דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
19.9°תל אביב
  • 12.0°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 17.7°חיפה
  • 20.5°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 13.4°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קורונה

הצעת חוק הצמיד האלקטרוני: בידוד עם פיקוח טכנולוגי מגיל 14 ומעלה

לפי ההצעה יחול הפיקוח על כל נכנס לישראל המחויב בבידוד, ומי שלא יוכל לקיים בידוד או יסרב לכך יישלח למלונית | במשרד הבריאות מגדירים את הפיילוט הראשוני כהצלחה, מלבד מקרה אחד של חיתוך הצמיד

צמיד אלקטרוני לחוזרים מחו"ל. הבידודים נועדו למנוע הפצת וריאנטים חדשים (צילום: תומר ניוברג/פלאש90)
צמיד אלקטרוני לחוזרים מחו"ל. הבידודים נועדו למנוע הפצת וריאנטים חדשים (צילום: תומר ניוברג/פלאש90)
אסף צבי

משרד הבריאות פרסם אתמול (חמישי) את תזכיר החוק שיאפשר פיקוח על בידוד ביתי באמצעות צמיד אלקטרוני, שיתריע על הפרת בידוד. לפי התזכיר, הממשלה רשאית להכריז כי כל אדם הנכנס לישראל וחייב בבידוד, ישהה בבידוד בבית מגוריו או במקום אחר העומד לרשותו בתנאי פיקוח טכנולוגי. במידה שאינו יכול לקיים בידוד כזה או מסרב לכך, הוא יישלח למלונית בידוד.

במשרד הבריאות מתכננים להשלים הליך חקיקה מזורז של החוק בשבוע הבא, לאחר פיילוט שהתחיל השבוע ולפי התזכיר הוגדר כהצלחה.

"נכנסים לישראל מהווים סיכון מיידי"

השימוש בצמיד נועד להחליף את חובת הבידוד במלוניות לחוזרים מחו"ל, שהחלה עקב החשש מכניסת וריאנטים שונים של נגיף הקורונה לישראל שעשויים להיות מדבקים יותר, לגרום לתחלואה קשה יותר או להיות עמידים לחיסונים. "נכנסים לישראל מחו"ל מהווים סיכון מיידי להתמודדות המדינה עם הנגיף", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק, "חשוב לנקוט בפעולות מניעה מהירות ולמנוע אפשרות כניסה של אותם וריאנטים, ע"י וידוא הבידוד של החוזרים מחו"ל.  בתקופה האחרונה, בדיקות קורונה בכניסה לישראל בנתב"ג מגלות כי כ-50% מסך החוזרים נמצאים מאומתים עם שובם מחו"ל."

לפי הצעת החוק, התנאי להכרזה על חובת בידוד עם פיקוח אלקטרוני הוא שהממשלה שוכנעה "כי יש סיכון מוגבר להגעת חולים לישראל מחוצה לה או ממדינה או ממדינות כאמור וכי כניסתם לישראל עלולה להביא להחמרה ברמת התחלואה במדינה".

מגיל 14 ומעלה, החברה המפעילה נדרשת לסודיות

בחוק נקבע שחובת הבידוד עם אמצעי אלקטרוני לא תחול על קטינים מתחת לגיל 14 ועל אדם שיש לו אפוטרופוס. קטינים מעל גיל 14 יחויבו לחתום על הסכמה לפיקוח האלקטרוני.

לפי דברי ההסבר להצעת החוק, במשרד רואים בפיקוח האלקטרוני תוספת מועטה לפגיעה בזכויות המבודד מעבר לבידוד עצמו, מה שהופך אותו לאפשרות מועדפת על פני בידוד במלונית.

הצעת החוק מאפשרת למדינה להתקשר עם חברה מפעילה שתבצע את המעקב אחר תנועת המבודדים, וקובעת לכך סייגים. בין היתר נקבע כי "לא יאשר שר הבריאות אמצעי פיקוח טכנולוגי אלא אם שוכנע כי אינו אוסף מידע מעבר לנדרש". עובדי החברה צריכים להיות ללא עבר פלילי, להתחייב שאין להם ניגוד עניינים כלשהו באכיפת הבידוד ולנקוט צעדים לשמירה על המידע.

תוצאות הפיילוט של 75 מבודדים: 2 מקרים של קושי טכני, חיתוך אחד של הצמיד

דברי ההסבר מציגים את תוצאות הפיילוט הראשוני שנערך ל-100 מתוך הנכנסים לישראל בשתי טיסות שונות שהיו מחוייבים בבידוד במלונית, והוצעה להם האפשרות לבצע את הבידוד בבית, יחד עם אמצעי טכנולוגי לפיקוח על הבידוד (ערכה הכוללת צמיד, טלפון ומזהה קירבה), וזאת בהסכמתם החופשית.

לפי המשרד, לפיילוט נרשמה היענות גבוהה מאד: בטיסה אחת היו 78 נוסעים, מתוכם 40 קיבלו את ערכת הפיקוח הטכנולוגי, 2 התפנו למלונית, והיתר היו פטורים מבידוד במלונית או מבידוד בכלל. בטיסה השנייה, שנחתה למחרת, היו 72 נוסעים, מתוכם 35 קיבלו ערכת פיקוח טכנולוגי, 6 התפנו למלוניות, והיתר היו פטורים כאמור.

עוד צוין כי ב-36 מקרים אותרה התרחקות מטווח מאתר המיקום, וכולם חזרו לטווח לאחר שיחת טלפון, כשנקבע כי לא הייתה יציאה מבידוד. במקרה אחד אותר חיתוך הצמיד (חבלה מכוונת בציוד הפיקוח). עוד אותרו בפיילוט שני מקרים של קושי טכני שטופלו במהירות. מתחילת הפיילוט קיבל מוקד החברה 48 שיחות לתיאום יציאה מאושרת מבידוד, ולתמיכה בהפעלה.

במשרד אומרים ש"המסקנה עד כה, בזהירות המתבקשת מאופיו המצומצם של הפיילוט, היא כי  כ- 91% ממי שהיו חייבים בבידוד במלונית, עמדו בתנאים לקבלת ערכת הפיקוח והיו מעוניינים בה, והרוב המכריע של אלה מקפיד על הוראות הבידוד, עד כה. מתגובות הנכנסים שצוטטו בתקשורת ניתן לזהות שביעות רצון גבוהה מהפתרון האמור, המאפשר לנכנסים לחזור לביתם, תוך צמצום הסיכון לבריאות הציבור."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!