דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בעקבות תאונת עבודה: מנכ"ל חברת דלק תעשיות הורשע בגרימת חבלה ברשלנות

בית משפט השלום בתל אביב הרשיע את איתן סילביגר ובכירים נוספים בחברה, בעקבות האירוע בו נפצע עובד באורח קשה במפעל החברה בלוד בשנת 2013

תחנת דלק (צילום: דויד שי / ויקיפדיה).
תחנת דלק (צילום: דויד שי / ויקיפדיה).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית משפט השלום בתל אביב הרשיע את מנכ"ל חברת דלק תעשיות איתן סילביגר ובכירים נוספים, ב'גרימת חבלה ברשלנות' באירוע בו נפצע עובד באורח קשה במפעל החברה בלוד בשנת 2013. הפסיקה התקדימית סוללת את הדרך להטלת אחריות פלילית על מנהלים בכירים בגין אירועי בטיחות במפעלים. הכרעת הדין בתיק ושלב הטיעונים לעונש, שעשוי להגיע עד שנת מאסר נקבעו לתחילת אפריל.

התאונה התרחשה בעת החלפת גג אסבסט במחסן השמנים של דלק בלוד. במהלך העבודה דרך העובד מאג'ד על חלון פלסטיק שביר בגג, ונפל דרכו מגובה 6 מטרים על ריצפת בטון. כתוצאה מכך איבד הכרתו, סבל מחבלת ראש קשה ושבריו מרובים, בין היתר בפניו ובעמוד השדרה שלו, איבד את עינו האחת ואת ראייתו בעינו האחרת ונקבעה לו נכות בשיעור של 100%.

פסק הדין מייחס עבירת רשלנות למנכ"ל, לסמנכ"ל ההנדסה האמון על הבטיחות בחברה אבישי הרט, לממונה הבטיחות החיצוני שנשכר על ידי החברה יאיר יחיאל וכן לקבלן עימו התקשרה החברה לביצוע העבודה ראובן מתוק.

השופט הישאם אבו שחאדה קבע בפסק דינו כי בכל הנוגע לפקודת הבטיחות בעבודה ולחובות הנגזרות ממנה, היה מאג'ד עובד של חברת דלק על אף שלא קיבל ממנה תלוש שכר. השופט הדגיש כי פקודת הבטיחות בעבודה קובעת כי כל אדם המבצע עבודה בשטח מפעל, הוא בגדר עובד של המפעל מבחינת חובת המפעל והנהלתו להבטיח את בטיחותו – גם אם איננו מוכר כעובד המפעל לצורך דיני עבודה אחרים.

לדבריו, תכליתה של פקודת הבטיחות בעבודה היא: "ראשית, להגן על העובדים לסוגיהם, שכירים ועצמאיים, מפגיעות בעבודה; שנית, למנוע מהמעביד ונושאי המשרה שבו מהתחמקות מאחריות".

עוד קבע כי מאג'ד היה כפוף לכל אחד מהמורשעים, וכי על כל אחד מהם חלה חובת הזהירות כלפיו באופן אישי. באשר למנכ"ל סילביגר ולסמנכ"ל הרט הוסיף השופט וקבע כי עליהם חלה גם אחריות 'שילוחית' הנובעת מתפקידם הבכיר בחברה – בגין מעשיה ומחדליה של החברה.

בית הדין קבע כי לקבלן מתוק לא הייתה הכשרה מתאימה לביצוע עבודות בגובה, וכן לא הייתה לו ולעובדיו ההכשרה המתאימה לביצוע עבודות עם אסבסט, וכי הן ההתקשרות מצד הרט והחברה עימו, והן הסכמתו לקחת על עצמו את העבודה היו מחדליות. לצד זאת קבע השופט כי הרט וממונה הבטיחות יחיאל ידעו, או אמורים היו לדעת, שלעובדים שביצעו את העבודה לא סופקו אמצעי בטיחות מתאימים.

"הכרעת דינו המפורטת והדרמטית של השופט הישאם אבו שחאדה בנוגע לפציעה הקשה במפעל 'דלק תעשיות' מהווה אבן דרך משמעותית בתהליך זה". לדבריה הבשורה של פסק הדין הוא קביעת אחריותם של נושאי התפקידים הבכירים ביותר לצד האחראים על תפעול הבטיחות בחברה, באופן שלא יאפשר להם לחמוק מאחריותם לבטיחות העובדים – ובהתייחס גם לעובדי קבלן ולעובדים בתצורות העסקה אחרות. לצד זאת הדגישה את החשיבות שבהטלת אחריות פלילית גם על מומנה הבטיחות המשמש כיועץ לחברה בתחום הבטיחות.

"הרשעת 'דלק תעשיות' ומנהליה הבכירים ביותר בגרימת פציעתו הקשה של עובד שנפל מגג במהלך ביצוע עבודות במפעל החברה צריכה להוות תמרור אזהרה למנהליהן של חברות אודות אחריותם האישית לבטיחות העובדים בהן, אשר הפקרתה עשויה להביא להשתת מחיר כבד על החברה ועליהם באופן אישי. יש לקוות שהמסר ייפול על אוזניים קשובות ויביא להפחתה במספר התאונות ולשיפור במצב בטיחות העובדים".

עו"ד מאירה אזרד מסרה בשם מנהל הבטיחות יאיר יחיאל: "לטעמנו שגה בית המשפט. בשלב הזה אנחנו לומדים את פסק הדין וטרם חלף המועד להגשת ערעור ואנחנו נערכים לכך. מדובר בעוול שנעשה למי שממונה על בטיחות ושתפקידו לייעץ ולהתוות דרכי בטיחות וגיהות, ולא להפוך להיות מפקח על כורחו. אנו סבורים שנפלה שגגה בפסק דינו של בית המשפט, אנו בשלב הטיעונים לעונש ועושים מיטב המאמצים לסייע ללקוח, איש אשכולות שהאירוע הזה הוא חריג בנוף חייו המקצועיים והאישיים".

גם עו"ד גבי שחר פרקליטו של הקבלן ראובן מתוק מסר כי הם לומדים בימים אלו את הכרעת הדין, וכי ישקלו את צעדיהם לאחר סיום ההליך.

מחברת דלק ומבעלי התפקידים בה טרם נמסרה תגובה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!