דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
19.3°תל אביב
  • 12.6°ירושלים
  • 19.3°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.3°אשדוד
  • 17.0°באר שבע
  • 25.6°אילת
  • 19.3°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2021

מחסור באלפי עובדים לקראת הבחירות, נבחנת אפשרות לפתיחת קלפי בנתב"ג

ועדת הבחירות הציגה היום (ב') את התוכנית להצבעת חולים ומבודדים: קלפיות ב-140 מרפאות, 500 אוהלים ממוגנים, וקלפיות במחלקות קורונה: "העלות לקלפי היא  23 אלף שקלים, נדרשה תוספת תקציבית של 75 מיליון שקלים"

צילום מסך מתוך זום תדרוך של יושבת ראש ועדת בחירות
צילום מסך מתוך זום תדרוך של יושבת ראש ועדת בחירות
אורן דגן

"חסרים לנו עובדים באזור הגליל העליון, הגליל מערבי" אמרה היום (שני) מנכ"לית ועדת הבחירות עו"ד אורלי עדס, "חסרה כמות ניכרת בכח האדם, חסרים לנו אלפי עובדים". המחסור נובע מתוספת של כ-35% במספר הקלפיות שיפוזרו בארץ.

במערכת הבחירות הקרובה יהיו 15 אלף קלפיות לעומת 11 אלף בבחירות האחרונות, "העלות לקלפי אחת היא  23 אלף שקלים, כך שנדרשה תוספת תקציבית של 75 מיליון שקלים לכלל הקלפיות", אמרה עדס.

ועדת הבחירות שוקלת הצבת קלפי, ביום הבחירות בלבד בנמל התעופה בן גוריון. "האפשרות הזאת נבדקת", אמרה עדס, "אנחנו בודקים את המשמעויות של פתיחת שדה התעופה ומגבשים לכך הצעה שתהיה יעילה ולא תסכן את שלום המצביעים".

קלפיות בקופות חולים, באוטובוסים ובמחלקות קורונה

ועדת הבחירות צופה שביום הבחירות יהיו כ-37 אלף חולים ו-50 אלף מבודדים בעלי זכות בחירה. "לפי צו בריאות העם, למבודדים וחולים אסור לצאת לשום פעילות", אמרה עדס, "אך לצד זה, תיקון שהוכנס לאחרונה בחוק הבחירות מאשר להם לצאת לצורך הצבעה בלבד".

ועדת הבחירות תפעיל מערך הסעות ל-40 אלף חולים, כדי למנוע את נסיעתם העצמאית. ההסעה היא אישית לכל חולה – ממקום מגוריו אל הקלפי ובחזרה. את ההסעה אפשר יהיה להזמין, במספר טלפון ייעודי, רק מי שיהיה רשום כחולה או מבודד במשרד הבריאות.

קלפי-בוס, עמדת הצבעה מיוחדת לחולי קורונה. (צילום: דוברות ועדת הבחירות המרכזית)
קלפי-בוס, עמדת הצבעה מיוחדת לחולי קורונה. (צילום: דוברות ועדת הבחירות המרכזית)

עבור חולים ומבודדים יוקמו 800 קלפיות ב-500 אוהלים, חלק מהקלפיות יהיו בשיטת "הצבע וסע", שבה תוצמד קלפי לרכב והחולה יוכל להצביע מבלי לצאת.

140 סניפי מרפאות של קופת חולים כללית יוסבו לקלפיות עבור חולים ומבודדים. 50 אוטובוסים הוסבו לעמדות הצבעה, בשיתוף חברת אגד.

עמדת הצבעה מיוחדת. (צילום: דוברות ועדת הבחירות המרכזית)
עמדת הצבעה מיוחדת. (צילום: דוברות ועדת הבחירות המרכזית)

"נאפשר גם הצבעה במחלקות הקורונה", אמרה עדס. " בקלפיות הללו יוכלו להצביע רק חולים שיכולים לרדת מהמיטה. זה הליך מיוחד ושונה. למחלקה ייכנס מזכיר קלפי אחד כשהוא ממוגן במיטב הציוד הרפואי". חברי וועדת הקלפי יוצבו מחוץ למחלקה ובאמצעות שידור וידאו הם יצפו בתהליך ההצבעה בתוך המחלקה. חולה שיתקשה להצביע לבדו יוכל להיעזר בצוות רפואי.

מזכיר קלפי שני, עובד ניקיון צמוד, ונציג טוהר בחירות

בכל ריכוזי הקלפיות יופעל מערך ניקיון. "למדנו שמקור הדבקה משמעותי הם חדרי שירותים", אמרה עדס. עלות פרויקט הניקיון תעמוד על 17 מיליון שקלים.

בכל קלפי ישובצו: שני מזכירים, בשל החשש שאחד לא יגיע בגלל מחלה או בידוד; ומפקח טוהר בחירות מצויד במצלמה. "הוא לא מתעד את הבוחרים", התחייבה עדס, "אלא רק מקרים של הפרת ההנחיות בקלפי".

"קוראת למתנדבים בארגוני ההצלה לבוא ולסייע ביום הבחירות"

לדברי עדס, ועדת הבחירות זקוקה עדיין למפקחים, סדרנים ומזכירי וועדת קלפי. "יש לנו מחסור בעובדים למחלקות הקורונה ולאוהלים", אמרה, "ואני מנצלת את ההזדמנות לקרוא למתנדבים בארגוני הצלה מד"א, ז"קא, וסטודנטים לרפואה לבוא ולעבוד איתנו ביום הבחירות".​

התוצאות – עד ערב פסח

ביחס לפרסום תוצאות ההצבעה, אמרה עדס כי היא מקווה שעד ערב חג הפסח (מוצאי שבת, 27 במרץ) תסתיים ספירת הקלפיות והמעטפות הכפולות ויבוצעו כל הבדיקות הסטטיסטיות שנדרשות על מנת לפרסם את תוצאות הבחירות. "אחרי שנתיים", הודתה, "מאוד בא לנו להיות בערב החג בבית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!