דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מוציא מצה: יצוא המצות זינק ב-40%

ענף יצוא המצות הגיע להיקף של 30 מיליון דולר ב-2020, רובם הגדול לארצות הברית | מנכ"ל מכון היצוא: "התוספת ליצוא מגדילה את התוצר ומוסיפה מקומות עבודה"

מצות אביב. שנה רביעית של עלייה ביצוא (צילום: רועי וולף)
מצות אביב. שנה רביעית של עלייה ביצוא (צילום: רועי וולף)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

יצוא המצות לקראת פסח הגיע ב-2020 ל-30 מיליון דולר, עלייה של 40% לעומת 2019, כך עולה מנתוני מכון היצוא המתפרסמים לקראת חג הפסח. זו השנה הרביעית ברציפות שבה נרשמה עלייה ביצוא המצות, לאחר ירידה חדה שנרשמה בשנים 2016-2013.

על פי נתוני מכון היצוא, שוק היעד העיקרי ליצוא מצות הוא צפון אמריקה (ארצות הברית בעיקר). שוק זה מהווה 72% מסך יצוא המצות מישראל, והיקפו כ-22 מיליון דולר, עלייה של 50% לעומת אשתקד. מניתוח היצוא על פי אזורים עולה שיצוא המצות לצפון אמריקה הוא המשפיע העיקרי על התנודתיות ביצוא בענף. שוק זה מהווה 65% מסך היצוא על פי ממוצע העשור האחרון.

מפעל מצות אביב בבני ברק. סגירת מפעלים גדולים בארצות הברית ובצרפת הגדילה את הביקוש למצות מישראל (צילום: רועי וולף)
מפעל מצות אביב בבני ברק. סגירת מפעלים גדולים בארצות הברית ובצרפת הגדילה את הביקוש למצות מישראל (צילום: רועי וולף)

שוקי יעד מרכזיים נוספים הם מדינות אירופה, ובעיקר צרפת, איטליה ובריטניה, אזור סחר המהווה כחמישית מסך יצוא המצות. יצוא המצות לאירופה גדל ב-25% והסתכם ב-6.5 מיליון דולר בשנת 2020, ומהווה כרבע מסך יצוא המצות בעשור האחרון.

היצוא לאוקיאניה, שכולל את אוסטרליה וניו זילנד, מהווה כ-2% מסך היצוא. בסך הכול עלה היצוא לאזור זה בשיעור חד של 50%, והסתכם בכ-700 אלף דולר. היצוא לאמריקה הלטינית עלה ב-6% לכ-700 אלף דולר, שהיוו 2% מסך היצוא. יצוא המצות ליתר מדינות אירופה עלה ב-42% והסתכם בחצי מיליון דולר, שהם 1.5% מסך היצוא.

"היצואנים הם בלון חמצן למשק"

"בשנת 2017 הודיעה חברת מנישביץ, ענקית המזון הכשר בארצות הברית, על סגירת מפעל גדול ומרכזי שסיפק את המצות ליהודי ארצות הברית", אמר רועי וולף, מנכ"ל ובעלי 'מצות אביב' ויו"ר הנהלה ציבורית במכון היצוא. "כעת, עם סגירת המפעל, הביקוש למצות עולה, ואנו בישראל ערוכים לספק את הכמות הנדרשת שעלתה בעשרות אחוזים". גם הגדילה במכירות באירופה מיוחסת במכון היצוא לסגירת מפעל מצות בצרפת.

"מדי חג פסח אנו רואים שישנו ביקוש עולמי בקרב יהודים למאכלים המזוהים עם החג", אמר גדי אריאל, מנכ"ל מכון היצוא. "המצות הישראליות נהפכו לשם דבר בכל מקום בעולם, והצליחו להכניס למשק הישראלי עשרות מיליוני דולרים, הנחוצים כל כך בתקופת הקורונה. היצואנים היוו, מהווים ויהוו בלון החמצן למשק הישראלי כולו. יש הסכמה ברורה שתוספת של מיליארד דולר ליצוא מעניקה 0.15% תוספת לתמ"ג, ועוד 7,500 מקומות עבודה".

 

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!