דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קורונה

נגיף ללא גבולות: ממשלות באירופה משתמשות בחיסון הרוסי, למרות אזהרות מהאיחוד

הרשויות באיחוד האירופי עדיין לא אישרו את ספוטניק 5 ומגדירות אותו כ"רולטה רוסית", אך המחסור בחיסונים מוביל את המדינות להחלטות עצמאיות | באיטליה ייפתח מפעל לייצור החיסון, ובהונגריה, צ'כיה וסלובקיה החל השימוש בו

ראש ממשלת איטליה, מריו דראגי (Mauro Scrobogna/LaPresse via AP)
ראש ממשלת איטליה, מריו דראגי (Mauro Scrobogna/LaPresse via AP)
אוריאל לוי

החיסון הרוסי לקורונה, 'ספוטניק 5' מסעיר בימים האחרונים את הממשלות והרשויות באירופה. למרות שהחיסון טרם אושר על ידי רשויות הבריאות של האיחוד האירופי, כמה ממשלות אירופיות, ביניהן הונגריה וצ'כיה, אישרו את השימוש בו וחתמו על עסקאות רכישה עם רוסיה. במקביל לכך, חברת תרופות שוויצרית החלה לייצר את החיסון במפעליה באיטליה, בגיבוי ובתמיכה של ראש ממשלת איטליה.

הסוכנות האירופית לתרופות הזהירה אתמול את ממשלות אירופה מפני אישור חירום לשימוש בחיסון הרוסי. בהודעה רשמית של הסוכנות נכתב כי עדיין חסר מידע בשביל לקבוע את יעילות החיסון ואת תופעות הלוואי שלו. בשבוע שעבר הודיע הסוכנות כי החלה לבחון את החיסון הרוסי על מנת להביא לאישורו אם יעמוד בכל הסטנדרטים הדרושים. עד כה אושרו באירופה החיסונים של פייזר, מודרנה ואסטרה-זנקה בלבד.

עובד מערכת הבריאות בהונגריה מכין לשימוש בקבוקון של החיסון הרוסי לקורונה, ספוטניק 5 (Sandor Ujvari/MTI via AP)
עובד מערכת הבריאות בהונגריה מכין לשימוש בקבוקון של החיסון הרוסי לקורונה, ספוטניק 5 (Sandor Ujvari/MTI via AP)

"ניתן להשוות את החיסון הזה לרולטה רוסית", אמרה כריסטה וורתומר הוצ'ה, בכירה בסוכנות האירופית לתרופות בראיון לרשות השידור האוסטרית, מאחר שלדבריה השימוש בו הוא הימור על חייהם של המתחסנים. "נוכל להכניס את 'ספוטניק 5' לשוק בעתיד, לאחר שנסיים לערוך את כל הבדיקות ויהיה לנו מידע ודאי לגביו", אמרה.

איטליה חותרת לעצמאות חיסונית

העסקה לייצור החיסונים באיטליה נחתמה לאחר שראש הממשלה, מריו דראגי, התחייב להאיץ את מבצע החיסונים במדינה שמתמודדת עם גל תחלואה חדש. מפרוץ המגפה מתו באיטליה מעל 100 אלף חולי קורונה. החברה השוויצרית, Adienne Pharma & Biotech SA, חתמה על חוזה עם קרן הבריאות הרוסית RDIF על ייצור החיסון.

מוקדם יותר החודש היה דראגי המנהיג האירופי הראשון שאסר על ייצוא חיסונים מתוצרת אסטרה-זנקה מארצו, בעקבות הודעת החברה שלא תעמוד בהתחייבויותיה למועד אספקת החיסונים.

הונגריה, צ'כיה וסלובקיה לא חיכו לאיחוד

ממשלת הונגריה הייתה הראשונה להעניק אישור חירום לשימוש בחיסון הרוסי. הממשלות של צ'כיה וסלובקיה חתמו על חוזי רכישה של החיסון הרוסי עם קרן הבריאות הרוסית RDIF, והודיעו כי אין בכוונתן להמתין עד שהאיחוד האירופי יאשר את השימוש בחיסון. צ'כיה וסלובקיה סובלות מגל תחלואה חמור, שהוביל אותן בחודש שעבר להיות המדינות עם שיעור התמותה הגבוהה בעולם מקורונה.

נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, תהתה לאחרונה כיצד זה שרוסיה מספקת את החיסון שייצרה למיליונים ברחבי העולם, אך טרם החלה במבצע חיסונים נרחב לאזרחיה. בתגובה לכך האשימה מוסקווה את פון דר ליין בפוליטיזציה של המשבר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!