דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

חבילת הסיוע תאושר וכעת מגיע המבחן האמיתי: תכנית התשתיות של ביידן

לאחר הגשת העזרה הראשונה, נשיא ארה"ב צפוי להכריז בשבועות הקרובים על טיפול העומק שהוא מציע לכלכלה האמריקנית | הכלכלן פול קרוגמן מציע שינוי תפיסתי לגבי אופן מימון התכנית

הנשיא ג'ו ביידן ועובדי מפעל בארה"ב (צילום: REUTERS/Mark Makela)
הנשיא ג'ו ביידן ועובדי מפעל בארה"ב (צילום: REUTERS/Mark Makela)
יונתן קירשנבאום

חבילת התמריצים בהיקף 1.9 טריליון שצפויה לקבל אישור סופי השבוע היא אחד הצעדים הכלכליים הגדולים בהיסטוריה של ארה"ב, אבל היא רק השלב הראשון בתכנית החילוץ עליה הצהיר ביידן. עם אישור החבילה העיניים נשואות לשלב הבא, שליווה את קמפיין הבחירות של הנשיא ויכול להפוך לצעד הגדול ביותר שיקדם בתקופת הנשיאות שלו: תכנית ענק להשקעה בתשתיות.

העזרה הראשונה וטיפול העומק

מטרת התכנית הנוכחית היא לתת מענה מידי למשבר הכלכלי והבריאותי בארה"ב. הצעד המדובר ביותר הוא צ'ק על סך 1,400 דולר לכל אזרח עד רמת הכנסה מסוימת (כ-75 אלף דולר בשנה), אבל מדובר רק בסעיף אחד בתכנית. בין השאר כוללת התכנית: הרחבת תשלום דמי אבטלה מיוחדים של 300 דולר בשבוע עד ספטמבר, 350 מיליארד דולר מימון לרשויות ומדינות, בדגש על מערכת החינוך, מענקים לעסקים קטנים ולחברות התעופה, קצבאות ילדים, פטור ממס על תשלום חובות סטודנטים ועוד.

עם אישורה הסופי יתפנה ביידן להכנתה והצגתה של תכנית ההשקעות שהבטיח, שעל פי הצהרותיו אמורה להיות בהיקף דומה – כ-2 טריליון דולר. זו התכנית שאמורה ליצור למדינה החזקה בעולם אופק חדש של התפתחות כלכלית וחברתית, ולהתמודד עם הנזקים העמוקים שגרמה המגיפה.

פרטיה התכנית עוד אינם ידועים, אך מרכזה צפוי להיות טיפול בתשתיות המתפוררות של ארה"ב בתחומים רבה, והחלפת התשתית האנרגטית של המשק האמריקאי לאנרגיה מתחדשת. את התכנית המפורטת צפוי הנשיא להציג בנאום בסוף השבוע הבא.

שאלת המימון

מיד עם אישור חבילת הסיוע בסנאט פרסם הכלכלן זוכה פרס נובל פול קרוגמן מאמר ראשון בנושא אופן מימון התכנית, שאלה שצפויה לזכות לתשומת לב רבה בחודשים הקרובים. קרוגמן מציע שינוי תפיסתי: לא צריך "לשלם על התכנית", אלא פשוט לממן אותה באופן מתמשך באמצעות הגדלת החוב, בצורה שלא אמורה לגבות מחירים משמעותיים מהמשק האמריקני.

קרוגמן מסתמך על מספר נתונים כלכליים ומחקרים מהתקופה האחרונה. החוב של הכלכלה האמריקנית זינק מתחילת הקורונה. יחס החוב לתוצר של ארה"ב היה 107% בפרוץ המגיפה, ובשיא המשבר הוא זינק ל-135%. על פי הנתונים האחרונים עומד יחס חוב התוצר של ארה"ב על 127%.

הכלכלן האמריקאי פול קרוגמן (Franck Robichon/Pool Photo via AP)
הכלכלן האמריקאי פול קרוגמן (Franck Robichon/Pool Photo via AP)

אלא שהריביות על החוב התופח של ארה"ב צפויות להישאר בעתיד הקרוב נמוכה בקנה מידה היסטורי. על פי נתוני משרד האוצר האמריקאי, הציפיות לתשואות אג"ח ממשלתית בשוק ההון נמוכות במיוחד היום, ומצביעות על ריבית נמוכה והמשך ריביות נמוכות גם בעתיד, כשהאג"ח לחמש שנים מתומחר ל-0.79%, ולעשר שנים ל-1.56%. למרות הבהלה סביב אפשרות לאינפלציה בימים האחרונים, נתון זה לא השתנה בצורה משמעותית.

מדובר בהמשך מגמה שמתרחשת שני עשורים של ירידה בריביות, על אף העלייה בחוב הממשלתי בתקופה הזו. במחקר שערכו הכלכלנים לארי סאמרס וג'ייסון פורמן אליו מתייחס קרוגמן, מצאו השניים כי על אף שיחס חוב התוצר עלה בין שנת 2000 ל-2020 מ-6% ל-109%, הריביות בפועל על אג"ח ממשלתית לעשר שנים ירדו מ-4.3% ל-0.1%-. "הירידה בשיעורי הריבית בשנים האחרונות מבטאים שינויים מבניים בכלכלה, שדורשים חשיבה מחודשת בנוגע למדיניות תקציבית, ולמדיניות מקרו כלכלית באופן כולל" כתבו השניים.

לפי טענות אלה, גם אם הריבית תעלה נקודתית בסוף המשבר, סביבת הריבית הנמוכה כאן כדי להישאר בעתיד הנראה לעין. ההבנה הזו מביאה את למסקנה שהגדלת ההוצאה, שיכולה לטפל בבעיות מבניות של המשק מאי שוויון בהכנסות ועד לתשתיות מתפוררות, משתלמת מאד על אף העלייה ביחס החוב תוצר. הנזק בסביבת ריבית נמוכה קטן באופן משמעותי מהתועלת.

השפעת חבילת החילוץ נקודתית

קרוגמן גם מביא נתונים בתשובה לטענות לפיהן תכנית החילוץ הנוכחית מגדילה את החוב בנתונים. ההשפעה הפיסקלית של תכנית החירום שאושרה צפויה להיות די נקודתית, מה שמשאיר עוד מקום רב להשקעה נוספת וארוכת טווח יותר. רוב מוחלט של ההוצאה הוא חד פעמי, והיא מתפרסת על פני תקופה קצרה מאד, בה הריביות נמצאות בשפל.

על פי ה-CBO, עיקר ההשפעה של החבילה על הגירעון האמריקאי תתרחש בשנת 2021, אז הוא יתרום כ-1.2 טריליון דולר לגירעון הפדרלי. אלא שעד שנת 2023 ההשפעה שלו על הגירעון תרד לתוספת של כ-0.1 טריליון בלבד.

"דמוקרטים יתחילו להתמקד בקרוב בהשקעה ארוכת טווח, ואחת השאלות הגדולה תהיה איך לשלם על תכנית כזאת. ובכן, התשובה היא: אל תשלמו על זה. פשוט תעשו את זה" מסכם קרוגמן.

להצליח איפה שטראמפ נכשל

נשיא ארה"ב יצטרך לאשר את תכנית הסיוע במציאות פוליטית מורכבת. המפלגה הדמוקרטית נהנית מיתרון גדול בבית הנבחרים, אבל בסנאט מדובר בתיקו שברירי שדורש את הצבעת סגנית הנשיא קמלה האריס כדי להכריע. בסיבוב האחרון, כפו הדמוקרטים השמרנים בסנאט שינויים שהחלישו את תכנית הסיוע. בעוד שנתיים יערכו בחירות אמצע בארה"ב, ואז עלולה המפלגה לאבד את היתרון הדחוק, והרפובליקנים כבר הראו שאין בכוונתם לשתף פעולה.

ביידן אמר כי אינו מתכוון להתמודד על קדנציה שנייה, כך שתכנית זו היא כנראה הצעד הגדול ביותר אותו הוא מתכנן לקדם כנשיא. בעיית התשתיות מלווה את ארה"ב כבר שנים ארוכות, וטראמפ שהבטיח גם הוא תכנית גדולה בנושא זה לא הצליח לספק את הסחורה. עכשיו ינסה ביידן להצליח איפה שטראמפ נכשל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!