דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

שיפור בתעסוקה ובבריאות הנפשית: הצלחה לניסוי בהכנסה בסיסית מובטחת בקליפורניה

בניסוי שנערך לפני משבר הקורונה קיבלו 125 בני אדם 500 דולר בחודש | סטסיה ווסט, חוקרת בניסוי: ״המספרים מדהימים, קשה לי להאמין להם בעצמי״

לוס אנגל'ס, קליפורניה (צילום: shutterstock)
לוס אנגל'ס, קליפורניה (צילום: shutterstock)
יונתן קירשנבאום

ניסוי בהכנסה בסיסית מובטחת בקליפורניה הביא לירידה בשיעורי החוב של הנבדקים, עלייה בשיעורי התעסוקה ועלייה משמעותית ברמת הבריאות הנפשית. כך עולה ממחקר שפורסם ביום רביעי בשבוע שעבר. במסגרת הניסוי, שנערך בקרב 125 תושבי המדינה, הוצע לכל משתתף לקבל 500 דולר בחודש, מבלי הגבלות על אופן השימוש בהם וללא תנאים נלווים.

הניסוי התחיל עוד לפני משבר הקורונה, בפברואר 2019, והנתונים שנסקרו במחקר היו כולם מהתקופה שלפני התפרצות המגפה. שני חוקרים מאוניברסיטת טנסי ואוניברסיטת פנסילבניה פרסמו השבוע את ניתוח תוצאותיו. על פי הנתונים, בתחילת הניסוי רק 29% מהמשתתפים החזיקו בעבודות קבועות, לעומת 40% בסיום הניסוי. קבוצת הביקורת, שלא קיבלה את הקצבה, הגדילה את שיעור התעסוקה שלה מ-32% ל-37% בלבד.

אחרי שנה של קבלת הקצבה, 62% מהמשתפים נמצאו בתהליך החזרת חובותיהם, לעומת 52% לפני הניסוי. החוקרים גם הדגישו כי אחרי בחינה של מצב הבריאות הנפשית של המשתתפים עולה כי רובם עברו מקטגוריה של "התמודדות נפשית כלשהי" ליציבות מבחינה נפשית.

יכולת חיפוש עבודה באיכות גבוהה יותר

"המספרים מדהימים, קשה לי להאמין להם בעצמי", אמרה סטסיה ווסט, אחת החוקרות. לטענתה, הקצבה הקבועה אפשרה למשתתפים שלא הועסקו במשרה מלאה וקבועה את האפשרות שלא לעבוד לתקופה קצרה, ולהשקיע בחיפוש עבודה באיכות גבוהה יותר על ידי קביעת ראיונות ומשא ומתן עם המעסיקים. לחלק מהמשתתפים, הקצבה אפילו סייעה לממן את התשלום על התחבורה הציבורית כדי להגיע לראיון, מה שלא יכלו לעשות לפני כן.

הקצבה הועברה למשתתפים באמצעות כרטיס נטען שאפשר לחוקרים לעקוב אחרי הרכישות שבוצעו בכסף. מהמעקב עלה כי פחות מ-1% מהכסף יצא על אלכוהול וטבק, וברובו עשו שימוש כדי לשלם על קניות שבועיות בסופרמרקט.

ענקיות הטכנולוגיה תומכות, ארגוני העובדים חוששים

מדובר בניסוי שמהדהד את תמיכתן של ענקיות הטכנולוגיה בקליפורניה. מזה שנים שחברות הטכנולוגיה דוחפות לאמץ תכנית הכנסה בסיסית מובטחת בקנה מידה כלשהו במדינת קליפורניה, כדי להתמודד עם אבדן המשרות בשכר בינוני ונמוך שנגרות כתוצאה מהתרחבות ענף ההייטק במדינה.

עם זאת, התכנית גם זוכה לביקורת מצד ארגוני עובדים בקליפורניה, שחוששים שהמחיר שישולם בעד הכנסה בסיסית מובטחת הוא ביטול ההגנות הסוציאליות הקיימות היום, בעיקר צורות שונות של ביטוח שמבוסס על הכנסה מעבודה, כמו הביטוח הלאומי.

"מה שניסויים כאלו לא מספרים לנו הוא מהו המחיר שנצטרך לשלם בהגנות הסוציאליות הקיימות היום כדי לזכות בהכנסה בסיסית מובטחת", אמר סטיב סמית, דובר פדרציית איגודי העובדים בקליפורניה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!