דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

ביקורת חריפה נגד האוצר על ייבוש תקציבי המוכנות לזיהום בים

נציגי האוצר טענו אתמול (ג') בוועדת הפנים והסביבה כי הוסיפו 90 תקנים למשרד להגנת הסביבה, השרה להגנת הסביבה טענה כי קוצצו 23 תקנים. ח"כ חיימוביץ': "אתם חוסכים ואז גורמים לנזק שיעלה יותר לתקציב המדינה. לא יהיו לנו מים לשתות, הילדים שלנו עשרות שנים לא יוכלו לרחוץ בים"

מיקי חיימוביץ' יו"ר ועדת הפנים והסביבה בדיון בנושא חברת שברון (צילום: דוברות הכנסת יהונתן סמייה)
מיקי חיימוביץ' יו"ר ועדת הפנים והסביבה בדיון בנושא חברת שברון (צילום: דוברות הכנסת יהונתן סמייה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר וועדת הפנים והסביבה, ח"כ מיקי חיימוביץ (כחול לבן) תקפה את משרד האוצר על 'ייבוש' המשרד להגנת הסביבה: "אתם חוסכים ואז גורמים לנזק שיעלה יותר לתקציב המדינה. כולנו נשלם אם חס וחלילה יהיה כאן זיהום גדול ומטורף לא יהיו לנו מים לשתות, הילדים שלנו עשרות שנים לא יוכלו לרחוץ בים. אתם מבינים את זה?". נציג האוצר השיבו: הוספנו 90 תקנים. השרה להגנת הסביבה: "שטויות! קיצצתם 23 תקנים".

העימות החריף התרחש אתמול (ג') בוועדת הפנים והסביבה בדיון על זיהום הזפת בחופים. יו"ר הועדה חיימוביץ' חקרה גם את החלקים הפחות מחמיאים של הטיפול במשבר כשבחנה את הסיבות להיעדר ההתראה מוקדמת ולכך שתקנים וציוד שהוקצו למשרד להגנת הסביבה בכדי להיערך באופן מיטבי לטיפול באירועי זיהום לא ייושמו.

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל (הליכוד) ביקשה להדגיש דווקא את הצד החיובי בפעילות גורמי המדינה לגבי אסון הזפת – המשרד תרגל את התגובה לזיהום ים בשמן בכל שנה, רשויות החוף קיבלו שיפוי כספי על פינוי הזפת כולל מקדמות ואנשי המשרד.

מנהל היחידה הימית במשרד להגנת הסביבה רני עמיר הסביר כי גם כאשר מתקבלת התראה בזמן אמת כושר הפעולה מוגבל: "ניתן למזער את הנזק, לא למנוע אותו, אבל התראה מוקדמת בהחלט תתרום". עמיר הזכיר את החלטת הממשלה מלפני כשנתיים על ניטור הים: "זה הוצג אבל נפסל בגלל שלא היו תקציבים". בדיקת "דבר" העלתה כי מדובר ב"תכנית רעיונית עקרונית להקמת מערכת רדאר חופית", שיכולה לשפר את היכולת לקבל התראה מקדימה על זיהום בים.

עמיר התייחס גם לשאלת התקנים שלא נוספו למשרד: "ב-2008 הממשלה החליטה על 10 תקנים נוספים למשרד להגנת הסביבה. קיבלנו 0. ב2012 החליטה על 12 תקנים. קיבלנו 0. ב-2019 הוחלט על 8 תקנים. קיבלנו 0".

כך משתקים משרד ממשלתי

חיימוביץ' העבירה ביקורת חריפה על מדיניות האוצר. "המשרד להגנת הסביבה יובש בשנים האחרונות והוא דל תקציבים תקנים וציוד. גם אם יש תוכניות מצוינות להתמודדות עם אירוע זיהום ים המשרד לא מסוגל ליישם אותן".

רותם ברמלי, אגף תקציבים משרד האוצר אמר בתגובה לביקורת: "ישנה הקרן לזיהום מי ים. הכסף הזה נועד בדיוק למקרים אלה. יש שם 100 מיליון שקלים. ב-2017 האוצר הקצה 90 תקנים למשרד להגנת הסביבה. המשרד יכול היה לשבץ אותם היכן שרצה ובחר לא לשבצם בקרן למניעת זיהום הים. מצבת כוח האדם במשרד להגנת הסביבה עלתה משמעותית בשנים האחרונות מדובר בסדרי עדיפויות".

השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל. ארכיון (באדיבות דוברות הכנסת, יצחק הררי)
השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל. ארכיון (באדיבות דוברות הכנסת, יצחק הררי)

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל בתגובה לנציג האוצר: "אתה מדבר שטויות. תראה נתונים. המשרד בחוסר תקינה מעורר דאגה". לטענתה מספר התקנים בפועל קוצץ ב-23. חיימוביץ' הוסיפה כי הקרן למניעת זיהום ים אמורה לדאוג להצטיידות, שאיננה רלוונטית כשאין תקנים לעובדים שיפעילו ויתחזקו את כלי השיט מכשירי הניטור הנדרשים.

מלכוד החשיבה לטווח קצר

ח"כ חיימוביץ' ביקרה בחריפות את גישת האוצר: "המשרד להגנת הסביבה הוא משרד שסובל מיבוש טוטאלי של תקציבים. יש כאן חוסר הבנה שלכם. אתם חוסכים ואז גורמים לנזק שיעלה יותר לתקציב המדינה. כולנו נשלם אם חס וחלילה יהיה כאן זיהום גדול. לא יהיו לנו מים לשתות, הילדים שלנו עשרות שנים לא יוכלו לרחוץ בים. אתם מבינים את זה?"

בסיכום הדיון אמרה חיימוביץ': "התמונה שעולה בתום הדיון היום מדאיגה ביותר. כולנו מבינים שאסון זיהום נרחב בים הוא לא שאלה של האם אלא רק שאלה של מתי. לצערי ממה ששמענו היום המשרד להגנת הסביבה איננו ערוך להתמודדות עם אסון נרחב שכזה בשל הייבוש התקציבי שהמשרד עבר בשנים האחרונות. בנוסף התוכניות שממשלת ישראל מקדמת בימים אלו שמבקשות להפוך את אשקלון ואילת "לערי נפט" רק מוסיפות על הסיכון הגדול שקיים גם כך לאסון סביבתי נרחב שיפגע בים ובחופי ישראל."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!