דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קורונה

בג"ץ הקפיא את החוק להעברת פרטי לא-מתחסנים לרשויות המקומיות ולמשרד החינוך

בצו שניתן בעתירת האגודה לזכויות האזרח ורופאים לזכויות אדם דרשו השופטים מנציגי משרדי הבריאות, החינוך והרווחה לנמק מדוע החוק לא יבוטל עקב "פגיעה בזכות החוקתית לפרטיות" | דיון נוסף ייערך בהרכב מורחב ביום א'

בית המשפט העליון (צילום: פלאש 90)
בית המשפט העליון (צילום: פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

בג"ץ הקפיא היום (שלישי) את יישום החוק שמאפשר העברת פרטים של אנשים שלא התחסנו לרשויות מקומיות ולמשרדי החינוך והרווחה, עד להחלטה בעתירה שהגישו האגודה לזכויות האזרח ורופאים לזכויות אדם בנושא. הרכב השופטים, בראשות הנשיאה אסתר חיות, המשנה לנשיאה חנן מלצר והשופט ניל הנדל, הורה למדינה להסביר מדוע לא יבוטל החוק, ואסר על משרד הבריאות לדרוש מקופות החולים מידע על מי שלא התחסנו או להעבירו הלאה, עד להחלטה אחרת בעתירה. הדיון יעבור להרכב מורחב של שבעה שופטים.

השופטים דרשו ממשרדי הבריאות, הרווחה והחינוך לנמק מדוע לא יבוטל החוק עקב "פגיעתו בזכות החוקתית לפרטיות, שלא בהתאם לתנאי פסקת ההגבלה שבחוק יסוד כבוד האדם וחירותו". פסקת ההגבלה בחוק היסוד קובעת כי "אין פוגעים בזכויות שלפי חוק-יסוד זה אלא בחוק ההולם את ערכיה של מדינת ישראל, שנועד לתכלית ראויה, ובמידה שאינה עולה על הנדרש, או לפי חוק כאמור מכוח הסמכה מפורשת בו".

בנוסף קבעו השופטים כי עד יום ראשון הקרוב ינמקו מנכ"ל משרד הבריאות, משרד החינוך, משרד הרווחה והשירותים החברתיים והרשות להגנת הפרטיות את הצורך בחוק, ובין היתר את עמידתו בחוקים הנוגעים להגנת הפרטיות במאגרי מידע. בנוסף הורו השופטים לקופות החולים להתייחס לשאלה "האם – ואם כן, כיצד – יש ביכולתן לתרום לעידוד התחסנות הציבור באמצעות פנייה אישית למבוטחיהן", מה שיכול להוות חלופה לחוק.

עד לקבלת הדיון נאסר על מנכ"ל משרד הבריאות אין רשות לדרוש מקופות החולים להעביר לו מידע על פרטי אנשים שלא התחסנו. עם זאת, מותר לגופים ציבוריים להגיש בקשות למידע.

על פי החוק, שאושר כהוראת שעה לשלושה חודשים או עד תום תקופת ההכרזה על מצב חירום בעקבות מגפת הקורונה, משרד הבריאות יורשה להעביר מידע על מי שלא התחסן לרשויות מקומיות, למנכ"ל משרד החינוך ולגורמים במשרד הרווחה המפעילים מוסדות טיפוליים, במטרה לאפשר לגופים אלה לעודד אנשים להתחסן, במסגרת פנייה אישית לאותו אדם, ופעולות נוספות שיוגדרו על ידי מנכ"ל משרד הבריאות. החוק קובע שהמידע יועבר לרשויות בכפוף לבקשה אקטיבית ולהצגת תכנית לעידוד התחסנות בקרב האוכלוסייה הנכללת במאגר המידע.

החוק עבר בהליך מזורז ולווה בביקורת חריפה של ארגוני רופאים וארגוני זכויות אדם, שהתריעו מפני פגיעה באמון הציבור במערכת הבריאות, פגיעה חמורה בפרטיות ובסודיות הרפואית, מול תועלת לא ברורה, מאחר שניתן לעודד התחסנות גם באמצעות רופאים מקופות החולים ולא להפר את הסודיות הרפואית.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!