דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

התמריץ שמונח על השולחן הוא לא מה שיחזיר את המובטלים מהחל"ת

רלוונטי רק לקבוצה ספציפית של חוזרים לעבודה ונמוך בהרבה מההבטחות: בתקופה קריטית למשק, כשנותרו שבועיים וחצי עד הבחירות, לא יהיה תמריץ משמעותי לחזרה לעבודה | פרשנות

שר האוצר ישראל כ"ץ בשוק מחנה יהודה (צילום: דוברות משרד האוצר)
שר האוצר ישראל כ"ץ בשוק מחנה יהודה (צילום: דוברות משרד האוצר)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

משרד האוצר פרסם אתמול (ראשון) טיוטת הסכם עם הביטוח הלאומי לתמריץ לחזרה לעבודה מהחל"ת. מדובר למעשה בהארכה של תמריץ שפג תוקפו בלי שנעשה בו שימוש, הוא נוגע רק לקבוצה ספציפית של מובטלים, וסכומי הכסף בו לא גדולים במיוחד. שבועיים וחצי לפני הבחירות, נראה שהאפשרות שיהיה תמריץ משמעותי שיחזיר את הישראלים מהחל"ת הולכת ומתרחקת.

חלק קטן מהמובטלים, תמריץ נמוך

ההסכם שפורסם נוגע לקבוצה ספציפית של חוזרים לעבודה, שהיו מובטלים תקופה ממושכת (מעל 75 ימי עבודה מפרוץ המגיפה במרץ ועד לסוף ינואר) וחוזרים לעבודה בשכר נמוך יותר מזה שהיה להם קודם. מובטלים אלה יקבלו תוספת שתספוג חלק מירידת השכר שלהם למשך ארבעה חודשים. הסכום המרבי הוא 5,000 שקלים לחודש. אלה מבניהם שהיו מובטלים מעל 150 ימים ימים, יזכו גם לשני מענקים של 1,500 שקלים בחודש הראשון ובחודש הרביעי, במידה ויתמידו.

האם התמריץ מספיק כדי לחזור לעבוד? נוסחת החישוב מורכבת, אבל לצורך הדגמה ובחישוב גס, אדם שקיבל 10,000 שקל לפני הקורונה וירד לשכר של 6,000 שקלים ייזכר לתוספת חודשית של 2,400 שקלים. אם היה מובטל תקופה ארוכה מאד, יהיה זכאי גם 1,500 שקלים בחודש הראשון והרביעי.

לפי חישובי האוצר, מספר המובטלים הוותיקים מעל 130 יום עומד על 300 עד 400 אלף. השאלה הגדולה היא בעבור כמה מהם חסם החזרה לעבודה הוא הירידה הצפויה בשכר, ואם הספיגה החלקית של ירידת השכר ומענק חד פעמי של 3,000 שקלים הם תמריץ מספיק עבורם.

בלי תכנית ליציאה מהחל"ת

בתכנית המקורית שהציג שר האוצר הסכומים היו גבוהים משמעותית: שני מענקים בגובה דמי אבטלה בחודש הראשון והרביעי, ובלי התנאי של ירידה בשכר, שנתן רק אפשרות לפיצוי נוסף.

מעבר לשאלת הסכום, תנאי הירידה בשכר בעייתי: המרצת העובדים לחזור לעבוד בשכר נמוך יותר מקלה גם על המעסיקים להסתפק בהצעות שכר נמוכות יותר. ירידה בשכר היא אמנם תוצאה אפשרית של משבר תעסוקתי בסדר גודל כזה, אבל ראוי שמערכת התמריצים שמעמידה המדינה תנסה לצמצם תופעה זו, הפוגעת בפריון ומניעה עובדים שלא למצות את כושר ההשתכרות והכישורים שלהם.

עם שבועיים וחצי עד לבחירות, קשה להאמין שתמריץ אחד יונח על השולחן בזמן רלוונטי. ממשלת המעבר אמנם יכולה להעביר זאת לפני שתוקם ממשלה חדשה, אבל סביר להניח כי היא תהיה חלשה יותר ולא תזכה לאמון הכנסת.

המסקנה העצובה והמתבקשת היא כי את החודשים הקרובים והקריטיים כל כך לעיצוב עתידו של עולם העבודה הישראלי יעבור המשק הישראלי ללא תכנית אמתית לחזרה לעבודה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!