דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

כשמחליפים מאמנים כמו גרביים

איך קרה שבאתר מנהלת ליגת העל בכדורגל לא מופיעים שמות מאמני הקבוצות ומה זה אומר על מעמד המאמן בישראל

שרון מימר (משמאל), מאמן בני סכנין, קבוצתו החמישית בארבע שנים (צילום: עודד קרני)
שרון מימר (משמאל), מאמן בני סכנין, קבוצתו החמישית בארבע שנים (צילום: עודד קרני)
רוח ספורטיבית | איתן דולפן

אתר מנהלת ליגת העל בכדורגל הוא אתר חדשני ומרשים. יש בו המון מידע מעניין וסטטיסטיקות מתקדמות, כיאה לאתר שמסקר ספורט מקצועני ב-2021. אפשר למצוא שם, למשל, שדן ביטון, ממכבי תל אביב, מוביל את הליגה עם 25 מסירות מפתח מדויקות, שדור אלו מעירוני קריית שמונה מסר 96 מסירות רוחב, ושלעומרי אלטמן מהפועל תל אביב יש "ראש זהב" עם 111 מאבקי אוויר מוצלחים. אלה נתונים אישיים יוצאי דופן ובאתר יש עוד המון מידע מדויק מאוד.

אבל לא רק הסטטיסטיקות המתקדמות באתר מרשימות. לכל קבוצה בליגת העל יש עמוד משלה ובו ההיסטוריה של המועדון, וכיאה לכדורגל מקצועני ב-2021 גם תמונות יפות של סגל הקבוצה הנוכחי. רק דבר אחד לא מופיע באתר מנהלת הכדורגל: מי מאמן כל קבוצה.

דפדפתי אחורה, דפדפתי קדימה בכל העמודים באתר. חיפשתי ב"אודות" וב"היסטוריה" ואפילו ב"אצטדיון", אבל כל מה שמצאתי זה את מסלול הוויז למגרש. את המידע הפשוט – מי מאמן את הקבוצה, לא מצאתי. ייתכן, שמדובר בטעות של חוסר תשומת לב ולא יותר. אני בטוח שאין כאן ניסיון מכוון לפגוע ולהנמיך את מעמד המאמן, ובכל זאת אנסה להסביר למה, לדעתי, לא מצוין באתר של מנהלת הליגה בכדורגל מי הם מאמני הקבוצות.

***

מאמן כדורגל בישראל הוא תפקיד אכזרי מאוד: הרבה אחריות, מעט קרדיט; הראשון לשלם את המחיר על כישלון והאחרון לקבל את האשראי על הצלחה. נמצא תמיד בין הפטיש לסדן – בין השחקנים שרוצים לשחק, לבעלים שרוצים לנצח ולאוהדים שרוצים להנות. מעבר להתמודדות המובנת עם הלחץ לספק תוצאות מיידיות ועם האגו של שחקנים, מנהלים, בעלים, אוהדים ותקשורת, נאלץ המאמן להתמודד עם הזמן, או נכון יותר לומר עם הזמניות. מאמן כדורגל בישראל הוא תפקיד זמני. אין קביעות ואין ביטוח.

שרון מימר מונה בשבוע שעבר לאמן את בני סכנין, קבוצתו החמישית בארבע שנים. חמישה מקומות עבודה, בחמש ערים שונות, עם חמישה בוסים שונים, בארבע שנים. אם מותר להציע למימר טיפ, שלא יפרוק את המזוודה, כי סכנין החליפה 12 מאמנים בשלוש שנים וחצי. מימר לא היחיד שסובל מחוסר קביעות. בשבוע שעבר ניר ברקוביץ' שרד 24 שעות באום אל פאחם, קבוצתו השלישית בשנה וחצי. והפועל אום אל פאחם כבר החליפה, ב- 12 החודשים האחרונים, שישה מאמנים. רק העונה עמדו אצלה על הקווים ארבעה מאמנים, והעונה עדיין לא הסתיימה.

***

במהלך החימום למשחק הראשון של יורגן קלופ, כמאמן לליברפול, הוא שם לב, שמדי השחקנים במידות שלא מתאימות להם, במידות שגויות. "איך אפשר לנצח משחק, כשכבר בחימום אנחנו מקום שני?" אמר, ודרש להחליף את המדים. זה לא קשור למשחק, זה קשור לאופי ולדיוק. יכול להיות שאני מיושן, אבל אני מאמין שלמאמן יש תפקיד גדול וחשוב ביישום הערכים והפילוסופיה של מועדון כדורגל.

מאמן ליברפול, יורגן קלופ. "איך אפשר לנצח משחק, כשכבר בחימום אנחנו מקום שני?" (צילום: Peter Powell/ Pool via AP)
מאמן ליברפול, יורגן קלופ. "איך אפשר לנצח משחק, כשכבר בחימום אנחנו מקום שני?" (צילום: Peter Powell/ Pool via AP)

לא חסרות בעולם הספורט דוגמאות למאמנים ששינו די.אן.איי של מועדונים: אלכס פרגוסון עשה את זה במשך 27 שנים במנצ'סטר יונייטד; פיל ג'קסון, מאמן הזן, עשה את זה עם שיקגו בולס; וינס לומברדי, מאמן הפוטבול האגדי, עשה את זה עם הגרין בי פאקרס. אלה כמובן מקרים קיצוניים, שבהם מאמן הפך ממש לחלק מהמועדון. בכדורגל הישראלי? ברק בכר אימן את הפועל באר שבע במשך ארבע שנים וחצי, לפני שפוטר, והוא המאמן שאימן ברציפות את אותה קבוצה יותר מכל מאמן אחר בישראל בעשור האחרון.

***

עבודתו של מאמן היא לא רק לגרום לשחקנים לבעוט את הכדור לשער ולא רק לתכנן אם להעמיד את השחקנים במערך 4:4:2 או 3:5:3. מאמן צריך להיות מנהיג, לשמש דוגמא אישית ולהוות מודל לחיקוי עבור השחקנים, הקהל והאוהדים. הוא משפיע על המשחק דווקא כשהמשחק אינו משוחק. כדי לשנות ולהשפיע, מאמן צריך זמן ומעמד, ואת שני אלה יכולים לתת לו רק בעלי המועדונים. איך אפשר לבחון מישהו בארבעה חודשים?

אולי מי שבנה את האתר של מנהלת הכדורגל צודק. למאמן כדורגל בעידן הנוכחי אין שום משמעות. הוא חותמת גומי, אדם שלא קובע דבר ושאין לו השפעה על המשחק, ולכן גם שמו לא צריך להופיע בדף הקבוצה באתר של המנהלת. אבל אם רוצים שמאמני הכדורגל בישראל יתייחסו ברצינות לתפקידם, כדאי שגם הבעלים, האוהדים ומנהלת הליגה יתייחסו אליהם ברצינות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!