דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

צניחה של 90% בקנסות שנתן משרד העבודה והרווחה למעסיקים בגין פגיעה בעובדים

ב-2020 נקנסו 40 מעסיקים שפגעו בזכויותיהם של עובדים. לעומת 450 קנסות ב-2019 | רו"ח שרון ויטקובסקי-טביב: "חלק מהמחיר שולם על ידי עובדים חלשים שזכויותיהם קופחו דווקא בשיא המשבר"

עובדת ניקיון (צילום אילוסטרציה: יונתן זנדל / פלאש 90)
עובדת ניקיון (צילום אילוסטרציה: יונתן זנדל / פלאש 90)
הדס יום טוב

על פי רישומי משרד העבודה והרווחה, ב-2020 הוטלו רק 40 עיצומים כספיים על מעסיקים שפגעו בזכויותיהם של עובדים. לעומת 450 קנסות שהוטלו ב-2019, ירידה של למעלה מ-90%.

הקנסות שהוטלו השנה נעו בין 18 אלף שקלים למיליון שקלים, והוטלו בעיקר על חברות קבלן בתחומי הניקיון, חינוך, הסעדה, הובלה, תעשייה ומסחר שלא סיפקו לעובדיהם את זכויות השכר, הפנסיה והתנאים שהם מחויבים להם בחוק או עשו זאת באיחור. מרבית הקנסות הוטלו בשל פעילות פיקוח יזומה, ומיעוטן בעקבות תלונות שהגישו העובדים.

"מעריכים שעם החזרה לפעילות כלכלית, תחזור גם האכיפה"

ויטקובסקי-טביב טוענת שהירידה הדרמטית בקנסות נובעת מצמצום הפעילות במשק בתקופת הקורונה, אך גם מצמצום האכיפה. "נראה צמצום בעיקר בכל הקשור להעסקת עובדים בדרגים הנמוכים שיצאו לחל"ת, אך כפי הנראה שגם הבדיקות צומצמו מתוך רצון לא להכביד על מעסיקים בתקופה הקשה שעברו, ויש להצטער על כך שחלק מהמחיר שולם על ידי עובדים חלשים שזכויותיהם קופחו דווקא בשיא המשבר. אנחנו מעריכים שכעת, עם החזרה ההדרגתית לפעילות כלכלית מלאה, תחזור גם האכיפה להיקפים הקודמים".

רו"ח שרון ויטקובסקי-טביב (צילום: BDO ישראל)
רו"ח שרון ויטקובסקי-טביב (צילום: BDO ישראל)

ויטקובסקי-טביב וקבוצת BDO מדגישים שארגונים חשופים לסיכון כפול בכל הקשור לזכויות עובדים, שכן גם מי שמקפידים על החוק בכל הקשור לעובדים הישירים, עלולים להיחשף לתביעות ולפרסומים שליליים בעקבות קיפוח עובדים על ידי חברות קבלן שהם שוכרים את שירותיהם.

"בדיקות שכר הביא לירידה של 60% בהפרת תנאי העסקה "

"החוק מאפשר לחברות לשכור את שרותיהם של בודקי שכר שבוחנים את ההקפדה על תנאי התעסוקה של העובדים העקיפים וכך ניתן להימנע מהעסקת קבלנים שמפרים באופן סדרתי את זכויות עובדיהם. מנתוני השנים האחרונות עולה שמימוש הזכות לבדיקות שכר בחברות קבלניות הביא לירידה של 60% בהפרות, ובמיוחד בחמורות שבהן שגוררות עימן קנסות כבדים".

"מאז שחוקק החוק להסדרת הזכויות של עובדי הקבלן, שינה השוק את היחס שלו אל עובדי הקבלן לטובה, ואלה לרוב נהנים מתנאים משופרים בחסות החוק", היא מוסיפה. "קשה אמנם להכריע מי מהכלים שנבחרו, קנסות אל מול בודקי שכר, הוא דומיננטי יותר בשינוי המתחולל, אבל נראה שהכלי של בודקי שכר אפקטיבי דיו לחולל שינוי, לא רק בקרב החברות המזמינות את השרות אלא גם בקרב החברות הקבלניות עצמן שכעת מבינות שאם לא ישנו מאורחותיהן, הן עלולות לאבד חוזי התקשרות עם הלקוחות".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!