דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
19.9°תל אביב
  • 12.0°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 17.7°חיפה
  • 20.5°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 13.4°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

המצע של הסוציאל-דמוקרטים בגרמניה: העלאת שכר המינימום והמס על העשירים

המצע שהציג אולף שולץ, מועמד המפלגה לתפקיד הקנצלר, כולל גם רפורמה בקצבאות ותכנית להתמודד עם שינויי האקלים | במפלגה מקווים שהמצע ישפר את מצבה העגום בסקרים

אולף שולץ (צילום: Bernd von Jutrczenka/dpa via AP)
אולף שולץ (צילום: Bernd von Jutrczenka/dpa via AP)

המפלגה הסוציאל-דמוקרטית של גרמניה (SPD), מפלגת המרכז-שמאל הגדולה במדינה, הציגה אתמול (שני) את המצע שלה לבחירות הכלליות שיתקיימו בספטמבר השנה. התכנית כוללת מיסים גבוהים יותר על השכבות העשירות, העלאת שכר המינימום ומאבק בשינויי האקלים. במפלגה מקווים שהמצע יסייע להם להתאושש מהירידה המתמשכת בסקרים.

שלושה מהקנצלרים הגרמניים מאז מלחמת העולם השנייה היו מה-SPD, האחרון שבהם היה גרהרד שרדר שכיהן בין 1998 ל-2005. אך המפלגה שהייתה שותפה זוטרה בקואליציה ב-11 מתוך 15 השנים האחרונות, זוכה בסקרים ל-16%-17% תמיכה בלבד. ה-SPD מפגרת בהרבה אחרי המפלגה הנוצרית-דמוקרטית של אנגלה מרקל ומעט אחרי מפלגת הירוקים.

ה-SPD היא המפלגה היחידה עד כה, שבחרה מועמד לתפקיד הקנצלר לבחירות שיתקיימו ב-26 בדצמבר. שר האוצר וסגן הקנצלרית הנוכחי אולף שולץ, היה הראשון שהציג אתמול את טיוטת המצע לבחירות.

המצע נוטה בבירור למדיניות שמאלית. המפלגה קוראת לרפורמה במס ההכנסה שתביא להקלה בנטל המס על משתכרים ברמה נמוכה ובינונית ומעלה את הנטל על 5% העליונים של המשתכרים. במצע נכללת גם הצעה להטלת מס בשיעור 1% על בעלי נכסים גדולים.

ה-SPD מציעה לבצע העלאה מהירה של שכר המינימום ל-12 אירו לכל הפחות. כיום עומד שכר המינימום השעתי בגרמניה על 9.5 אירו.

המצע קורא לשנות את מערך תשלומי הקצבאות שהקימה ממשלתו של שרדר, וזכתה לאורך השנים לביקורת חריפה מהממשל הגרמני. לפי ההצעה, תוקם מערכת חדשה שתספק תשלומים "שיהיו מספיקים למחייה, ויאפשרו השתתפות בחברה".

המשימה הראשונה שמופיעה במצע היא "גרמניה ניטרלית מבחינת האקלים" ההצעה כוללת שימוש בהכנסות המדינה מהמיסים על פליטות פחמן, כדי להפחית את חשבונות החשמל שהציבור משלם.

המפלגה גם התחייבה לקבוע מגבלת מהירות של 130 קמ"ש במערכת הכבישים המהירים במדינה (האוטובאן). כיום, אין מגבלת מהירות בחלקים רבים של המערכת.

"זה מצע שבטוח בעצמו, מצע שמפרט תכנית לשנות העשרים של המאה ה-21", אמר שולץ במעמד ההצגה.

המפלגה הסוציאל-דמוקרטית לא מעוניינת לחדש את הקואליציה הקיימת, עם המפלגה הנוצרית-דמוקרטית. אך הנהגת המפלגה לא הציגה הרכב אחר אליו תחתור.

בתשובה לשאלה האם המצע יהפוך את הרעיון של הקמת ממשלת שמאל עם שלוש שותפות לאפשרי, אמר שולץ: "המצע הזה יהפוך את הרעיון של הקמת ממשלה שמכוונת לקדמה לאפשרי יותר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!