דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה

המשרד להגנת הסביבה מפרסם ראיות תומכות נגד האוניה אמרלד

הראיות נסיבתיות, ואינן מצביעות בהכרח על כך שמדובר באירוע טרור | הבעלות על הספינה אינה לובית אלא של חברה באיי מרשל

תמונת לווין של המיכלית ליד החוף בסוריה. תצלומים מתוך דוח TANKER TRACKERS בנוגע לאניה אמרלד שחשודה בפריקת הזפת שגרמה לזיהום בחופי ישראל
תמונת לווין של המיכלית ליד החוף בסוריה. תצלומים מתוך דוח TANKER TRACKERS בנוגע לאניה אמרלד שחשודה בפריקת הזפת שגרמה לזיהום בחופי ישראל
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

המשרד להגנת הסביבה פירסם היום (חמישי) דו"ח של חברת "טנקר טרקרס" (TANKER TRACKERS) הכולל זיהוי פיזי של המיכלית אמרלד בתצלומי לווין. מדובר בראיות נסיבתיות נוספות הקושרות את האניה לאירוע, אך עדיין ללא הוכחה חותכת. כמו כן המשרד מודה שהספינה לא בבעלות לובית, אלא רשומה כיום באיי מרשל.

המכלית אמרלד נמצאת כיום באיראן, משם יצאה לדרכה לפני השיוט בו לכאורה שפכה נפט מול חופי ישראל. מבדיקת טנקר טרקרס שהועברה לידי המשרד להגנת הסביבה, עולה כי המכלית תועדה ב-17 בינואר אל מול האי האיראני ח'ארג במפרץ הפרסי. ההערכה היא כי בעגינה זו העמיסה המכלית נפט גולמי איראני שבסופו של דבר הגיע לחופי ישראל.

תמונת לווין של המיכלית באיראן. תצלומים מתוך דוח TANKER TRACKERS בנוגע לאניה אמרלד שחשודה בפריקת הזפת שגרמה לזיהום בחופי ישראל
תמונת לווין של המיכלית באיראן. תצלומים מתוך דוח TANKER TRACKERS בנוגע לאניה אמרלד שחשודה בפריקת הזפת שגרמה לזיהום בחופי ישראל

בנוסף, נמצא אישור מצולם לפעולת העברת הנפט בלב ים בשטח הים הפתוח בין קפריסין לסוריה. למשרד הועבר תצלום לוויין שלפיו ב-14 בפברואר המכלית אמרלד העבירה נפט גולמי למכלית הנושאת דגל איראני בשם LOTUS. צילומי הלוויין מראים את החבירה של שתי המכליות (STS) בלב הים, וככל הנראה פריקה של הנפט הגולמי האיראני למכלית.

תדלוק ימי של מיכלית נוספת. תצלומים מתוך דוח TANKER TRACKERS בנוגע לאניה אמרלד שחשודה בפריקת הזפת שגרמה לזיהום בחופי ישראל
תדלוק ימי של מיכלית נוספת. תצלומים מתוך דוח TANKER TRACKERS בנוגע לאניה אמרלד שחשודה בפריקת הזפת שגרמה לזיהום בחופי ישראל

גמליאל ממשיכה להציג את הקשר האיראני

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "נפט גולמי בים הוא נשק שפועל נגד הסביבה ובריאות הציבור, נגד בעלי החיים ונגד החופים שלנו. אסור להקל ראש בנושא, כל ההתנהלות של האנייה מכוונת. יש כאן קשר ישיר לאיראן, לא קשר עלום. יש כאן מקום לדיון חירום של כלל הגופים הממשלתיים, כולל הגופים הביטחוניים, להבנה רחבה יותר של האיומים במים הכלכליים של ישראל שהם לא רק סביבתיים".

במערכת הביטחון מתחו ביקורת אתמול על כך שהשרה לא שיתפה אותם בכוונתה להכריז על איראן כאחראית ישירה על הזיהום שהוגדר על ידה כ"טרור".

מי בעלי האניה ?

בשונה ממה שטען המשרד להגנת הסביבה אתמול, הספינה איננה לובית, ובעליה הנוכחיים מאיי מרשל מסתוריים.

משתמש אנונימי בטוויטר, חשף נתון ממאגר HIS MARITIME, לפיו כבר ב-2009 החברה הלובית מכרה את המיכלית לחברה בריטית, שנמכרה שוב בדצמבר ל2020 לחברה מאיי מרשל.

מומחי ספנות אמרו ל"דבר" כי נושא בעלות האניות הינו קשה למעקב, היות ואניות מחליפות ידיים, מושכרות בשכירות משנה באופן תכוף ואף מחליפות דגלים בקלות. כשחברה נרשמת באיי מרשל, בעליה האמיתיים יכולים להיות בכל מקום בעולם.

תיעוד האניה לפי הדו"ח החדש:

  • 17 בינואר 2021: Emerald עוגנת ליד האי האיראני ח'ארג במפרץ הפרסי, ומעמיסה לפי ההערכה בנפט גולמי בהיקף של 112 אלף טונות. משם היא מקיפה את כל חצי האי הפרסי, דרך תעלת סואץ. היא מעדכנת את נתון השוקע (עומק האניה מתחת לפני הים, א.ר.) שלה ל-14.3 מטרים באזור המפרץ הפרסי, מה שיכול להצביע על טעינת מטען מקסימלית בין התאריכים 14 ל-18 בינואר 2021.
  • 1 בפברואר 2021: האמרלד נכנסת לתחום המים הכלכליים של מצרים לאחר מעבר בתעלץ סואץ. לאחר מכן אות האונייה נעלם ונקלט מחדש כ-23 שעות לאחר מכן, 230 מייל צפונית לנקודה שבה נעלמה – בנסיבות המצביעות על מעבר במים הכלכליים של מדינת ישראל. אות האמרלד לא נקלט החל מתאריך זה, כ-50 מייל מהנקודה שבה אותר כתם הנפט.
  • 2 בפברואר 2021: צילום חדש של האמרלד במים הכלכליים של ישראל מערבית לחופי חיפה.
  • 5 בפברואר 2020: מיקום כתם הנפט שהתגלה, על-פי צילומי לוויין בדיעבד, כ-130 ק"מ מישראל.
  • 11 בפברואר 2020: תזוזת כתם הנפט מה-5 בחודש, 50 ק"מ אל מול חופי ישראל.
  • 3-14 בפברואר 2021: האמרלד חוברת לכלי שיט שאינו משדר, מערבית לסוריה. לאחר החבירה, שוקע האונייה מתעדכן מ-14.3 מטרים ל-8.5 מטרים. מכיוון שהמכלית לא נכנסה לאף נמל, הדבר יכול להעיד על העברת המטען בלב ים.
  • 14 בפברואר 2021: תמונת לוויין חדשה של האמרלד מעבירה מערבית לסוריה (באזור של בניאס) בשיטת STS (העברה מאונייה לאונייה) 750 אלף חביות של נפט גולמי איראני למכלית בשם LOTUS – ספינה סורית בדגל איראני (תחת סנקציות). שמה הקודם של ספינה זו הוא SANDRO.
  • 17 בפברואר 2021: גושי הזפת נוחתים בחופי ישראל ומזהמים את הטבע והסביבה.​
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!