דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

מחוז בסין אוסר על כריית ביטקוין כדי להפחית צריכת חשמל

הממשלה הסינית דרשה ממחוז מונגוליה הפנימית להפחית את צריכת החשמל. המחוז שמרכז אליו 8% מפעילות כרית הביטקוין בעולם, החליט לאסור על כריית המטבע בתחומו

ביטקוין (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ביטקוין (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מחוז מונגוליה הפנימית בסין החליט לאסור על כריית ביטקוין כדי לעמוד בדרישות הממשל הסיני לצמצם צריכת אנרגיה. במחוז זה מבוצעת כ8% מכריית הביטקוין בעולם, בשל מחירי החשמל הזולים. ההחלטה לא צפויה להשפיע על צריכת החשמל הגוברת של ביטקוין ברחבי העולם.

תכנית הפיתוח של המחוז הסיני מונגוליה הפנימית כוללת איסור על הקמת חוות כרייה חדשות לביטקוין וביטול פעילות החוות הקיימות, כך על פי דיווח ברשת CNBC.
מחוז מונגוליה הפנימית לא לבד. בסין מרוכזת כ-65% מכלל פעילות הכריה ברשת הביטקוין העולמית. תוכנת הביטקוין מבוססת על פרוטוקול אבטחה זללני במיוחד באנרגיה, שדורש ממחשבים "למאמץ חישוב" כדי לזכות בביטקוין חדשים. ככל שמצטרפים עוד כוחות חישוב לרשת העולמית, דרגת הקושי של המאמץ הדרוש עולה בהתאם, ואיתו גם צריכת החשמל המוגברת.

עליית ערך המטבע דוחפת כדאיות כלפי מעלה

ככל שיש יותר מחשבים שעוסקים בכריית ביטקויין, כל אחד מהם יקבל פחות ביטקוין בתמורה ל"מאמץ" החישובי שהוא מבצע. כך הרווחיות שבהצטרפות חדשה לרשת הביטקוין צפויה לרדת ככל שיש יותר מחשבים שמבצעים כריה. אלא שכנגד הירידה בכמות הביטקוין שניתן להרוויח, עומדת העליה המהירה בערך הביטקוין בדולרים בזירות המסחר. שמעודד עוד ועוד משקיעים להוסיף כח חישוב לכריית ביטקויין.

אם במחוז מונגוליה הפנימית אכן יחדלו בקרוב 8% מפעילות הכריה העולמית, פעילות הכריה בשאר העולם צפויה להפוך לרווחית יותר, ואיתה התמריץ לבנות חוות כריה במקומות אחרים. במקביל, סגירת חוות הכריה, תייצר שפע של ציוד כרייה יד שניה במחיר מוזל שיוצע למכירה בסין.

ההפחתה בצריכת החשמל, אם אכן ייסגרו חוות הכריה, תירשם רק במחוז מונגוליה הפנימית, המחוז יעמוד בדרישות הממשל הסיני המרכזי, אך הרווחיות של הכריה תביא להקמת חוות אחרות, במקומות אחרים בסין ובעולם, ובזבוז האנרגיה הזיהום המתלווה אליו יימשך.

בלי מאמץ בינלאומי לבלום את הביטקוין, הבזבוז האנרגטי יימשך

לפי המודל של הכלכלן ההולנדי אלכס דה וריס, צריכת החשמל של רשת הביטקוין עומדת על כ-77 טרה-ואט בשנה, יותר מהצריכה הכוללת של מדינת ישראל. לפי מודל של אוניברסיטת קיימברידג', מדובר כבר ב-128 טרה-ואט בשנה, דומה לכלל הצריכה של אוקראינה, מדינה עם 42 מיליון תושבים.

באיראן, הפופולאריות של כריית ביטקוין גרמה לממשלה להאשים את כורי הביטקוין בגל של הפסקות חשמל במדינה בשל זינוק בצריכת החשמל. סביר להניח שחוות הכריה אינן הגורם היחידי לכשלים ברשת החשמל הרעועה באירן, אך דווקא העובדה הזו מדגישה את הבעיה – אין דרך פשוטה לתת עדיפות באספקת החשמל קודם כל לצרכים קיומיים.
האופי הביזורי של רשת הביטקוין, שיכולה לפעול בכל מקום בו יש חיבור לאינטרנט, יוצר עמידות של הרשת לאיסורים מקומיים כמו הכוונה של המחוז הסיני. מדובר בתופעה גלובלית, ולכן ניתן להשפיע עליה רק באמצעות שיתוף פעולה גלובלי.

מכיוון שהסיכוי לשנות את התוכנה של הביטקוין לפרוטוקול אחר, שאיננו בזבזני באנרגיה שואפת לאפס, הדרך היחידה להקטין את הצריכה היא לשנות את התמריץ הכלכלי לכרות אותו. ג'נט ילן, שרת האוצר האמריקאית העבירה לאחרונה ביקורת על הביטקוין בראיון שערכה לאחרונה לניו יורק טיימס, אך לא הציעה שום הצעה מעשית על מנת לטפל בבעיה או אפילו להגביל את היקפה.

כשם שהתהליך שדוחף את הערך הביטקוין כלפי מעלה מושפע מרגולטורים וחברות פיננסיות שנוטים יותר ויותר לאשר מסחר בביטקוין, הרי שהמדובר במציאות שניתן להפוך אותה באותה שיטה בדיוק: הטלת מגבלות או איסורים על מסחר בביטקוין והמרתו לכסף מדינתי מקובל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!