דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

בשיא משבר הקורונה: 41% מהעובדים הסוציאליים דיווחו על סגירת תכניות ו־18% על פיטורים

ענבל חרמוני, יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים: "בחסות הכאוס הכללי, המצב של השירותים החברתיים הולך ומידרדר לצד גידול דרמטי בצרכים"

ארכיון. צעדת המחאה של העובדות הסוציאליות מתל אביב לירושלים. (צילום: איגוד העו"ס)
ארכיון. צעדת המחאה של העובדות הסוציאליות מתל אביב לירושלים. (צילום: איגוד העו"ס)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

מחקר של איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים וד"ר טליה מיטל שוורץ-טיירי מאוניברסיטת בן גוריון מצא, שלמרות שמשבר הקורונה הגדיל את מספר הנזקקים לעזרה סוציאלית, שירותי הרווחה בישראל צומצמו.

במסגרת המחקר דיווחו 41% מהעובדים על סגירת תכניות ופרויקטים, 18% דיווחו על פיטורים או הוצאה לחל"ת. 3% בלבד דיווחו על תוספת כוח אדם לשירות.

ענבל חרמוני, יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
ענבל חרמוני, יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

"בחסות הכאוס הכללי המצב של השירותים החברתיים הולך ומידרדר לצד גידול דרמטי בצרכים", אומרת ענבל חרמוני, יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים. "המצב הפוליטי והיעדר התקציב מובילים לסגירת פרויקטים רבים שמעמיקים את הפגיעה בציבור".

פגיעה חסרת תקדים בשירותים החברתיים בישראל

מדינות כמו קנדה, סקוטלנד וצרפת נקטו בזמן הקורונה במדיניות של הגדלת השירותים החברתיים והגדרת העובדים כחיוניים, אך בישראל משבר הקורונה פגע בצורה חסרת תקדים בשירותים החברתיים, והוביל לפיטורים וצמצומים בשירותים החברתיים.

54% ממשתתפי המחקר דיווחו על פגיעה משמעותית בשירות שבו הם עובדים בתקופה שלאחר הסגר הראשון. 18% דיווחו על צמצומים במקום העבודה.

12% מהעובדים הסוציאליים בשירותים למניעת אלימות במשפחה ובהגנה על ילדים דיווחו על צמצום בהיקף התעסוקה, גם לאחר שהשירותים חזרו לפעול באופן מלא.

מהמחקר עולה כי 929 תכניות ופרויקטים נסגרו: 179 פרויקטים של ילדים והגנה על ילדים, 167 פרויקטים של מניעת אלימות במשפחה, 136 פרויקטים של בריאות ובריאות הנפש, 38 פרויקטים לטיפול בהתמכרויות, 67 שירותי מבחן, 81 שירותים לבעלי מוגבלויות ו-97 שירותים לקשישים.

חרדה, דיכאון, תשישות וקשיי שינה

המחקר התבסס על מדגם מייצג של 2,600 עובדות ועובדים סוציאליים שמועסקים בכל סוגי שירותי הרווחה ונערך בין אוגוסט לאוקטובר 2020, בתקופה שאחרי הסגר הראשון.

מנתוני המחקר עולה עומס גדול על בריאותם הנפשית והפיזית של העובדים הסוציאליים: 77% מהעובדים והעובדות מדווחים על חרדה, 20% על דיכאון, 76% על תשישות, 50% על קשיי שינה, 59% על כאבי גב ו-30% על בעיות במערכת העיכול.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!