דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עובדים בעולם נאבקים: נגד איסוף מידע, נגד סגירת המפעל, ונגד שקרים של חברת ספנות

שלושה מאבקים בעולם מבקשים את תשומת לב הציבור השבוע | במיאנמר האיגודים קוראים למרד של עובדי התקשורת בשלטון הצבאי | בפיליפינים עובדים במפעל עור נלחמים מול כוחות חזקים של השוק | בפיג'י ימאים רומו, ועכשיו הם תקועים בלי יכולת לחזור לארצם

עובדים במפעל בפיליפינים מפגינים נגד סגירתו (צילום: industriall union)
עובדים במפעל בפיליפינים מפגינים נגד סגירתו (צילום: industriall union)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

מיאנמר: קריאה למרד של עובדי התקשורת

האיגוד המקצועי הבינלאומי יוני גלובל הוציא קריאה לחברות התקשורת במיאנמר "להתנגד להנחיות של הממשלה הצבאית הבלתי לגיטימית".

גוף ההנהגה הבינלאומי של יוני פרסם ביום חמישי שעבר הצהרה שקראה לחברות טלקומוניקציה במיאנמר "להתנגד ולערער" על צווי החונטה הצבאית להגביל מידע ולאסוף נתונים על פעילים פרו-דמוקרטיים. הקריאה לחברות התקשורת ולעובדיהן היא ייחודית ועוקפת את החלטות הממשל.

מפגינים במיאנמר. השלטון הצבאי דורש מחברות התקשורת מידע על מתנגדי משטר (צילום: AP Photo)
מפגינים במיאנמר. השלטון הצבאי דורש מחברות התקשורת מידע על מתנגדי משטר (צילום: AP Photo)

האיגוד קרא לשלוש חברות הטלקום הרב-לאומיות, טלנור (נורווגיה), KDDI (יפן) ואורדו (קטאר), לצאת בפומבי נגד המאמצים להגביל ולחסום את הגישה לתקשורת, לנקוט את כל הצעדים הסבירים להגנה על נתוני משתמש בודדים, לפתח תכניות פעולה עם ארגוני חברה אזרחית, במקרה שמצב זכויות האדם מתדרדר, ולא לנקוט פעולות תגמול נגד עובדים המשתתפים בשביתות נגד המשטר הצבאי, או המתנגדים לפקודות בלתי לגיטימיות של רשויות המפרות זכויות אדם.

טלנור פרסמה הצהרה המתנגדת להצעת חוק אבטחת הסייבר של ממשלת הצבא. החוק עלול לחייב חברות טלקומוניקציה לאחסן נתונים על אנשים במשך שלוש שנים, לתת סמכויות חקירה נרחבות לממשלת הצבא, ולאפשר לרשויות לחסום תכנים מקוונים. החקיקה הדרקונית כנראה נתקעה.

"אנשי מיאנמר המאמינים בדמוקרטיה משתמשים בשירותי חברות הטלקום הללו, ולספקים תפקיד ייחודי וחיוני בהגנה על זכויות האדם", אמר אנדי קר, נשיא יוני. "בטיחותם של המתנגדים לממשל הצבאי תלויה בחברות אלה, וכך גם התקוות לממשלה דמוקרטית של מיליונים נוספים".

הפיליפינים: מפעל נסגר והעתיק את עצמו למקום אחר, העובדים נלחמים

מה לעשות כשעובדי מפעל מתאגדים? בפילינים סגרו את המפעל, ופתחו אותו במקום אחר. 25 עובדים בתעשיית העור בפיליפינים שובתים בגלל סגירתו הבלתי חוקית של המפעל שהועסקו בו. המפעל נסגר ונפתח מחדש לאחר שהעובדים התאגדו ודרשו זכויות. העובדים דורשים להחזיר אותם מיידית לעבוד, לשלם להם שכר רטרואקטיבי ולחדש את המשא ומתן איתם.

התאגדות TF2-KD של עובדי חברות הבגדים, הטקסטיל, ההנעלה, הפלסטיק, העור ותעשיות בעלות ברית אחרות, אירגנה ואיגדה בנובמבר 2019 את עובדי סניף מנגהאן של חברת PGA, וקיבלה מעמד של סוכן מיקוח יחיד ובלעדי. במקום לנהל עם האיגוד משא ומתן בתום לב, החברה הגישה עתירה לביטול מעמד האיגוד למשא ומתן, אך ללא הצלחה.

עובדי המפעל בפיליפינים. פקידי האיגוד דחו את פיצויי הפיטורים (צילום: industriall union)
עובדי המפעל בפיליפינים. פקידי האיגוד דחו את פיצויי הפיטורים (צילום: industriall union)

בספטמבר 2020 הודיעה ההנהלה לכל 173 העובדים שהמפעל ייסגר לצמיתות תוך חודש. כל העובדים קיבלו פיצויי פיטורים, אך פקידי האיגוד המקומי דחו אותם, מכיוון שזה מפר את קוד העבודה.

"מנהיגי האיגודים המקומיים גילו שהחברה פתחה מפעל חדש באזור עיבוד הייצוא בסטו תומאס, בטנגס, עם אותו צוות ניהול", אמרה לאודיציה קזנה, נשיאת TF2-KD. "זו טקטיקה חסרת מצפון הנפוצה על ידי מעסיקים כדי להימנע מאיגודים. על החברה לכבד את האיגוד ולהתכנס לאסיפת משא ומתן קיבוצי באופן מיידי. יש להחזיר את כל העובדים למפעל במנגהאן".

האיגוד הגיש תלונה על נוהג עבודה לא הוגן למשרד המחוזי של מחלקת העבודה. חברי האיגוד שובתים וקיימו בשבוע שעבר עצרת מול המשרד הראשי של PGA במקילינג, קלמבה סיטי.

פיג'י: חברת הספנות רימתה את הימאים, ועכשיו הם תקועים ללא מחסה

ימאים נשארו חסרי בית והושארו תקועים אלפי קילומטרים מאהוביהם לאחר שחברת מעבורות גדולה בפיג'י בשם גונדר הונתה אותם, שילמה להם שכר נמוך ואז פיטרה אותם כשפנו לאיגוד המקצועי.

גונדר רימתה יותר מ -20 יורדי ים פיליפינים כשהטיסה אותם לפיג'י כדי לתפעל ולתחזק את צי מעבורות הנוסעים והמטען שלהם, והבטיחה להם שכר ותנאים ראויים. כשהגיעו, החברה הודיעה לימאים שישולם להם 60%-70% פחות ממה שהובטח להם.

מכיוון שרבים מהימאים לא יכולים להרשות לעצמם כרטיסים חזרה, הם הסכימו להישאר בחברה, שהבטיחה להחזיר אותם לאחר שנת עבודה. החברה אמרה אז כי הטיסות ועלויות ההסגר היו יקרות מדי בגלל הקורונה, וסירבה לעמוד בהתחייבויותיה להשיב את הימאים לבתיהם.

שרה מגווייר, פקחית מהסתדרות עובדי התחבורה הבינלאומית (ITF), אמרה כי גונדר הפכה את הימאים לעבדים. "כרגע, רבות מהמעבורות של פיג'י מופעלות על ידי עובדים שלא רוצים להיות שם", אמרה מגווייר, שמלווה את המקרה בשבועות האחרונים. "הם לא רצו להיות שם יותר משנה, אבל הם לא יכולים להשתחרר מהמלכודת שגונדר הציבה להם בתשלומי המשנה ובשקרים שלה בנוגע לטיסות הביתה. העובדים רק רוצים לראות את משפחותיהם. הם רוצים להיות חופשיים".

עד החודש שעבר, רבים מהימאים הפיליפינים חרגו כבר ביותר משנה וחצי מהחוזה הראשוני שלהם, והם נואשים לחזור הביתה. כששלושה מהימאים אמרו לחברה שהם רוצים לקחת ימי חופש כדי לדבר עם נציגי האיגוד על זכויותיהם והאפשרויות להגיע הביתה, החברה פיטרה אותם.

העובדים נותרו מחוסרי בית, ללא כל רשתות תמיכה. הם בילו את הלילה הראשון שלהם בשינה על מזח בעיר נמל מרוחקת, לפני שעשו את דרכם חזרה לבירה סובה. הם סומכים על תמיכתם של איגודים מקצועיים מקומיים ואנשים פרטיים.

 

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!