דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
26.9°תל אביב
  • 26.7°ירושלים
  • 26.9°תל אביב
  • 20.6°חיפה
  • 23.6°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 31.5°אילת
  • 24.3°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 26.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

לאחר איום בחידוש המחאה: האוצר התחייב לתקצב את בתי החולים הציבוריים עד סוף השנה

הסכם בין בתי החולים לאוצר יבטיח תקצוב לשבעת בתי החולים בסך 630 מיליון שקלים עד יוני, ו-55 מיליון שקלים לכל חודש נוסף שבו יימשך משבר הקורונה | בית החולים הדסה: למרות ההסכם, האוצר לא העביר כספים שחיוניים להתנהלות השוטפת

הפגנת עובדי בתי החולים הציבוריים מול משרד האוצר. (צילום: דוד טברסקי)
הפגנת עובדי בתי החולים הציבוריים מול משרד האוצר. (צילום: דוד טברסקי)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

הסכם בין שבעת בתי החולים הציבוריים למשרד האוצר יבטיח תקצוב שוטף וודאות לפעולתם השוטפת עד סוף 2021. לפי ההסכם שנחתם הערב (שלישי), משרד האוצר יקצה לבתי החולים 630 מיליון שקלים, עד חודש יוני 2021. ככל שתקופת הקורונה תימשך מעבר ליוני 2021, ימשך סיוע הקורונה הייעודי לבתי החולים בהיקף של 55 מליון ש״ח בכל חודש. בנוסף סוכם כי תוקם ועדה ציבורית שתבחן את צרכי בתי החולים ואת הצורך לשדרג ולהחיל שוויון בין כלל בתי החולים בישראל.

ההסכם נחתם כחודש וחצי לאחר מאבק שניהלו שבעת בתי החולים, שעמדו בתחילת השנה בפני קריסה כלכלית וחוסר יכולת לשלם לעובדים ולספקים עקב משבר הקורונה. עקב חוסר הוודאות צומצמו הטיפולים האלקטיביים בבתי החולים ואף הופסקה קליטתם של חולי קורונה חדשים. מנהלי בתי החולים הקימו מאהל מחאה מול משרד האוצר בירושלים, ודרשו הסדר שיאפשר ודאות כלכלית לתקופה של לפחות שנה. בסופו של דבר הושגו הסכמות לתקצוב בתי החולים עד סוף השנה.

ביום ראשון השבוע הודיעו בתי החולים שההסכמות לא מומשו והתקציבים לא הועברו. מנהלי בתי החולים איימו לחדש את המחאה, והצדדים חזרו למו"מ בהשתתפות שר האוצר ישראל כ"ץ וסגן שר האוצר יצחק כהן, בסופו נחתם ההסכם.

בהדסה התריעו כי למרות חתימת ההסכם, בית החולים הפסיק לקבל מקדמות ששולמו לו בטרם חתימתו בחודשים האחרונים, ועומד בפני משבר מידי וקושי לשלם לספקים. "אנחנו מודים לשר האוצר וסגנו על ההגעה להסכם עם בתי החולים הציבוריים כולל הדסה. דא עקא, הדרג המקצועי של האוצר, החליט כנראה שההסכם אינו מחייב אותו לבצע את ההסכם מיידית, לכן הדסה אינה ממשיכה לקבל מקדמות על חשבון ההסכם כפי שקיבלה בחודשיים הראשונים מחשבות האוצר, כך שלמרות התחייבות הדרג הנבחר, בכתב ובע״פ, הדסה עומדת שוב מול קופה ריקה ללא יכולת לשלם לספקים את התשלום המובטח להם כבר מחר".

בהדסה אמרו שפנו לשרים ולראש הממשלה להתערבות מידית, אך אמרו כי "מהצד נראה שיש כנראה כוחות יותר חזקים שמונעים מהדסה את קבלת הסכומים המוסכמים עם האוצר ומשרד הבריאות, למרות שבית החולים נמצא עדיין בלב המגפה ומחויב לטפל בחולים הגודשים אותו".

שבעת בתי החולים הציבוריים אינם בבעלות המדינה או קופות החולים, אלא בבעלות גופים ציבוריים: הדסה ושערי צדק בירושלים, לניאדו בנתניה, מעייני הישועה בבני ברק ושלושת בתי החולים בנצרת. המצוקה הכלכלית שלהם החריפה עקב הקורונה, אך נובעת מחוסר שוויון מובנה באופן התקצוב שלהם לעומת בתי החולים הממשלתיים ואלו שבבעלות קופות החולים. ההחזר לבתי החולים עבור שירותי בריאות שכלולים בסל הבריאות אינו מכסה את כלל העלויות, אך בתי החולים שבבעלות הממשלה וקופות החולים מקבלים השלמה לגרעון שנוצר להם, בעוד בתי החולים הציבוריים נאלצים למצוא בעצמם את המקורות למימון הגרעון.

שר האוצר ישראל כ״ץ: ״אני מברך על ההסכם שנחתם היום, שיאפשר לבתי החולים הציבוריים לשוב ולהפנות את כל משאביהם ותשומת לבם לעבודת הקודש שלהם, ולטיפול בחולים שזקוקים להם יום יום, וביתר שאת בתקופת הקורונה. אוסיף ללוות מקרוב את יישום וביצוע ההסכם, עד אשר ימומשו כל ההתחייבויות כלפיהם. אני מודה לסגן שר האוצר איציק כהן ולגורמי המקצוע באוצר שעמלו על הסכם זה לילות כימים״.

בהודעת משותפת של מנהלי בתי החולים נאמר: "אנו מודים לשר כ״ץ ולסגן השר כהן על הנחישות והמנהיגות שהפגינו כשנרתמו למען בתי החולים הציבוריים. אנו משוכנעים שגם בעתיד ימשיכו ויסייעו ככל יכולתם על מנת להביא לשוויון בין כלל בתי החולים בארץ".

יו"ר ועדת הכספים בכנסת, ח"כ משה גפני (יהדות התורה): "אני מברך את שר האוצר ישראל כ"ץ על ההסכם שנחתם עם מנהלי בתי החולים הציבוריים, לאורך כל הימים האחרונים ניהלתי שיחות ודיונים תקציביים מקצועיים בין מנהלי בתי החולים למשרד האוצר והעומד בראשו. אני שמח שהשכל הישר גבר על הקשיים המשפטים שהוערמו במהלך הדיונים וההסכם המבורך נחתם לטובת בתי החולים הציבוריים שכעת יוכלו לשוב ולעסוק בעבודת הקודש בהצלת חיי אדם ובמיוחד בעת הזו של משבר הקורונה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!