דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

לא פותח: "להשקיע את האנרגיה והכסף כדי שיסגרו אותי בעוד שבועיים שלושה?"

שלומי סלמון, בעליהן של שתי מסעדות בתל אביב, ששבת רעב 12 יום במהלך הקורונה, לא פתח היום (א') את המסעדות: "פעמיים כבר זרקתי סחורה בעשרות אלפי שקלים. שוב להיות טמבל?"

שלומי סלמון, הבעלים של 'אמורה מיו' ו'פיצה פצה' באבן גבירול בתל אביב (צילום: עמר כהן)
שלומי סלמון, הבעלים של 'אמורה מיו' ו'פיצה פצה' באבן גבירול בתל אביב (צילום: עמר כהן)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

שלומי סלמון, בעליהן של המסעדות 'אמורה מיו' ו'פיצה פצה' ברחוב אבן גבירול בתל אביב, לא פתח היום (ראשון) את המסעדות שלו. "אין לי מלצרים, גם אין טבחים, אבל מלצרים זה מה שממש חסר", הוא אומר ל'דבר'.

"לא רוצים לבוא לעבוד, הם בחל"ת, למה לחזור לעבודה אם מקבלים 8,000 שקל בלי לעבוד? המדינה מעסיקה אותם והם יושבים בבית. אפילו לא צריך להגיע ללשכה להירשם. הם נרשמו לפני שנה, ועד יוני הם יקבלו את השוחד הזה. המדינה הפכה להיות המתחרה שלי על העובדים".

 

מה תעשה?
"אני לא יודע. אולי אני אפתח בקטנה, בערבים. יכול להיות שביום שישי נפתח. לקוחות מתקשרים בלי הפסקה ואין לי איך לענות על הביקוש. אנשים מתים לצאת, לבלות, לאכול, אבל לכולם אני אומר שסגור".

את הביקוש ששלומי מתאר אפשר בהחלט להרגיש במסעדה הסגורה. לא עוברות שלוש דקות בין צלצולי הטלפון. לכולם שלומי עונה "מצטער אבל אני לא פותח בינתיים. תנסו בשבוע הבא".

"אחרי פסח אנחנו יכולים להיכנס לעוד סגר", הוא אומר, "הקורונה לא עברה מהעולם, אתה רואה את הנתונים. אז שוב לפתוח, להשקיע את האנרגיה והכסף כדי שיסגרו אותי בעוד שבועיים שלושה?", הוא מסביר את החשבון הקר שעושה בעל עסק.

"המדינה היא המפגעת הראשית"

את מסעדת 'פיצה פצה' הקים סלמון עם אשתו סוזנה באמצע שנות התשעים. בפיצרייה הם העסיקו אנשים עם מוגבלויות שכלית והתפתחותית. מה שהתחיל במקרה, עם שוטפת כלים אחת, הפך לאחד מסימני ההיכר של הפיצרייה. הם קיבלו את 'אות בזכות' מטעם אקי"ם. עשר שנים מאוחר יותר הם הקימו את 'אמורה מיו' מסעדה איטלקית שמשמרת את המסורת האיטלקית של משפחתה של סוזנה שנולדה וגדלה ברומא.

"המדינה, בגלל שסוחטים אותה, מאפשרת את המצב הזה", אומר סלמון. "כל מיני אינטרסים מנהלים את העסק, ומי משלם את המחיר? הם הרסו את המסעדות, את התרבות, הרסו את הכלכלה. משמידים פיסה אחרי פיסה".

אתה נחשב למסעדן ותיק בעיר, אתה זוכר תקופה קשה כל כך?
"גם בפיגועים של תחילת שנות האלפיים, לא היה דבר כזה. המפגעים אז היו מחבלים, והיום המדינה היא המפגעת הראשית. חד משמעית. אגיד את זה שוב, המדינה היא זו שמחסלת אותנו".

מה זה בשביל מסעדן להחזיק מסעדה ריקה?
"עצוב לי. אני מתרגש היום כשמסעדות אחרות נפתות. אני לא פותח כי אין לי מלצרים. יש פה אחיזת עיניים".

הזמנת סחורה?
"פעמיים כבר דפקו אותי וזרקתי סחורה בעשרות אלפי שקלים. שוב להיות טמבל? אני כבר לא מאמין להם. הם שקרנים".

"1.7 מיליון איש לא הצביעו. זה משגע אותי"

סלמון כבר התייאש בעבר מהבטחות הפוליטיקאים ופתח ביולי האחרון בשביתת רעב. הוא כתב בפייסבוק: "קשה מאוד להיות עצמאי בישראל בכל זמן שהוא, בתקופת הקורונה – זה בלתי אפשרי. עצמאים מגיעים לפת לחם".

"מתחילת המשבר הובטחו אינספור תוכניות כלכליות על ידי הממשלה ונציגיה, הרוב לא מומש. אלפי עסקים בסכנת קריסה, אלפי חנויות עומדות ריקות עם שלטי השכרה, מי יעז לפתוח עסק כיום? כמה עסקים צריכים לקרוס כדי שיקרה פה שינוי?. אין לי מה להפסיד יותר, הגענו לנקודת אל חזור,  אני מעדיף למות מהר מאשר שימשיכו להרוג אותי לאט". אחרי 12 יום הוא התמוטט במסעדה ופונה לאיכילוב.

משהו השתנה מאז?
"נהיה יותר גרוע. יותר רוע, יותר פילוג, יותר שנאה, יותר הפקרות. הסיפור הזה עם הסלקציה של ועדת החריגים בנתב"ג משגע אותי".

את הכעס שלומי מפנה בעיקר לפוליטיקאים החרדים, או יותר נכון לחילוניים שמאפשרים, לשיטתו, לחרדים לנהל את המדינה. תפיסת העולם החילונית לדבריו נכנעה לכוחניות של המפלגות החרדיות.

"1.7 מיליון איש לא הצביעו בשלוש מערכות הבחירות האחרונות. זה משגע אותי. כי רובם חילוניים. כשהם ייצאו לבחור התמונה תראה אחרת. אני לא איש פוליטי אבל אני מבקש מאנשים שיצאו לבחור בשביל עתיד ילדינו ונכדינו. במידה ולא אז החרדים ישתלטו על המדינה".

"אלה שלא עושים צבא, שלא מכבדים את הדגל. הם מקבלים את כספי המיסים שאנחנו משלמים. הם שולטים בנו. החילונים הם אלה שנותנים להם את הכח וזה לא הגיוני. מה נשאיר לילדינו ולנכדינו. איזו מדינה תהיה פה בעוד עשר או עשרים שנה. מה נעשה פה?"​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!