שר האנרגיה, יובל שטייניץ יחתום היום (ב') על מזכר הבנות להנחת כבל החשמל התת ימי אירו-אסיה, במסגרת ביקורו בניקוסיה. משם ימשיך שטייניץ לכינוס פורום הגז של מזרח הים התיכון שיתקיים במצרים. שם הוא צפוי להעלות את הצעתו לקדם הסבה של ספינות להענה בגז במקום בנפט.
במהלך הביקורים בקפריסין ובמצרים ייפגש שטייניץ עם שרי האנרגיה של חברות פורום הגז של מזרח הים התיכון: איטליה, יוון, ירדן, מצרים, קפריסין והרשות הפלסטינית.
הפורום שהוקם בספטמבר האחרון נועד לקדם מיזמי אנרגיה בינלאומיים הנוגעים לאזור. יתלוו אליו בביקור מנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי, ראש מטה שר האנרגיה עו"ד מור חלוץ ויועצו הבינלאומי אביב איאש.
כבל תת ימי להעברת חשמל בין ישראל לאירופה
במסגרת הנסיעה לניקוסיה צפוי השר שטייניץ לחתום עם שרת האנרגיה הקפריסאית נטאשה פילידס ועם שר האנרגיה היווני קונסטנטינוס סקריקס על מזכר הבנות להנחת כבל החשמל התת-ימי אירו-אסיה Interconector Euro-Asia)).
הכבל התת ימי אמור לסייע לישראל ולקפריסין לשדרג את רשתות החשמל שלהן, לאפשר עמידות גבוהה יותר ולהגביר את השימוש באנרגיות מתחדשות. הכבל שיחבר בין רשתות החשמל של ישראל, קפריסין ויוון, מתוכנן להיות בהספק של 1,000-2,000 מגה. הוא יימתח לאורך 1,500 ק"מ ובעומק של יותר מ-2,000 מטרים בתוך הים.
נושא נוסף שיעלה בפגישות עם השרה הקפריסאית יעסוק בניסיון לפתור את המחלוקת על מאגר הגז הטבעי אפרודיטה-ישי, שחוצה את השטח הימי של ישראל וקפריסין.
שיתוף פעולה לצמצום הסיכון לאסונות אקולוגיים
במהלך הביקור בקהיר ביום שלישי צפוי השר להשתתף בכינוסו הראשון של פורום הגז של מזרח הים התיכון (EMGF), מאז הוכר כארגון בינלאומי. במסגרת זו ידונו שרי האנרגיה של המדינות החברות, בבקשות הצטרפות של מדינות נוספות. עד כה פורסם שצרפת מעוניינת להצטרף כחברה מן המניין, וארה"ב ואיחוד האמירויות מעוניינות להצטרף כמשקיפות.
כמו כן, השר שטייניץ צפוי להעלות לסדר יומו של הארגון את נושא התעבורה הימית במרחב הים התיכון בכלי שיט שיופעלו באמצעות LNG (גז טבעי}. לפי המתווה שיציע השר שטייניץ, בעוד כמה שנים יצומצם מעברן של ספינות עם מנועים מבוססי נפט, סולר ודיזל – והן תוחלפנה בספינות עם מנועים מבוססי גז טבעי, שנחשב לזמין, זול ונקי לסביבה, במטרה להגן על הים התיכון מפני זיהומים של נפט וזפת.
היוזמה של שטייניץ, אם תתקבל, עשויה לצמצם את הסיכון הנשקף מזיהום הנגרם ממיכלי הדלק של האניות, אך אין בכך בכדי לצמצם את הסיכון מהאיום החמור יותר, שפך של נפט גולמי ממיכלית, שעשויה להכיל 200,000 עד 300,000 טון נפט.