המשרד להגנת הסביבה חשף הערב (רביעי) כי מי שגרמה לזיהום הזפת בחופי ישראל היא אונייה לובית, שיצאה מאיראן בדרכה לסוריה. השרה גילה גמליאל אמרה בפתיחת מסיבת העיתונאים: "חיפשנו בכל פינה שרק אפשר כדי לשים את ידינו על האוניה העבריינית".
"בין ה-1-2 לפברואר, מיכלית נפט גולמי נשפכה בלב הים, והחומר המזהם עשה את דרכו לחופי ישראל. לאורך כל הדרך אמרתי שמדובר בעבריינות סביבתית. גילינו שלא מדובר רק בעבריינות סביבתית אלא בטרור סביבתי. לאחר בדיקת האוניה ביוון, הבנו שמדובר בטרור סביבתי, אוניה פיראטית ממיכלית בבעלות חברה לובית היא האחראית לטרור הסביבתי. היא יצאה לדרך היישר מאיראן עם משדר כבוי וכשהיא חשוכה. המכשירים הודלקו בתעלת סואץ וכובו שוב".
עוד אמרה השרה: "מדובר באונייה ישנה בת 19 שנה, שלא יכולה להתקבל באירופה וארה"ב. בשעה זו, האונייה נמצאת באיראן. מדינת ישראל תתבע פיצויים מהקרן הבינלואמית ותבוא בחשבון עם המפגע, ספינת אמרלד. אנחנו מגלים שאיראן מפעילה טרור לא רק על ידי נשק גרעיני, אלא על ידי פגיעה בסביבה. כשאיראן פוגעת בסביבה, היא לא פוגעת רק במדינת ישראל. המאבק שלנו נגד הפגיעה בסביבה והזיהום, הוא מאבק חוצה מדינות".
עוד אמרה השרה גמליאל כי "איראן מפעילה טרור לא רק על ידי ניסיון התחמשות בנשק גרעיני או על ידי ניסיון התבססות בגבולותינו. איראן מפעילה טרור גם על ידי פגיעה בסביבה".
על פי דיווחים שונים, גורמים בטחונים בכירים ששמעו על ממצאי החקירה רק לאחר תדרוך העיתונאים, הופתעו מהמסקנה שמדובר בטרור ודיווחו כי אין ברשותם מידע הקושר בין פעולות מכוונות של איראן לבין שפיכת הנפט על ידי האניה החשודה.
רני עמיר, מנהל היחידה לשמירת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה: "חברת WINDWORD ביצעה ניתוח על סמך נתונים שמסרנו וסייעה לנו לבצע את האיתור על המיכלית ששמה אמרלד. האונייה ביצעה פריקה של מכילי הדלק שלה לאניות קטנות כנראה בצורה לא חוקית".
השרה גמליאל טענה במפורש שזיהום הזפת הוא טרור איראני
במערכת הביטחון לא עודכנו על הכוונה ולא גיבו את הטענות pic.twitter.com/BqgVDpeawr— Erez Raviv (@erez_davar1) March 3, 2021
"היום בצהריים קיבלנו אישוש מסוכנות החלל האמריקנית" הוסיף עמיר. "אם מחברים הכל ביחד, אין שום אפשרות אחרת, אלא שהאמרלד היא האחראית. האמרלד לא הייתה באזור הזה 8 שנים. זמן קצר לפני ההפלגה הזו היא החליפה מדגל מלטה לדגל פנמה".
"אין לנו ראיות פורנזיות, יש לנו ראיות נסיבתיות חזקות מאוד"
"המטרה הייתה להבריח נפט באופן לא חוקי מאיראן, אין לנו דרך להוכיח את זה, אבל כיבוי מערכת הזיהוי, ההסתובבות סביב נמל לטקיה מבחינתנו זה ברור מאוד שהמטרה הייתה להוציא נפט גולמי באונייה בת 19 – לא רואים שום אפשרות אחרת. אין לנו ראיות פורנזיות, יש לנו ראיות נסיבתיות חזקות מאוד" הדגיש עמיר.
גושי הזפת החלו להגיע לישראל ב-17 לפברואר ללא כל התראה מוקדמת, לאחר דליפת נפט שנעשתה בים במרחק רב מהחוף. חקירת המשרד החלה באותו היום ונעזרה בסוכנות אירופית EMSA, שסיפקה תמונות לווין בהם אותרו כתמים החשודים ככתמי נפט ב11 בפברואר.
בתחילה מסר המשרד כי ישנן "10 אניות חשודות" ושלשום נמסר כי מדובר כבר ב"35 אניות חשודות". השרה גמליאל הודיעה כבר לפני מספר שעות: "שמנו את ידנו על האונייה העבריינית. זרוענו הארוכה תגיע לכל מי שיפגע בטבע, בים ובחופים שלנו".
אם אכן נמצאה האנייה העבריינית מדובר בהישג משמעותי. זיהום עצום בזפת של אלפי קילומטרים בחופי ברזיל התגלה בחודש בשנת 2019 ועד היום לא ידוע מי בדיוק גרם לו.
אמנם נתיבי השיט בים התיכון ידועים ומנוטרים, אך גם מספר כלי השייט גדול מאוד וחקירה מסוג זה מחייבת שיתוף בינלאומי ניכר.
מלשכת שר האנרגיה יובל שטייניץ (הליכוד) נמסר כי השר צפוי להיפגש במהלך השבוע הבא בקהיר עם שרי האנרגיה של החברות בפורום הגז של מזרח הים התיכון (מצרים, יוון, קפריסין, איטליה, ישראל, ירדן, רש"פ) ולהעלות שם יוזמה למעבר מספנות עם מנועים מבוססי נפט, סולר ודיזל לספינות עם מנועים מבוססי גז טבעי. שינוי שכזה, אם יתרחש, יעשה באופן מדורג לאורך שנים ארוכות, אך יכול למנוע את סוגי הזיהום הגרועים ביותר האפשריים היום.