דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מגזין דבר

אני והגלידריה של אשתי

יו"ר "ימינה" נפתלי בנט ואביר קארה בשיחת זום עם בעלי עסקים. "אני הקמתי עסקים, אשתי הקימה גלידריה. לא היה להם זמן להתעסק בגלידות. בסוף הם סגרו את העסק" (צילום מסך)
יו"ר "ימינה" נפתלי בנט ואביר קארה בשיחת זום עם בעלי עסקים. "אני הקמתי עסקים, אשתי הקימה גלידריה. לא היה להם זמן להתעסק בגלידות. בסוף הם סגרו את העסק" (צילום מסך)

כשנפתלי בנט נפגש עם אנשי עסקים | רשמים מזום בחירות

עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

כ-60 בוחרים פוטנציאליים, רובם מענף המסעדנות, התכנסו ביום שלישי השבוע, לשיחת זום עם יו"ר "ימינה", נפתלי בנט. השושבין, אביר קארה, פתח, בירך את הפעילים וחימם את האווירה: "צריכים אתכם איתנו ביחד עם הרבה אנרגיות", אמר, "אנחנו רוצים לעשות שינויים מבניים גדולים. בשביל זה אנחנו צריכים כוח". ואז פתח בנט את המצלמה.

על פי חוקי הפורמט, השיחה החלה בעיסוק המתיש – שומעים, לא שומעים, רעשי רקע של מיקרופון שנשאר פתוח וכד'. בנט, שכבר עשה את האקזיט שלו, שמר על קור רוח מול הקשיים הטכנולוגיים.

"המצב הנוכחי הוא הזדמנות אדירה לשינוי במדינת ישראל ובעיקר למסעדות", אמר, "אני מתכוון לקחת את הממשלה אחרי הפסח". העובדה שיש לו בסקרים 11 מנדטים ביום בהיר, לא הפריעה לו להצהיר שהוא מתכנן להיות ראש הממשלה הבא. בהמשך השיחה קארה הסביר איך 11 זה קרוב ל-14 ועם 17 מנדטים כבר יש על מה לדבר.

הגלידריה

בנט, שבא מהעולם העסקי, יודע איך לדבר אל בעלי עסקים. "ליבת הביזנס של הממשלה הקרובה זה עסקים", אמר, "אני אדאג שהממשלה הקרובה תקום בבוקר ותבין שהיא צריכה לפרוס שטיח אדום לעסקים. זה היפוך של 180 מעלות של כל ממשלות ישראל לאורך שנים.

"ממשלות ישראל חושבות על איכות הסביבה, על בריאות על כשרות. הכל חשוב, אבל בסוף מי שנושא בנטל זה בעל העסק. המודעות של הממשלה לכל רגולציה וכל מיסוי לא קיימת. רוב מוחץ של שרי הממשלה לא ניהלו עסק", האשים את השרים בבורות, "הם לא יודעים מה זה תזרים מזומנים, מה זה להוציא חשבונית, ביטוח לאומי. הם לא יודעים".

הוא, לעומתם, יודע  מה זה עסק: "אני הקמתי עסקים, אשתי הקימה גלידריה, מפעל גלידות קטן. היא כל הזמן התעסקה ברגולציה. לא היה להם זמן להתעסק בגלידות. בסוף הם סגרו את העסק". אני כמוכם, כמו אמר למאזיניו בדוגמה הזו, הקשיים שלכם הם הקשיים שלי.

ממשלות ישראל חושבות על איכות הסביבה, על בריאות על כשרות. הכל חשוב, אבל בסוף מי שנושא בנטל זה בעל העסק. המודעות של הממשלה לכל רגולציה וכל מיסוי לא קיימת. רוב מוחץ של שרי הממשלה לא ניהלו עסק"

קשה להתעלם מהעובדה שבנט אולי הגיע מהעולם העסקי, אבל מאז שעשה את האקזיט עם סאיוטה ב-2005 תמורת 145 מיליון דולר, הוא ממש לא נדרש לאותו מאמץ הישרדותי של בעלי המסעדות שאיתם דיבר. בנט, אגב, השקיע בארבע חברות שעשו אקזיט.

סינגפור

אחר כך הוא המשיך בשלל הבטחות והצהרות שנועדו לקלוע למה שהוא מדמיין שחושבים בעלי העסקים: "תוכנית סינגפור שבמרכזה הורדת רגולציה, הורדת מיסוי ויצירת סביבה שיהיה כיף לפתוח עסק"; "אני אהיה ראש ממשלה עם מודעות מוחלטת שאתם, המגזר הפרטי, משלמים את המשכורת שלי".

שקד מציצה

בשלב מסוים, נכנסה לפתע לפריים של בנט, שרת המשפטים לשעבר, איילת שקד, שכאילו עברה במקרה בסביבה. והיא חשבה שקצת קסנופוביה זה מה שחסר לבעלי העסקים. "לא ייתכן שאתם תצטרכו לשלם תנאים סוציאליים ופנסיה לעובדים שבמדינות שלהם לא משלמים פנסיה", אמרה והמשיכה הלאה, אולי לשיחה אחרת.

איילת שקד קופצת לביקור. "לא ייתכן שאתם תצטרכו לשלם תנאים סוציאליים ופנסיה לעובדים שבמדינות שלהם לא משלמים פנסיה" (צילום מסך מזום)
איילת שקד קופצת לביקור. "לא ייתכן שאתם תצטרכו לשלם תנאים סוציאליים ופנסיה לעובדים שבמדינות שלהם לא משלמים פנסיה" (צילום מסך מזום)

הנחתה לקרקע

השיחה עם בעלי המסעדות הלכה לכיוונים נוספים, ובכולם הפגין בנט את אותה יכולת מדהימה להיות לא מחובר למציאות ולהישמע יהיר, כמי שכל התשובות בידיו בעת ובעונה אחת.

אבי, בעל גן אירועים מראשון לציון, היה זה שהנחית אותו אל קרקע המציאות. הוא רכש את העסק ביולי 2020, חשב שהקורונה כבר בדרך להסתיים וזה הזמן להשקיע, ומהר מאוד מצא את עצמו שוקע בחובות. כל חודש, סיפר, רק השכירות מרוקנת לו 60 אלף שקלים מחשבון הבנק.

"קיבלתי 64 אלף שקל ארנונה, חשבתי לשים יד בנפשי. תראו איך זה נראה", אמר והפנה את המצלמה אל המקום הסגור, "אני בחצי מיליון חובות. אין לי מה לעשות. אני ממש מתחנן. אין לי למי לפנות".

הגלידריה של אשתו של בנט והעסק של אבי לא משחקים על אותו המגרש. שניהם עשו טעות עסקית, אבל התוצאה על חייו של אבי ומשפחתו שונה מזו שספגה משפחת בנט עם סגירת חלום הגלידריה.

"קיבלתי 64 אלף שקל ארנונה, חשבתי לשים יד בנפשי. תראו איך זה נראה. אני בחצי מיליון חובות. אין לי מה לעשות. אני ממש מתחנן. אין לי למי לפנות"

למען ההגינות, צריך לומר, שבנט עשה באותו רגע את הדבר הנכון. הוא עצר את אבי ואמר: "אדם שרצה לפתוח עסק לא אמור להיקלע למצב כזה. קודם כל אתה חשוב לאנשים. תשמור על עצמך, קודם כל קדושת החיים, תשמור על עצמך. אביר", אמר לקארה, "אני  רוצה שנדבר על זה אחרי השיחה". אחר כך ביקש את הפרטים של אבי, והבטיח שידבר עם הרשויות ויעשה מה שביכולתו כדי לעזור לו. את הדברים האלה לא אמר באותו טון זחוח כמו קודם, והוא גם נשמע אמין.

למה לא נתניהו

וכמובן שאי אפשר בלי נתניהו. כשבנט נשאל על האפשרות שיצטרף לנתניהו, ומדוע עד כה לא הצהיר שלא יישב בממשלה תחתיו, הוא הסביר כי מדובר בצעד מחוכם ביותר שנועד לאפשר לו להיות לשון המאזניים שתוציא את נתניהו מהבית בבלפור.

"צריך להחליף את נתניהו, לשמור על המחנה הלאומי, לתקן את הכלכלה ולא להגיע לבחירות חמישיות. אני יכול לקחת לגדעון סער חמישה מנדטים ושביבי ייקח לי שלושה. בנטו, אני אעלה. הכי קל לי, אבל זה לא נכון.

"אני הראשון שמאמין שצריך להחליף את נתניהו, כי המדינה לא מנוהלת והמדינה מוזנחת, העסקים נכתשים ולאנשים אין פרנסה. אני משלם מחיר פוליטי, אבל אם אעשה את זה (אצהיר שלא אשב עם נתניהו) לא נצליח להקים ממשלה אחרי הבחירות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!