דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

פרופ' אבי שמחון: "לרדוף אחרי 300 אלף איש ולבדוק מי רוצה לעבוד ומי לא? זה לא יכול לעבוד"

בדיון שהתקיים היום (ד') במכון הישראלי לדמוקרטיה על שאלת החזרת המובטלים לעבודה אמר יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה: "אנחנו לא צריכים לסמוך על הממשלה, אלא על השוק הפרטי, ולקבוע כללים בסיסיים כדי שהשוק הפרטי יעשה את העבודה"

ראש המועצה הלאומית לכלכלה, אבי שמחון (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
ראש המועצה הלאומית לכלכלה, אבי שמחון (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון: "אני תומך בהכשרות מקצועיות, אבל היכולת שלנו לעשות את הדברים בצורה יעילה היא מאוד מאוד נמוכה. הייתה ועדה בראשות קרן טרנר ורונן פרץ על הכשרות. ישבו הרבה אנשים, הוציאו דו"ח יפה, ולא יצא מזה כלום".

את הדברים אמר שמחון במסגרת דיון שאורגן על ידי המכון הישראלי לדמוקרטיה תחת הכותרת: "המדיניות הנדרשת להחזרת מובטלי הקורונה לשוק העבודה".

"בסוף, הממשלה יכולה לעשות דברים גדולים", אמר שמחון, "לכו תעשו הכשרות, אנחנו מאוד בעד, שמנו על זה מיליארד שקל. אני לא יודע אם נוציא את המיליארד שקל, וגם אם נוציא אותם, אני לא יודע מה יהיה האפקט של זה. אנחנו לא צריכים לסמוך על הממשלה, אלא על השוק הפרטי, ולקבוע כללים בסיסיים כדי שהשוק הפרטי יעשה את העבודה. להגיד לרמי (רמי גראור מנכ"ל שירות התעסוקה ע.כ.) לרדוף אחרי 300 אלף איש ולבדוק מי רוצה לעבוד ולמה ומי לא? זה לא יכול לעבוד".

למרות חוסר האמון של שמחון ביכולתה של הממשלה לתת מענה למובטלים, הוא הציג תחזית אופטימית. "המשק נפתח, הוא יעוף קדימה. גביית המסים בינואר ופברואר הייתה גבוהה יותר מינואר-פברואר אשתקד, שהייתה גם היא שיא. יש למשק את העוצמה הבסיסית המאוד גדולה. אני לא חושש מדור אבוד ומאנשים שהתרגלו לאבטלה – זה לא רציני. כשנגיע למאי ונשאל עצמנו מה קורה בסוף יוני לדמי האבטלה, נראה מה המצב ונחליט".

לעמדתו האופטימית של גראור הצטרף הממונה על התקציבים באוצר, אסף וסרצוג שאמר "ראינו שהענפים שבהם יש עליה באבטלה הם אותם ענפים שהוגבלה פתיחתם. לכן אנחנו צופים גם חזרה מהירה יחסית לעבודה. ראינו את זה באוגוסט כשנפתח המשק, ירדנו מהר יחסית אל מתחת ל10%".

מי ששידרה פחות אופטימיות באשר לאפשרות של חזרה מהירה לתעסוקה היו ניצה קסיר, סמנכ"לית המחקר של ביטוח לאומי שאמרה "כולם מדברים על שיעור האבטלה, אני רוצה לדבר על שיעור התעסוקה היינו ב 78% וחזרנו עשור אחורה ל 71%. אני מקווה שנחזור אליו מהר אבל אני לא בטוחה. אנחנו יודעים ממשברים קודמים שחזרה לשוק העבודה לוקחת זמן כמה שנים".

"יש צורך בהרחבת התוכניות והתקציבים לעידוד תעסוקה". הסבירה קסיר כי ההשקעה בהכשרות מקצועיות בישראל עומדת על כשליש ממוצע מדינות ה OECD. "הצורך היה קיים תמיד ועל אחת כמה וכמה היום. הבעיה שאנחנו ניצבים בפניה היא של מאות אלפי אנשים שזקוקים לתעסוקה. כלי אחד לא יפתור את זה. צריך סל של כלים".

לתחזית הפסימית של קסיר הצטרף מנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור שהגיב לדבריו של שמחון כשאמר: "אני פחות אופטימי החזרה לקחה במשברים קודמים. כנראה שגם הפעם לא מאמין שב 2022 נחזור ל חמישה אחוזים".

הסכמה רחבה של כלל הדוברים בדיון הייתה לגבי הצורך לשמור על רשת ביטחון למובטלים גם לאחר יוני, ולהימנע מביטול ההקלות על המובטלים בבת אחת.

מיסדת עמותת 121 טלי ניר אמרה בעניין זה כי "הנתון המשמעותי הוא מספר המשרות למספר דורשי העבודה – כרגע מדובר ב-11 דורשי עבודה על כל משרה. כל עוד זה המצב צריך לשמור על דמי האבטלה. כשנגיע ליחס של 3:1 אפשר יהיה לדבר על הורדת ההקלות. מעבר לזה אנחנו צריכים להתייחס לאזורים שונים בארץ. אם בארצי נרד ל 7% אבטלה אבל באילת תישאר אבטלה גבוהה. צריך יהיה להמשיך ולסייע למובטלים שם. יש לנו חובה מוסרית לאפשר לאנשים לחיות בכבוד".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!