תוספת שכר לעבודה ביום שבתון, האם מגיע תשלום עבור יום שבתון לחולה קורונה או מבודד, היכן מצביעים, מהן שעות פתיחת הקלפיות, האם יש הסעה לקלפי

מצביע בקלפי בבחירות לכנסת (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
מצביע בקלפי בבחירות לכנסת (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

הבחירות לכנסת ה-24 ייערכו ביום שלישי, 23 במרץ 2021.

 אילו שינויים צפויים להיות בסדרי ההצבעה ביום הבחירות בעקבות מגיפת הקורונה?
חולי קורונה ומבודדים מצביעים בקלפיות מיוחדות: 140 מרפאות של קופת חולים כללית יוסבו לקלפיות חולים ומבודדים, 500 אוהלים יוצבו ברחבי הארץ להצבעת חולים מבודדים, ו-50 אוטובוסים של אגד יתגברו קלפיות.

איך מבודדים וחולי קורונה מגיעים לקלפי?
ועדת הקלפי המרכזית תעמיד 40 אלף הסעות לקלפיות לחולי קורונה ומבודדים. מי שרשום במשרד הבריאות כחולה או כמבודד צריך להרשם באתר ועדת הבחירות והוא יהיה זכאי להסעה מהבית לקלפי ובחזרה.

50 אוטובוסים ישמשו כקלפיות לחולים. (צילום מסך מתוך זום תדרוך של יושבת ראש ועדת בחירות)
50 אוטובוסים ישמשו כקלפיות לחולים. (צילום מסך מתוך זום תדרוך של יושבת ראש ועדת בחירות)

היכן אני מצביע?
אם לא קיבלת בדואר את ההודעה לבוחר שבה מצוין מיקום ההצבעה, ניתן לברר את מיקום הקלפי שלך בכמה דרכים: באתר ועדת הבחירות המרכזית בקישור זה. במשרד הפנים, בטלפון: 1-800-222-290 (מענה בעברית, ערבית, רוסית, אמהרית ואנגלית). במסרון למספר: 050-8085500 (24 שעות ביממה).
לבדיקת מיקום הקלפי, יש להכין מספר זהות (9 ספרות, כולל ספרת ביקורת) ואת תאריך ההנפקה של תעודת הזהות.

על מי חל יום השבתון במשק ועל מי לא?
יום הבחירות הוא יום שבתון, אולם אמצעי התחבורה ושירותים ציבוריים יפעלו כסדרם. בנוסף לשירותי תחבורה, יפעלו מסעדות, בתי קפה, בתי מלון, מפעלי חרושת וחקלאות שתהליכי הייצור בהם רציפים, שירותי תקשורת, מפעלי מים וחשמל, עיתונות, רדיו וטלוויזיה, בתי חולים ושירותי בריאות, כוחות הביטחון ושירותי ההצלה. ועדת הבחירות המרכזית לכנסת קבעה שלא ניתן לכפות על עובדים לעבוד ביום הבחירות, אלא אם הם נמנים על שירותים אלו.

האם העובד זכאי לתוספת שכר לעבודה ביום השבתון?
אין הנחיה בחוק באשר לגובה התשלום לעובד שיעבוד ביום השבתון. הנוהג שהשתרש הוא לשלם לעובד שכר בשיעור של 200% לשעת עבודה רגילה או לזכות אותו ביום חופשה נוסף.

נהג אוטובוס עוטה מסכה להגנה מפני נגיף הקורונה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נהג אוטובוס עוטה מסכה להגנה מפני נגיף הקורונה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

האם עובד ששוהה בבידוד או חולה זכאי ליום שבתון?
החוק אומר שעובד המצוי במחלה או בבידוד זכאי לתשלום השכר שהעובד היה משתכר, אילולא היה שבתון. למרות שאין בחוק אזכור מפורש ליום מחלה בזמן שבתון.

מה צריך להביא לקלפי?
לצורך ההצבעה חובה להציג בפני ועדת הקלפי את אחת מהתעודות הבאות: תעודת זהות, רישיון נהיגה בתוקף, דרכון בתוקף, תעודה צבאית אישית בתוקף שהוצאה על ידי צבא ההגנה לישראל, תעודת שוטר.

איני נמצא/ת בקרבת הקלפי אליה אני משויך/ת, האם אני יכול להצביע בקלפי אחרת?
לא ניתן להצביע בקלפי שאינה משויכת לכתובת מגוריך המעודכנת במשרד הפנים.
הכלל הבסיסי בבחירות בישראל הוא כלל הריתוק למקום הקלפי, שלפיו כל בוחר רשאי להצביע רק בקלפי שבה הוא מופיע ברשימת הבוחרים. רשימת הבוחרים נקבעת על ידי משרד הפנים, בהתאם למענו הרשום של כל בוחר במרשם האוכלוסין.

מהן שעות פתיחת הקלפיות ביום הבחירות?
מרבית הקלפיות פתוחות החל מהשעה 07:00 בבוקר ועד השעה 22:00 בלילה.
ביישובים קטנים בהם יש עד 350 מצביעים, בבתי חולים, בבתי סוהר ובבתי אבות, הקלפיות פתוחות החל מהשעה 08:00 בבוקר ועד השעה 20:00 בערב.

היכן יש קלפי נגישה למי שמוגבל בניידות?
קלפיות נגישות נקבעו באתרים שנבדקו ונמצאו נגישים למי שמוגבל פיזית בניידותו, הן בכלי רכב והן ברגל, לרבות שלטי הכוונה למקום הקלפי. את מיקום הקלפי הנגישה הקרובה למקום המגורים או ליישוב שבו שוהה המוגבל בניידות ניתן לברר באתר ועדת הבחירות המרכזית.

אם בגלל מצבי הגופני אינני מסוגל/ת להצביע בקלפי שנקבעה לי, היכן אוכל להצביע?
אדם, שמפאת מצבו הגופני מוגבל בניידות והקלפי שבה הוא רשום אינה מוגדרת כנגישה, יכול להצביע בכל קלפי שנקבעה על-ידי ועדת הבחירות המרכזית כקלפי נגישה מיוחדת, במעטפה חיצונית.

בוחר/ת שמוגבלותו אינה ניכרת לעין ואין ברשותו תעודה המעידה על כך שהוא מוגבל בניידות, יחתום על טופס הצהרה בפני המזכיר, שלפיו הוא מוגבל בניידות. למען הסר ספק, הצהרה כוזבת היא עבירה פלילית.
בקלפי נגישה מיוחדת זכאיות להצביע גם נשים השוהות במקלטים לנשים מוכות באמצעות "אישור הצבעה".

האם אדם שמלווה בוחר מוגבל בניידות יכול להצביע בקלפי הנגישה שבה המוגבל בניידות מצביע?
לא. מלווה שאינו מוגבל בניידות אינו יכול להצביע בקלפי נגישה מיוחדת, אלא בקלפי שאליה הוא משויך לפי כתובתו המעודכנת במשרד הפנים.

באילו תנאים ניתן ללוות מוגבל בניידות להצבעה בקלפי, ומי רשאי לעשות זאת?
ליווי עד לחדר שבו מוצבת הקלפי יכול לבצע כל אדם. ליווי אל מאחורי הפרגוד, אפשרי אך ורק אם הבוחר אינו יכול לבצע את פעולת ההצבעה מבחינה פיזית  (כגון: עיוור, קטוע ידיים וכיו"ב). ליווי כאמור צריך להיות בהסכמת הבוחר. אי ידיעת קרוא וכתוב, או בוחר עם ליקוי קוגניטיבי אחר, אינם נחשבים למוגבלות פיזית לצורך הצבעה, ולכן במקרים אלו הבוחר לא יוכל להיעזר במלווה.

המלווה איננו יכול להיות מנהל או עובד של המוסד בו שוהה המצביע. מלווה לא יכול ללוות יותר משני בוחרים. אם מתעורר ספק בדבר קיום התנאים האמורים לעיל, הסמכות להכריע בעניין נתונה למזכיר ועדת הקלפי.

אין לי איך להגיע לקלפי. האם אוכל  להצביע בקלפי נגישה?
מוגבלות בניידות בשל בעיות תחבורה, אינה מוגבלות שבגינה אדם זכאי להצביע בקלפי נגישה מיוחדת.

אני חייל/ת, היכן אוכל להצביע?
חיילים יכולים להצביע בקלפיות צבאיות, בכל בסיס צבאי שבו הם נמצאים, או בקלפי רגילה שבה הם רשומים לפי מעונם במרשם האוכלוסין. חייל יזדהה באמצעות אמצעי זהות, לרבות תעודת צבאית אישית תקפה שהוצאה על ידי צבא ההגנה לישראל.

האם מותר לצלם בקלפי?
לא. חל איסור על צילום בקלפי, גם על חברי ועדת הקלפי. ועדת הבחירות המרכזית מינתה מפקחי טוהר בחירות, שיערכו סיורים ובדיקות בקלפיות השונות ברחבי הארץ, ורק להם מותר לצלם בשטח הקלפי.

האם חובה להדביק את מעטפת ההצבעה לאחר הכנסת פתק ההצבעה?
לא. אין חובה חוקית להדביק את המעטפה, ולא ניתן לבקש זאת מהבוחר/ת.​

האם פתק לבן ייכלל בספירת הקולות?
פתקי הצבעה ריקים (בצבע לבן) מיועדים למקרים של מחסור בפתקי הצבעה של אחת מהרשימות. בהתאם לחוק הבחירות, מי שרוצה להצביע בפתק ריק (לבן) חייב לכתוב בכתב יד, ובעט כחול בלבד, את האות או האותיות של הרשימה שעבורה הוא מצביע.
פתק ריק שלא נכתב עליו דבר והוכנס למעטפת ההצבעה, ייחשב לפתק פסול ולא ייכלל במניין הקולות הכשרים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!