דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
17.4°תל אביב
  • 20.8°ירושלים
  • 17.4°תל אביב
  • 18.1°חיפה
  • 17.1°אשדוד
  • 16.8°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 17.7°טבריה
  • 17.0°צפת
  • 17.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

17 אלף עובדים דרושים בענף המלונאות

בעקבות הקושי לגייס עובדים, התאחדות המלונאים קיבלה היתר להעסיק 700 עובדים ירדנים בתחום הניקיון והחדרנות במלונות באילת

מלון הרברט סמואל בתל אביב, נערך לפתיחה מחדש. תמונת ארכיון (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
מלון הרברט סמואל בתל אביב, נערך לפתיחה מחדש. תמונת ארכיון (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
הדס יום טוב

חדרי האוכל, הבריכות והשטחים הציבוריים במלונות יפתחו ביום ראשון הקרוב במסגרת התו הירוק. בענף המלונאות נערכים לפתיחה, טוענים למחסור של 40% במצבת העובדים הדרושה ומחפשים לגייס כ-17,000 עובדים.

"חסרים לנו עובדים, ואנחנו מתקשים מאוד להשיג עובדים." אומר ל'דבר' אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונאים בישראל. "בטווח הקצר, לקראת יום ראשון, אני מניח שנראה כחצי מהעובדים חוזרים לעבודה, אבל אנחנו מחפשים עוד".

על פי נתוני ההתאחדות, לפני פרוץ משבר הקורונה הועסקו בענף כ-42,000 עובדים ישירים, בנוסף לעוד כ-120-150 אלף עובדים במעגלים הרחבים יותר, הכוללים עובדי קבלן ועובדים באטרקציות. עם פרוץ המשבר, כ-37,000 עובדים הוצאו לחל"ת. כיום, לקראת הפתיחה המחודשת והציפיות להתחדשות הלינות לקראת הפסח, חסרים עוד כ-17,000 עובדים בתעשייה, 40% ממצבת העובדים הכללית.

"החל"ת שנמשך עד יוני פועל נגדנו, ואנשים מעדיפים לשבת בבית במקום לחזור לעבודה. כמו שיו"ר ההסתדרות אמר לפני, זה נראה כמו החלטה פוליטית שקשורה יותר לבחירות מאשר לווקטורים בשוק העבודה" אומר חייק, אך מסתייג ומצהיר "אנחנו נצליח לגייס את העובדים, נעשה כל מה שצריך".

חייק מספר שחסרים עובדים בכל התחומים, אך גם לא מעט עובדי ניקיון, מצב שהוא רגיל אליו גם בשגרה. "גם במצב רגיל קשה מאוד להשיג עובדי ניקיון, ועכשיו המצב קשה שבעתיים. אמא ישראלית לא רוצה שהילד שלה יעבוד בניקיון וחדרנות במלון, זה לא משנה מאיזה מגזר. לקראת פתיחת המלונות בקיץ עשינו ארבעה ירידי תעסוקה באילת והצלחנו להשיג שישה עובדים. אנשים לא רוצים לעבוד במקצועות כאלה, גם כשאנחנו מציעים מענקים, עבודה מועדפת ושכר כפול משכר המינימום".

אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונאים בישראל: "אנשים לא רוצים לעבוד במקצועות כאלה, גם כשאנחנו מציעים מענקים, עבודה מועדפת ושכר כפול משכר המינימום" (צילום: סמדר כפרי)
אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונאים בישראל: "אנשים לא רוצים לעבוד במקצועות כאלה, גם כשאנחנו מציעים מענקים, עבודה מועדפת ושכר כפול משכר המינימום" (צילום: סמדר כפרי)

הוא מוסיף שבעקבות הקושי, ההתאחדות קיבלה היתר מחודש להעסיק 700 עובדים ירדנים במלונות באילת בתחום הניקיון, אך הם נתקלים בבעיית מיסוי. "בשגרה מועסקים בהם כ-2,000 ירדנים במלונות באילת, והם מגיעים בבוקר וחוזרים בערב הביתה לירדן. כרגע בגלל הקורונה דורשים מאיתנו להלין אותם כאן, ואז הם כבייכול נחשבים עובדים זרים ואנחנו חייבים במיסוי עבורם, שזה באמת כבר חוצה את גבול ההיגיון".

מצפים להתאוששות בפסח, אך יש מלונות שלא יפתחו ללא תיירים מחו"ל

החל מיום ראשון, בתי המלון יוכלו להפעיל את השטחים הציבוריים במסגרת התו הירוק. ולפתוח אותם עבור מתחסנים, מחלימים וילדים עד גיל 16 שעברו בדיקה. "זה נשמע ונראה כמו חגיגה גדולה", אומר חייק, "אבל עד אתמול הממשלה עוד גמגמה, מה שפגע במרכזי ההזמנות שלנו".

מלונות ים המלח, האם הנופשים יחזרו כבר בפסח? (צילום: אדי ישראל/ פלאש 90).
מלונות ים המלח, האם הנופשים יחזרו כבר בפסח? (צילום: אדי ישראל/ פלאש 90).

בנוסף, חייק מזכיר שעדיין ישנה בעיה עם המקומות המתבססים על התיירות הנכנסת לישראל. "תיירים מחו"ל מהווים כחצי מכמות הלינות הכללית בשגרה, ובמקומות מסוימים מדובר ברוב משמעותי של הלינות, שם זה יוצר בעיה אדירה. באילת ראינו התאוששות בקיץ, אבל היא מבוססת בעיקרה על תיירות פנים. ערים כמו ירושלים, טבריה, נצרת ועוד, 80% מהלינות זה תיירים מחו"ל".

"אנחנו עדיין צריכים לפתור את המתווה של החזרת התיירות הנכנסת לישראל, מה שהרבה יותר מורכב כי זה קשור גם לישראל וגם למדינות נוספות. יש מלונות שעדיין סגורים, ואני מניח שהם יעשו הערכה לפני יום ראשון ויבינו כמה תפוסות יכולות להיות להם, והאם הם יכולים לפתוח את המלונות ללא התיירות הנכנסת".

אך למרות זאת, הוא מניח שבפסח תיראה התאוששות. "אני מניח שתהיה תקופה טובה בחלק מהמלונות, כמו שהיה בקיץ. אני חושב שנראה גם ועדי עובדים מחדשים את הפעילות שלהם ומזמינים חופשות במלונות בישראל, לאחר הקריאה גם שלנו וגם של יו"ר ההסתדרות. אני קורא לישראלים לצאת למלונות ולא לפסוח על הגליל, טבריה, ירושלים, תל אביב, נצרת וערים אחרות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!