דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2021

בדרך לבחירות: שיחת צהריים עם בני גנץ

לא ויתרתי, לא מתחרט, מבואס. 1,300 איש האזינו ליו"ר "כחול לבן" בשיחה נינוחה במגרשו הביתי

"לא רציתי להשאיר לנתניהו את השליטה במדינה", יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ (צילום מסך מתוך שיחת זום)
"לא רציתי להשאיר לנתניהו את השליטה במדינה", יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ (צילום מסך מתוך שיחת זום)
אורן דגן

למעלה מ-1,000 איש התקבצו בשישי האחרון, ב-14:00 בצהריים, להאזין לשיחת זום עם יו"ר "כחול לבן", ראש הממשלה חלופי, שר הביטחון, המשפטים והתקשורת, בני גנץ. זה השבוע השלישי ברצף ש"כחול לבן" מקיימת שיחה כזו, ונראה שזו במה נוחה לגנץ.

להבדיל מהראיונות המגומגמים באולפני הטלוויזיה, הוא נראה היה נינוח, התנצל שהוא בבגדים שחורים על רקע שחור ("אני בטח נראה לכם כמו פנטומימאי, רואים רק ידיים ופרצוף"). כנראה שכשאתה בוחר את המיקום, השעה, המנחה והשאלות, החיים יותר פשוטים.

בהזמנה הובטח שגנץ ידבר על "מה למדנו מעשרה חודשים של מאבק על הדמוקרטיה מתוך הממשלה", יחשוף סודות אמיתיים מהחלטתו להצטרף לממשלה, וגם יסביר מדוע אנחנו נגררים למערכת בחירות רביעית בתוך שנתיים.

את השיחה ניהלה אביטל ליבוביץ', מנכ"לית הוועד היהודי-אמריקאי ובעברה סא"ל (במיל.), שהקימה את הענף ניו-מדיה בצה"ל. לגנץ נוח בקרבתה ("גילוי נאות, אנחנו גרים כמה בתים אחד מהשנייה ויש לנו משפחות מאוד דומות").

הכניסה לממשלה

הוא יושב בפישוק רגליים, "יורה" תשובות. "צריך להגיד את האמת הפשוטה", אמר על השותפות עם נתניהו, "ניסינו שלוש פעמים להחליף אותו ולא הצלחנו, לא הצלחנו להגיע ל-61 אצבעות להקמת הממשלה". כשהגיע משבר הקורונה, הוא לא יכול היה להגיד לא לכניסה לממשלה, "לא רציתי שהילדים שלי ישאלו אותי: 'מה עשית בזמן המגיפה?' ואענה: 'אמרתי, בוא נדבר על זה'".

הדבשת

רעיון ראש הממשלה החליפי נתפר, לדבריו, בכלל בשביל נתניהו: "הרי נתניהו לא יכול להיות שר בממשלה. עלתה השאלה מה יקרה כשהוא יסיים את תפקידו כראש ממשלה. אז הומצא התפקיד של ראש הממשלה החליפי. זה בכלל נוצר בשביל נתניהו ואני מסתובב עם הדבשת הזאת, לי מספיק להיות שר הביטחון".

תחומי הטאבו

הוא לא מתחרט על הכניסה לממשלה: "רציתי להפסיק את הקרע החברתי ולא רציתי להשאיר לנתניהו את השליטה במדינת ישראל. זה לא היה ויתור לנתניהו. לקחתי לו חצי ממשלה. אמרתי לו מההתחלה שיש שני תחומים שאני והוא לא באותו ראש – שלא אסכים שיהיה סיפוח חד צדדי ולא אסכים לפגיעה במערכת המשפט. אלו שני תחומי טאבו שהצבתי לו. בתחומים אחרים, קיוויתי שנשתף פעולה לטובת אזרחי ישראל".

סכנה לדמוקרטיה

הוא משוכנע שאם "כחול לבן" לא הייתה נכנסת לממשלה, נתניהו היה מקים אותה, והדמוקרטיה הישראלית הייתה מתדרדרת ואף עומדת בסכנה. "אם אנחנו לא נהיה בממשלה", הוא אומר, "נתניהו ימנה את אוחנה לשר המשפטים, בן גביר יהיה יו"ר ועדת חוק, חוקה ומשפט ויפטר את היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה".

רפש ומצב רוח

"אני מבואס לא פחות מאחרים שרצו שאחליף את נתניהו, השקעתי בזה את כל כולי, ואני פועל גם היום כדי להחליף אותו. אני מוכן לספוג כל מחיר אישי. הסיבה שיצא עלי רפש היא רק כי הייתי אלטרנטיבה וכולם רצו לחסל אותי פוליטית".

פשרת האוזר ותקציב המדינה

כשנשאל באופן ישיר, האם הוא מתחרט על הכניסה לממשלה, והאם היום היה חוזר על זה שוב? הוא השיב שכן. "אבל לא הייתי מסכים ל'פשרת האוזר' בנושא הארכת פרק הזמן להגשת תקציב המדינה. היית צריך לדעת שנתניהו ימשוך את זה עד לרגע האחרון, לבחירות. היינו צריכים לעצור את זה שם ואולי היינו עכשיו כבר אחרי מערכת הבחירות".

בית הדין בהאג

מספר הצופים הגיע ל-1,300ככל שהשיחה נמשכה. גנץ המשיך ודיבר. מבית הדין בהאג: "אני מציע לא להתרגש, כרמטכ"ל לשעבר אמשיך לנהוג באותה דרך, ואניח ליועצים המשפטים להתכתב עם בית הדין, הם ישלחו מכתבים, אנחנו נענה להם וכו'".

ריבוי תיקים

על תפקידי השרים הרבים שהוא ונתניהו מחזיקים, אמר כי "מרבית הזמן אני עוסק בענייני ביטחון, גם משרד המשפטים לוקח ממני זמן, ואני מצליח גם להיות שר תקשורת כמה שעות בשבוע". אבל מבחינתו יש לאייש את המשרדים האלה כמה שיותר מהר.

שאלות הקהל

לסיום נבחרו שלוש שאלות מהקהל. הראשונה על זיהום הנפט בים התיכון. גנץ: "זו קודם כל פגיעה סביבתית חמורה, בשלב זה, אי אפשר להוכיח מבחינה מודיעינית שזה היה פיגוע. אנחנו חוקרים את העניין, אני לא מוציא מכלל אפשרות שזה נעשה בכוונה, אבל בשלב זה אי אפשר לקבוע שזה היה בכוונת מכוון".

השאלה השנייה נגעה לקציבת הכהונה של ראש הממשלה. "הגשתי הצעת חוק להגביל את כהונת ראש הממשלה ל-8 שנים", אמר, "זאת נקודה חשובה. איפה שאין החלפה יש סטגנציה. אם נתניהו היה פורש, הוא היה יכול לסמן הצלחה ולא להתחיל לשרת את עצמו ולא את המדינה".

והשלישית נגעה להסכם הגרעין עם אירן. "צריך להגיע להסכם טוב", אמר, "לא לאפשר לאירן להגיע לגרעין, להפעיל לחצים על אירן. חשוב להבין שאירן היא בעיה עולמית, אחר כך היא בעיה אזורית ואחר כך לישראל. אסור לנתק את העולם מהאינטרס שלהם לרסן את אירן, ובכל מקרה ישראל תשמור לעצמה את האפשרות לפעול באירן".

עד כאן. לפני פרידה הובטח שגם בשבוע הבא תתקיים "שיחה עם בני" ביום שישי בצהריים.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!