דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2021

בדרך לבחירות: זום בית עם אביגדור ליברמן

רוסים וחילונים, פשיעה וענישה, חוק הלאום, היסוד היהודי וגרושים זועמים. מפגש מקוון עם השריף הוותיק של "ישראל ביתנו"

חוג בית, דור קורונה. אביגדור ליברמן ועודד פורר למעלה משמאל (צילום מסך: דוד טברסקי)
חוג בית, דור קורונה. אביגדור ליברמן ועודד פורר למעלה משמאל (צילום מסך: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

זה היה ערב טוב לח"כ אביגדור ליברמן. מה יכול להיות מרים יותר מלפתוח זום בסלון, לקראת בחירות, חצי שעה לאחר פסיקתו ההיסטורית של בג"ץ המכירה בגיורים רפורמים וקונסרבטיבים בישראל? זה הרי מאבק שליברמן נמנה עם מוביליו במשך שנים, כדי להתנגח בציבור החרדי, גם אם אינו משרת את ציבור יוצאי חבר המדינות, שעדיין לא זכאים לזכויות אזרחיות.

"היה צריך להתקבל מזמן, שבירת מונופול היא עניין עקרוני", אמר ליברמן בפתיחת דבריו במפגש ביום שני, וההתנגחות הראשונה לא איחרה לבוא: "האם אתם מתכוונים לסגור את בית המשפט בעקבות פסיקתו האנטישמית, שמעלה לארץ את כל הרוסים, שהציקו לנו ברוסיה, במסווה של יהודים?" כתב משתתף בשם "משפ יוסקוב", שהפציץ את הצ'אט בהודעות בלתי פוסקות שחוזרות על עצמן כמה פעמים כל דקה. הצוות של "ישראל ביתנו" התעלם. המפגש נמשך.

ליברמן האפור, המונוטוני והפקידותי, לא השתנה במשך 22 השנים בהן הוא מכהן כיו"ר מפלגת "ישראל ביתנו" (יותר זמן ממה שפוטין מכהן כנשיא/ ראש ממשלה של רוסיה), פרט לקילוגרמים שהשיל ממשקלו בשנה האחרונה. אותה דמות מוכרת, עם הדיבור המרדים והמבטא הסמלי, ישבה ופרשה את משנתה, ולצידו ח"כ עודד פורר, סוג של קונטרה: חרוץ, מלהיב, מציין לפרטי פרטים את כל פועלו בועדת הכספים, החינוך וכיו"ר הוועדה למעמד האישה ולשוויון מגדרי – תפקידו האחרון, שיעמוד במוקד של תקיפה מתמשכת בהמשך הערב.

רוסים וחילונים

מה מעניין את קהל מצביעי ישראל ביתנו? קודם כל, מה לא: עניינים רוסיים. בכלל לא נראה שיש כל כך הרבה רוסים במפגש הזה, אלא אם מחשיבים כ"רוסי" את האחד שהיה לבוש בבגדים רשמיים צמוד לדגל ענק של סרביה. אולי הסיבה לכך היא שציבור דוברי הרוסית, שמצביעים ל"ישראל ביתנו",  נמצא בטווח הגילאים שלא מנהל מערכת יחסים ידידותית עם הזום, ואולי מסיבות אחרות. קהל המתעניינים במפגש היה פסיפס רחב של החברה הישראלית, עם הרבה יוצאי עדות המזרח, וכן, הרבה נשים.

ליברמן, בתור השריף הוותיק והאיטי של העיירה, ופורר, בתור הסגן הנאמן והקופצני, מדגישים את מחויבותם למאסרי עולם ממושכים לרוצחים, גנבים ורמאים; החמרת האכיפה ושלל ממתקים משטרתיים"

"אנחנו מייצגים את הסקטור הכי מדוכא באוכלוסיה – החילונים", אמר ליברמן בתגובה לפנייה בעניין הרוסי. "45% מהאוכלוסיה – שמשרתים בצבא, עובדים ומשלמים מיסים. הקבוצה הכי גדולה שסוחבת הכל על גבה. ראוי שיהיה להם ייצוג הולם".

פשיעה וענישה

נדמה שליברמן מצליח לאורך השנים לתחזק היטב את תדמית השריף. ציבור מצביעיו דורש התייחסות למצב הפשיעה החקלאית בנגב, מצב הפשיעה נגד נשים, מצב הפשיעה של הערבים ומצב הפשיעה בכללי. ליברמן, בתור השריף הוותיק והאיטי של העיירה, ופורר, בתור הסגן הנאמן והקופצני, מדגישים את מחויבותם למאסרי עולם ממושכים לרוצחים, גנבים ורמאים; החמרת האכיפה ושלל ממתקים משטרתיים.

"במגזר הערבי זה פשוט יום יום של מלחמות כנופיות. הנגב הפך לממלכת פשע. זה פשוט מכל כיוון, חייבים לנקוט ביד קשה", אמר ליברמן בקול רציני, "צריך להחמיר בחקיקה, להפסיק עם היד המקלה. חייבים להתעורר, חייבים להציע ריבונות ומשילות".

על פי החיוכים של רבים בקוביות הזום, נראה שהקהל נלהב. "אני מתחייב", אומר ליברמן, "יהיה עונש של מאסר עולם לאונס קטינים, ללא שיקול דעתו של השופט!"

הדרוזים, חוק הלאום והיסוד היהודי

מג'ד חלאבי שואל מה עמדתו של ליברמן לגבי חוק הלאום. וליברמן הציג קו שאינו יכול להשתמע לשתי פנים: "הדרוזים אחים לנשק. אחים בדם. אחים שלנו", אמר האח-השריף ליברמן, והתגאה בהצעתו הממלכתית לחוקק את מגילת העצמאות כחוק יסוד: "חוק הלאום לא חיזק את היסוד היהודי במדינה", אמר.

בתשובה לשאלתו של אחד המשתתפים, מדוע לא לראות במגזר החרדי שותף לפתרון, ולא אויב? לליברמן אין ספקות: "שס ויהדות התורה עושים חילול השם"

ואם כבר יסוד יהודי, בתשובה לשאלתו של אחד המשתתפים, מדוע לא לראות במגזר החרדי שותף לפתרון, ולא אויב? לליברמן אין ספקות: "שס ויהדות התורה עושים חילול השם". לדבריו, אין לו דבר וחצי דבר נגד הציבור החרדי, כל טרונייתו היא כנגד ההנהגה החרדית, שמחזיקה את הציבור שלה בשבי של עוני ובורות. "אדם שעומד בזכות עצמו, אי אפשר להבטיח למי הוא יצביע", אמר, ובמספר חלונות נראו גברים חרדים מצחקקים לשמע הדברים.

חיסונים ומתנגדי חיסונים

משתתף אחר שאל על עמדת המפלגה לגבי מתנגדי חיסונים. "אנחנו ממליצים לכולם להתחסן", אמר ליברמן, "אני התחסנתי פעמיים". בהתייחסות עקיפה לבחירתו של מספר 4 במפלגה, ח"כ אלי אבידר, לא להתחסן, אמר: "הוא מאמין ביוגה, טבעונות, ספורט, הוא לא מתחסן, ואני מכבד את דעתו".

האבות הגרושים זועמים

במשך כל הדיון, צ'אט התגובות הופצץ על ידי מי שנראו כקהל מאוד לא מרוצה מעבודתו הפרלמנטרית של ח"כ פורר בוועדה לשיוויון מגדרי, במיוחד סביב  ביטול חזקת הגיל הרך. "מי שרוצה למרר לאבות גרושים את החיים, שיצביע לשני הליצנים האלו", כתב אחד עשרות פעמים בצ'אט עד שהוצא בכוח.

מי שרוצה למרר לאבות גרושים את החיים, שיצביע לשני הליצנים האלו", כתב אחד עשרות פעמים בצ'אט עד שהוצא בכוח

האבות הגרושים והזועמים הצליחו להשתלט על הדיון השוטף בצ'אט, עד שהיה קשה מאוד לעקוב אחר שאלות ענייניות. "החוק של פורר הרס את החיים לאבות גרושים", כתב אחד המגיבים. פורר, שזכה מארגוני הנשים לביקורת על מינויו כיו"ר הוועדה מכיוון שאינו אישה, טען שהמפלגה תמשיך להיאבק על העברת מלוא הסכום שאושר על ידי הממשלה לתוכנית למניעת אלימות נגד נשים, "עד היום עברו רק 20% ממנו", אמר. הוא סיפר ששיתף סרטונים של אלימות כנגד נשים בפייסבוק, להעלאת המודעות לעניין (בחירה מוזרה).

"למה עודד דיבר כל כך הרבה נגד נשים ולא מפרט מה אתם מתכוונים לעשות בעניין אלימות נגד גברים?" שאל ערן פינגר בתגובה, המון פעמים בדקה. "למה במקביל לקידום חוקים גזעניים מגדריים נגד גברים אתה לא דואג לקדם חוקים להחמרת ענישה נגד מתלוננות שווא? איפה אכיפת אלימות נשים? למה עודד לא מעלה לפייסבוק שלו דיווחים על נשים שרצחו או שרפו את בן זוגם?" פורר וליברמן בחרו שלא להתייחס. וטוב שכך.

הגברת התחרות וצמצום הרגולציה

לקראת סוף המפגש נשאלו כמה שאלות חברתיות-כלכליות, שלטענת ליברמן-פורר נמצאות בראש סדר העדיפויות. הם תומכים בהעברת המענקים לנכים ולעסקים באופן ישיר; הסכימו שצריך להתייחס בחומרה לפגיעה בסביבה – בענישה, כמובן.

התוכנית הכלכלית שלהם מסתכמת, כך נדמה, בהגברת התחרות ובצמצום רגולציה במשרדי הממשלה, ביטוח לאומי, ברישוי עסקים ובשלל מוסדות רשמיים יותר ורשמיים פחות. "חייבים לפעול במושבים ובקיבוצים, לא שומעים את 'ישראל ביתנו' בהתיישבות העובדת", כתב אחד המשתתפים כשליברמן ציין את הקשיים הבלתי פוסקים של בעלי עסקים למלא שורות בניירות: "זה לוקח המון זמן", אמר ליברמן ספק מתוסכל, ספק כועס, ספק עייף. והופ, עברה שעה.   ​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!