דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עוני

ההתנגדות לתקציב / "התקציב לא שם לב לעוני"

אמר יו"ר הפורום למאבק בעוני, חתן פרס ישראל יונה רוזנפלד, בהפגנת המחאה על הקיצוצים בתקציב, והוסיף: "עוני אומר שצריך לשים כסף על העניים, על דיור, על חינוך ורפואה. אבל אף אחד לא רואה את העניים"

הפגנה של הפורום למאבק בעוני מול משרדי ראש הממשלה (צילום: דבר ראשון).
הפגנה של הפורום למאבק בעוני מול משרדי ראש הממשלה (צילום: דבר ראשון).
דוד טברסקי

עשרות מפגינים, פעילות ופעילים חברתיים משלל ארגונים מכל רחבי הארץ, הפגינו הבוקר (חמישי) מול משרד ראש הממשלה במחאה על הקיצוצים בתקציב.

"יש סיבה לכך שיש פה מעט מפגינים היום, וזה כי ממשלת ישראל מחריפה את העוני של האנשים והם חייבים לעבוד ולא יכולים לצאת להפגין" אמרה מיכל יאסו, רכזת הפורום למאבק בעוני. במסמך שפרסם הפורום כתבה נכתב: "אנחנו דורשים תקציב שמוציא מעוני ולא מדרדר לעוני. הגיע הזמן שהמדינה תיקח אחריות בחובתה לספק שירותים חברתיים ראויים לתושביה, ולאנשים החיים בעוני בפרט."

הפגנה של הפורום למאבק בעוני מול משרדי ראש הממשלה (צילום: דבר ראשון).
הפגנה של הפורום למאבק בעוני מול משרדי ראש הממשלה (צילום: דבר ראשון).

רותי יהושוע, עובדת סוציאלית ופעילה חברתית מדרום הארץ דרשה מהממשלה לקחת אחריות על מצב העניים בארץ: "אתם צריכים להתמודד עם המצב שנוצר כאן, שאנשים חיים ברחובות ומקצבים נדבות. אלו הם דברים באחריות ממשלת ישראל ואנחנו דורשים ממנה היום לשנות את סדר העדיפויות. נמאס לנו מתוכניות שלא מתממשות. נמאס לנו שמכתיבים לילדים שלנו חיים ללא קורת גג שמפרקות משפחות".

"אוהבים לדבר במדינה על ביטחון", צעקה בקי קשת ,עו"ד שעובדת במרכז למיצוי זכויות בשדרות", "אבל מה עם ביטחון תזונתי כאשר יש ילדים שהולכים לישון רעבים כי אין להם אוכל? מדברים איתנו על ביטחון אבל אין לנו בטחון בזה שהורים יוכלו לגדל את הילדים שלהם כמו שצריך. ואחר כך מדברים על זה שמוציאים ילדים מהבית, לפעמים חס וחלילה, זה בגלל אלימות. אבל הרבה פעמים זה בגלל הדברים האלה".

ציפי בר, יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים מירושלים תהתה מה עושה הממשלה עם כל המלצות הוועדות במלחמה בעוני שקמו בשנים האחרונות: "השאלה היא, אתם מקימים ועדות, מה מצבן של הוועדות האלו? האם אתם מוציאים את מסקנותיהן מהמגירה? מקימים ועדה כמו אלאלוף ולא מיישמים דבר מהמלצותיה. ישבו בוועדה הזו טובי המומחים שקבעו מהלכים ברורים. ומה עשו עם זה? אין מצב שעוד פעם מסיימת ועדה את פעילותה ואין בצידה תקציב".

הרב יחיאל אקשטיין, נשיא הקרן לידידות, התייחס אף הוא להפגנה: "הקרן תומכת באופן מלא במחאה היום. המאבק בעוני צריך להיות בראש סדר העדיפויות של הממשלה ולצערנו אנחנו לא חשים כך. לא בתחום הדיור הציבורי ולא בתחום הכלים לעובדים הסוציאליים ולא בעוד מגוון תחומים נוספים. הפער בין הצרכים של המוחלשים בחברה הישראלית לבין המענה של מערכות הרווחה בישראל גדול והולך ומתרחב. אנו בקרן לידידות מנסים למלא את הפער הזה כפי יכולתנו אבל בסוף זה גדול מאיתנו. זהו התפקיד של המדינה".

הפגנה של הפורום למאבק בעוני מול משרדי ראש הממשלה (צילום: דבר ראשון).
הפגנה של הפורום למאבק בעוני מול משרדי ראש הממשלה (צילום: דבר ראשון).

יונה רוזנפלד, עובד סוציאלי מירושלים, חתן פרס ישראל לעבודה סוציאלית וממקימי הפורום סיפר ל"דבר ראשון" על כך שהגיע להפגנה כדי למחות על הפער בין רמת החיים הגבוהה בישראל לכך שיותר ויותר אנשים לא מסוגלים להרשות אותה לעצמכם: "רמת החיים שלנו במדינה מאוד גבוהה, אבל אנחנו מהמדינות העניות במערב. אנחנו מבזים את האנשים שחיים בעוני ולא שמים עליהם קצוץ. זה מזעזע, ולא מספיק אנשים מזועזעים". רוזנפלד מסביר שיש לכך ביטוי מובהק בתקציב הנוכחי: "התקציב לא שם לב לעוני. עוני אומר שצריך לשים כסף על העניים, על דיור, על חינוך ורפואה. אבל אף אחד לא רואה את העניים. קוראים לזה העניים הבלתי נראים. מכאן הסיסמה של המחאה שלנו: עני, עם עין, ואתה נשנה את העולם.  אני לא יודע איך עושים את זה, אבל זה הצעד הראשון".

מסמך שהוציא הפורום לקראת ההפגנה מפרט את דרישותיהם העיקריות של המפגינים וביניהן: דרישת השגת יעדי צמצום העוני ויישום המלצות ועדת אלאלוף, הגדלת אחוזי הדיור הציבורי לבנייה של 1000-3000 דירות בשנה ב-15 השנים הקרובות, הוספת תקנים לעובדים סוציאליים, כך שכל עובד לא ייטפל ביותר מ-60 תיקים, הגדלת קצבת הבטחת הכנסה, הגדלת כמות מעונות היום לילדים, הקטנת ההשתתפות הכספית עבור שירותים רפואיים, שינוי שיטת התקצוב לחינוך בפריפרייה ובאשכולות הסוציאליים הנמוכים ועוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!