דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

גרינפיס חושפים: ספינה איראנית נוספת עברה סמוך לשפך הנפט

בארגון הסביבה ניהלו חקירה עצמאית ואיתרו ספינה איראנית נוספת בשם 'רומינה' ששהתה באזור שפיכת הנפט. בגרינפיס טוענים כי "אין כל בסיס עובדתי לכך שמדובר בפעילות טרור מלבד ארץ מוצאה של הספינה, התנהלותה של השרה בנושא, נודפת ריח רע של תעמולת בחירות"

האיזור בו אותרה הספינה רומינה (צילום: גרינפיס)
האיזור בו אותרה הספינה רומינה (צילום: גרינפיס)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בארגון גרינפיס חושפים שיט של מיכלית איראנית בסמוך לאזור שפך הנפט, ומטילים ספק בנחרצות של השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל לקבוע כי נמצאה המיכלית האשמה.

בעקבות הכרזתה אמש של השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, על כך שאסון הזפת הוא ״טרור אקולוגי שבוצע על ידי איראן״ והספינה ״אמרלד״ היא זו שאחראית לזיהום הנפט שפגע בחופי ישראל, בארגון הסביבה גרינפיס מפרסמים פרטים חדשים אודות מיכלית נפט איראנית נוספת שחגה באזורינו סמוך לכתם הנפט החשוד כמקור הזיהום שםגע בחופי ישראל, ומבקרים בחריפות את התנהלותה של השרה להגנת הסביבה גמליאל.

גרינפיס ניהלו חקירה עצמאית למקור הזיהום, במהלכה אותרה מיכלית נפט איראנית נוספת בשם ״רוֹמינה״ הנושאת את דגל איראן ומנוהלת על ידי חברה שיושבת בלבנון. הרומינה סומנה בעבר על הרשויות האמריקניות כספינה שהפרה את האמברגו הבינ״ל על סוריה. מיכלית נפט זו נצפתה באזורינו כבר בנובמבר 2020 וכעת גם סמוך למקור שפך הנפט בים התיכון שזוהה על ידי המשרד להגנ״ס ב-5 לפברואר.

הרומינה יצאה מאיראן ב-25 לדצמבר חצתה את תעלת סואץ ב-9  לינואר ולאחר מכן כיבתה את מערכת הניטור שלה (AIS), האות הבא שלה היה ב-4 בפברואר סמוך לאזור שפך הנפט שזיהה המשרד להגנת סביבה ב-5 לפברואר וב-10 לפברואר חצתה בחזרה את תעלת סואץ. כלומר עקבותיה אבדו בין ה-9 לינואר עד ל-4 בפברואר. זו אינה הפעם הראשונה שמיכלית הנפט האיראנית פועלת כך.

לפי בדיקת "דבר" המיכלית נמצאת כעת בים האדום. בגרינפיס לא סיפקו ראיות תומכות, כגון שוקע האונייה וצילומי לווין, כפי שסיפק המשרד להגנת הסביבה לגבי ה"אמרלד". בתמונה שהעביר הארגון, האונייה מאותרת כ-80 קילומטרים דרום מערבית לנקודה הראשונה בה צולם כתם הנפט, בהפרש של מספר שעות מהצילום. משם האונייה המשיכה דרומה. במלים אחרות, אם ה"רומינה" היא המכלית הפושעת, היא שפכה את הנפט ב2 או ב3 לפברואר, במיקום מערבי לצילום הכתם.

תחקיר בשיתוף הארגון העולמי

לאחר שהוטל צו איסור פרסום על פרטי החקירה של המשרד להגנת הסביבה, גרינפיס ישראל בשיתוף יחידת החקירות של גרינפיס גרמניה ויחידת המיפוי הבינלאומית של ארגון הסביבה הגדול בעולם פתחו בחקירה עצמאית של הפשע האקולוגי. זאת על מנת למנוע טיוח של המקרה ולפרסם מידע בנושא מטעם גוף עצמאי, בלתי תלוי ובעל ניסיון רב באירועים מסוג זה.

"תנועת המיכלית רומינה סמוך ל-4 בפברואר ומיקום התיעוד הראשון של כתם הנפט ב5 בפברואר" (צילום: גרינפיס)
"תנועת המיכלית רומינה סמוך ל-4 בפברואר ומיקום התיעוד הראשון של כתם הנפט ב5 בפברואר" (צילום: גרינפיס)

ביקורת על הכרזות השרה גמליאל

״קביעתה של השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל לפיה פשע הזפת על חופי ישראל הוא "מעשה טרור של איראן" היא שערורייתית וחסרת בסיס עובדתי בשלב זה. בכך השרה ממעיטה בערכה של התופעה המוכרת והרחבה של זיהום הים ההרסני משפיכות נפט על ידי ספינות.

"התנהלותה של השרה בנושא, נודפת ריח רע של תעמולת בחירות וניסיון לצבור הון פוליטי על חשבון האסון האקולוגי החמור תוך פגיעה באמינותה של ישראל בזירה הבינלאומית ובפרט באמינותו של המשרד להגנת הסביבה״. מסרו מגרינפיס

בארגון לא שוללים את האפשרות שאמרלנד היא אכן המיכלית המזהמת: "ייתכן שאף מדובר בפעולת ״טרור״, אך קביעה כזו בשלב הנוכחי אינה מבוססת דיה ופרסומה הינו מעשה חסרת אחריות".

את הביקורת מנמק הארגון בכך שהמשרד להגנת הסביבה קפץ למסקנות גם בהעדר ראיות פוזיטיביות לאחריות של אמרלד לשפיכת הנפט, אלא רק ראיות נסיבתיות ושימוש בשיטת האלימינציה. בגרינפיס מציינים כי דפוס הפעילות של כיבוי משדרי הספינה לאחר היציאה מתעלת סואץ הינו דפוס מקובל למיכליות רבות, ביניהן הרומינה וגם אחרות. לטענתם, מאוגוסט 2018 עד יולי 2019 סוריה קיבלה בשיטה זו כ- 17 מיליון חביות נפט גולמי מאיראן.

"אין כל בסיס עובדתי לכך שמדובר בפעילות טרור מלבד ארץ מוצאה של הספינה", הודיעו בארגון. "מדובר בהתמקדות בטפל ולא בעיקר, שכן הבעיה האמיתית כאן היא ההפקרות שחוגגת בתחום של הפקה ושינוע של דלקים פוסילים, כאשר הפיקוח על חברות ועל ספינות משא ומיכליות לוקה בחסר והים התיכון הופך לפח האשפה של תעשיית הנפט והגז".

המשרד להגנת הסביבה הגיב להודעת גרינפיס:
המשרד להגנת הסביבה מסכים עם ההערכה של גרינפיס כי המכלית Emerald היא אחראית לזיהום. מטבע הדברים ומסיבות מובנות, המשרד או גורם רשמי אחר מטעמו לא הגיע לאיראן כדי לקחת דגימות מהנפט הגולמי במכלית, או לבצע בה ביקורת עומק. ועל כן המשרד ציין כי הראיות שבידיו הן מוצקות, הגם שמדובר בראיות נסיבתיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!