דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2021

בדרך לבחירות: זום אוטו עם עופר כסיף

התבטאויות של אחמד טיבי, אנרגיה, צעירים, יתרונות האופוזיציה, מרצ ורע"מ. מספר 6 ברשימת "הרשימה המשותפת" משיב בהרחבה מהמכונית

"הדרך היחידה היא דרך של מאבק", זום בדרכים עם ח"כ עופר כסיף (צילום מסך מתוך שיחת זום)
"הדרך היחידה היא דרך של מאבק", זום בדרכים עם ח"כ עופר כסיף (צילום מסך מתוך שיחת זום)
מאור הוימן

עופר כסיף, מספר 3 בחד"ש ומספר 6 ברשימה המשותפת, הוא איש של מילים. כשהוא מבטיח לשאת דברי פתיחה קצרים ואז לתת זמן לשאלות, הוא מדבר רבע שעה, ומצליח לדחוס פנימה את הקורונה, את ההפרטה, את קריסת מערכת הבריאות, וכמובן, איך לא, גם את הכיבוש. מדי פעם הוא מכחכח בגרונו ומתנצל ("זו תוצאה של פטפטנות בלתי פוסקת").

קצת יותר מ-20 איש ובעיקר אישה, בנות ובני חמישים פלוס בממוצע, בחרו לבלות את ערב יום חמישי האחרון לפני פתיחת המסעדות ובתי הקפה במפגש זום עם הנציג היהודי היחיד שהציבה הרשימה המשותפת במקום ריאלי. בניגוד לאג'נדה של חלקים אחדים מהרשימה, באירוע נרשם רוב יהודי מוצק.

טיבי וההתבטאויות

כסיף מדבר תוך כדי נסיעה, ואורחי הזום, כולם עם מצלמות פתוחות, מקשיבים ומהנהנים תוך כדי עישון ואכילה של גבינה לבנה 5% ישר מהקופסה או סלט לא ברור. מה שברור לגמרי הוא שמצביעיה היהודים של הרשימה מוטרדים מההתבטאויות האחרונות של ד"ר אחמד טיבי, יו"ר תע"ל ומספר 2 ברשימה, שאמר בראיון שהוא מתנגד ל"קידום תופעת הלהט"ב". עד כדי כך שהשאלה הראשונה שהופנתה לכסיף לא נגעה לקורונה, לאלימות במגזר הערבי או לכיבוש (גם זה יגיע), אלא דווקא לאמירותיו של טיבי שהחבר איציק מכנה אותן "נבזיות".

כסיף משיב ברצינות תהומית שההתבטאויות הדירו שינה מעיניו. הוא הבטיח בהקדמה הארוכה (שהבטיח שיקצר בה) שלא יעשה אידיאליזציה לרשימה המשותפת ("אני עושה אידיאליזציה רק לאשתי"), ומודה: "רציתי לגנות את דברי טיבי, אבל אני לא יכול ליצור מתח ברשימה ערב בחירות. רע"מ ניהלו קמפיין נגד המשותפת ואמרו שאנחנו 'בעד הסוטים', ולא רציתי לתת להם נשק כדי להילחם בנו".

לקהילה הגאה ולתומכיה הוא מוכן להבטיח שהרשימה המשותפת לא תצביע כגוש אחד נגד להט"בים, אבל לא יכול להתחייב שתצביע כגוש אחד בעדם. "אנחנו בחד"ש תומכים לחלוטין בקהילה הגאה ובזכויותיה, אבל לכל אחת מהמפלגות ברשימה המשותפת יש עמדות שונות".

אנרגיה

השאלה הבאה מהקהל מעט פחות טעונה: משתתפת אנרגטית שואלת אם המשותפת פועלת בנושאי אנרגיה. כסיף משיב שהיום בדיוק פורסם פרק האקלים במצע חד"ש בעברית ("מי שירצה אשלח לו"), ומוסיף שהוא וסונדוס סלאח עסקו בכנסת במאבק במשלוחים החיים, בעידוד חיסונים לכלבת ובקידום אנרגיה סולרית ברשויות הערביות.

חשיפה ברשתות

ניכר שכסיף אוהב לשמוע את עצמו מדבר, ובכל נושא שהוא נשאל עליו, הוא מספר על העשייה שלו וגם על כך שהיה הראשון לזהות ולהתריע. אבל חלק מהבוחרים חוששים שזה לא מספיק.

אחת מהמשתתפות, שלדבריה הייתה מארחת את החוג אם הוא היה מתקיים במקום פיזי, מודאגת מכך שדברי כסיף לא ישכנעו את המתלבטים. "איך אתם מתכוונים לסחוף אנשים צעירים?", היא שואלת, ומוסיפה: "למה שלא יצביעו למרצ שלפי הסקרים נאבקת לעבור את אחוז החסימה?"

כסיף עונה שהוא פעיל ברשתות החברתיות, ומעלה לפחות שני פוסטים ביום בפייסבוק, בטוויטר ואפילו באינסטגרם. "אני מבקר במכינות ובתיכונים", הוא מוסיף, "ומציג את הרשימה המשותפת. יש חשיפה, אבל אני לא יודע אם יש השפעה. אני לא מבין בזה, אבל אני מניח שכן".

מרצ

כאיש של מילים, כאמור, אחרי שהוא מבטיח שלא ידבר סרה במרצ, שהיא לדבריו שותפה בהרבה מאבקים, הוא אומר: "מרצ מתנגדת להחלטה של בית הדין בהאג, ואנחנו דווקא חושבים שהיא יכולה לפעול לטובתנו. יש שם גם את יאיר גולן, שהוא לא איש שמאל. בעבר מרצ הגיבה לתקיפות בעזה באופן מגומגם ולא נחרץ". הוא מוסיף נימוק אסטרטגי: "אם הרשימה שלנו תהיה עם פחות מעשרה מנדטים, לא נוכל להגיש הצעות אי-אמון, והכוח שלנו בכנסת ייפגע ממשית".

מצע ופליטים

אחת שואלת בצ'אט אם יש למשותפת מצע ואיפה אפשר למצוא אותו. המארגנת משיבה שהמצע של המשותפת עוד לא עודכן ואמור להתפרסם בקרוב (קחו את הזמן, הבחירות רק עוד שבועיים וחצי). למי שמתעניין בכל זאת במהדורה הכתובה, מציעה המארגנת לקרוא את מצע חד"ש או המצע של המשותפת מ-2019. נו טוב, "זה לא שיותר מדי השתנה מאז", מלינה מישהי. "המצב בלתי אפשרי", היא אומרת בייאוש ולפתע מחייכת, "ואני גאה שהמשותפת, ובעיקר חד"ש נמצאת בכל המאבקים. אני שמחה שאני בחד"ש, ואני מבינה את ההיגיון בחברות במשותפת, אבל אי אפשר בלי לקטר. מה שחסר לי זה האופק המדיני, פתרון שתי המדינות, פתרון בעיית הפליטים".

כסיף, אחרי שכבר שטח בדברי הפתיחה שלו את משנתו נגד הטיהור האתני שנעשה לדבריו בבקעת הירדן, בדרום הר חברון ובמזרח ירושלים, זורק לה כמה משפטים על המאבק בפינוי חאן אל-אחמר. "אנחנו מקווים שנגיע גם לזה", הוא אומר.

עדיף באופוזיציה

לשאלה האחרונה של זו שחוששת מקואליציית ימין, משיב כסיף שעדיף להיות באופוזיציה, כי בה אין משמעת קואליציונית. "החלק היחסי שלנו בקואליציה ובממשלה יהיה קטן יותר מאשר אם נהיה באופוזיציה", הוא מסביר.

מבחינתו זה גם עניין עקרוני, וגם הזדמנות לעקוץ את היריבים מרע"מ: "קבוצה מדוכאת לא יכולה לצאת מהדיכוי באמצעות התרפסות. המדכא לא יוותר על הפריבילגיות שלו מרצונו. הדרך היחידה היא דרך של מאבק. רע"מ מתרפסת, וככה היא לא תשיג כלום. ההיסטוריה מוכיחה שהדרך שלנו ארוכה וקשה יותר, אבל היא היחידה שמניבה פירות".

אחרי כשעה וחצי של דיבורים, השאלות נגמרות, וכסיף מסכם: "שמרו על עצמכם, לכו להתחסן!", ומישהי מוסיפה "ולהצביע!", בתקווה שציבור הבוחרים של הרשימה המשותפת יהיה נלהב יותר מ-20 ומשהו באי חוג הבית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!