דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

חוזרים לעבודה: "כל החיים אמרו להם 'איכס, אל תיגעו, זה מלכלך!' ואני אומר להם - תתלכלכו"

עזרא ביאזי, מדריך טיולים, סדנאות ומורה דרך: "אתה כמדריך הופך להיות הנקודה המקשרת בין הילד ובין האדמה והטבע. יש עבודה טובה יותר מזה?"

עזרא ביאזי  (צילום: אלבום פרטי).
עזרא ביאזי (צילום: אלבום פרטי).
הדס יום טוב

עזרא ביאזי (35), מדריך טיולים ומורה דרך ממשמר הירדן | התגעגע לחיבור לאדמה ולילדים שמגלים את עצמם בשטח | מאוהב בכל פינה בארץ הזו | לא מבין למה אנשים טסים עד תאילנד | מאמין שהעבודה שלו היא אחת העבודות הכי יפות בעולם אבל מבין שכסף בא והולך והמשפחה זה מה שנשאר.

"יש את הקסם הזה, שפתאום אתה רואה את הילד הכי מופרע בכיתה מוצא את עצמו עם האדמה. מאוד קל לילד להישאב לטלפון ולמחשב, זה מאפשר לו לא להתמודד עם העולם ולהשאיר את המציאות מאחור. אבל כשאתה לוקח ילדים, בדור כזה שמוצף בטכנולוגיה, ומראה להם טכנולוגיה טיפה שונה, קצת יותר שורשית, הם עפים על זה".

חיבור לאדמה

"אני מדריך טיולים מטעם משרד החינוך כבר 11 שנה. לפני שנה התחלתי לעבוד כמורה דרך ברשות הטבע והגנים. אני מאוד אוהב את זה וממש חי את זה, את החיבור בין האדמה לחינוך. אני מוציא הרבה טיולים גם של משפחות, ומעביר הרבה סדנאות בנושא אקולוגיה, פיסול ובנייה אקולוגית ועוד.

אלו ילדים שכל החיים אמרו להם – איכס, אל תיגעו, זה בוץ! זה מלכלך! ואני אומר להם – תתלכלכו. ואז פתאום אותו ילד לוקח את האדמה ויוצר ממנה דברים מופלאים, ומגלה את עצמו דרכה. אין כמו לראות את ההתרגשות על פניו של ילד שמגלה עקבות בשטח, שלומד איך להדליק אש מכלום, שלומד אילו צמחים אפשר ללקט ולאכול או מכין שרשרת מאבנים שהוא מצא.

הדברים הקטנים האלה הופכים להיות דברים עצומים, ואתה כמדריך הופך להיות הנקודה המקשרת בין הילד ובין האדמה והטבע. יש עבודה טובה יותר מזה?

לצאת אל הטבע

חשוב לי שהילדים יבינו שהטבע הוא לא סתם מה שנמצא מחוץ לדלת של הבית או של בית הספר, אלא שהטבע הוא הכל, ושיבינו למה צריך לשמור עליו ולא להרוס אותו. בלי הטבע לא נוכל להיות פה, ואנחנו נמצאים בנקודת אל חזור.

היופי בטיול מתחילים להבין את המקום. פתאום רואים משהו שלא הכרתי, פתאום מגלים עקבות ולומדים איזה חיות גרות באזור, שומעים עליו סיפור. זה הופך פתאום למשהו שהוא לא רק אני, אני פתאום הילד יותר מודע לסביבה, ומבין שהעולם גדול ממנו ומתחיל להכיר אותו דרך הרגליים ולהרגיש את האהבה אליו ואת הרצון לשמור עליו. מכיר את החיות, ומתחיל להבין למה לא צריך להשאיר את שקית הבמבה שלי בשטח".

ארץ קסומה

"אנשים טסים עד תאילנד אבל לא מבינים כמה יפה הארץ הזו. כמה מצודת נמרוד זה מקום קסום, וגם החרמון, וגם הנגב, וגם הרי אילת. כמה הם יפים. כמה הגולן מלא עוצמות, מלא סיפורים, כל אבן שם זה סיפור על איזה קרב ענק או אוצרות אבודים, כמה החרמון הוא מדהים דווקא בקיץ, עם מערות משוגעות, נוף פסיכי ופרחים שפורחים רק מעל 1,800 מטר.

עזרא ביאזי (צילום: אלבום פרטי).
עזרא ביאזי (צילום: אלבום פרטי).

ישראל במקום שני בעולם בכמות נדידת הציפורים. יש אנשים שגרים בתל אביב וחושבים שהטבע הוא במרחק שעתיים נסיעה מהם, אבל לא מכירים את הירקון היפיפה ממש לידם.

יש לנו ארץ קסומה, כל כך קדושה, כל כך מיוחדת, וכמה שהיא קטנה היא גדולה ומגוונת, ואחרי חודשיים בשביל ישראל הבנתי שגם אני לא יכול להכיר הכל במשך חיי. לא סתם נלחמו על פיסת האדמה הזו האימפריות והממלכות הכי גדולות בעולם. יש לנו ארץ עם אנשים מיוחדים, עם טבע מאוד מיוחד, עם חיות מאוד מיוחדות, וכל כך חשוב לי שאנשים יבינו כמה צריך לשמור עליהם".

מה שנשאר

"לא הדרכתי כמעט שנה. היו כמה דברים קטנים פה ושם בין הסגרים, אבל מעט מאוד. עכשיו מתחילים ממש לחזור הטיולים. מחר למשל יש לי טיול עם בית ספר לנחל ראש פינה, והולך להיות אדיר. החוסר וודאות הזו עדיין כל כך קשה, אני מאוד מקווה שלא יהיה סגר גדול שוב, והכל שוב ייעצר.

מאוד נהניתי בסגר עם המשפחה שלי, היה לי זמן מדהים עם הילדים שלי שלא יכולתי להשיג בשום נסיבות אחרות. גיליתי המון דברים על עצמי, כמה אני אוהב את המשפחה שלי, כמה אני אוהב לבנות, כמה הזמן הוא דבר גמיש וכסף זה דבר שבא והולך, אבל בסוף המשפחה שלך היא מה שנשאר.

אז תודה לקורונה, אבל זה כל כך כיף לחזור לעבוד. אני מת לחזור לצאת החוצה, לפרוח ולעלות על הגבעות, להיכנס לתוך מערות צרות ולחפש קריסטלים. והכי חשוב, להעביר את הידע הלאה. הדרכת טיולים זו אחת העבודות הכי יפות בעולם, זה כמו חלום, ולא היה לי קל בלי זה".

את הטיולים והסדנאות של ביאזי 'אדממן' אפשר למצוא באתר שלו

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!