דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

אושרו מענקי החזרה לעבודה: מי שישוב לעבודה אחרי 75 ימים יהיה זכאי לדמי אבטלה חלקיים

הביטוח הלאומי מתחו ביקורת על מתווה המענקים בטענה שהוא מורכב מדי למימוש | כץ האשים את האוצר: "למה לא לעשות משהו פשוט?"

חיים כץ על רקע הביטוח הלאומי. המליץ לשפר את המתווה (צילום: פלאש90, דבר ראשון. עיבוד: אידאה)
חיים כץ על רקע הביטוח הלאומי. המליץ לשפר את המתווה (צילום: פלאש90, דבר ראשון. עיבוד: אידאה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה והרווחה אישרה הבוקר (חמישי) את מתווה מענקי החזרה לעבודה בשכר נמוך שגובשו על ידי הביטוח הלאומי, משרד האוצר וראש הממשלה. מנכ"ל הביטוח הלאומי הבהיר כי מתוך 339 אלף הזכאים הפוטנציאליים למענק הקודם שנקבע בנובמבר, רק 15 אלף צפויים לממש אותו, והתריע שגם ההסכם הנוכחי הוא מורכב למימוש. בתום הדיון, המליץ לצדדים יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ, להמשיך בדיונים לשיפור המתווה.

על פי המתווה, מובטלים שקיבלו דמי אבטלה לפחות 75 ימים בתקופת הקורונה ויימצאו זכאים, יקבלו את המענק למשך ארבעה חודשים מיום החזרה לעבודה. העובד יקבל דמי אבטלה חלקיים, שיחושבו בהתאם לחלק היחסי של שכרו שהופחת, לעומת שכרו לפני האבטלה.

כך למשל, עובד שחזר לעבודה בשכר הנמוך ב-30% משכרו המקורי, יהיה זכאי לארבעה מענקים בגובה 30% מדמי האבטלה שלו. בתוספת ההכנסה מעבודה, המשמעות היא שהכנסתם של עובדים אלו בתקופת המענק תהיה גבוהה יותר מההכנסה שהיו מקבלים אילו נשענו על דמי האבטלה לבדם.

בנוסף, מובטלים שקיבלו דמי אבטלה למשך 130 יום לפחות בתקופת הקורונה, יהיו זכאים גם למענקים בסך 1,500 שקלים בגין החודש הראשון והחודש הרביעי לעבודתם, אם יתמידו בה.

"אדם צריך להבין מה הוא מקבל"

מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר, שהגיע לוועדה, הבהיר כי טיוטת ההסכם החדש שגובשה עם משרד האוצר אינה לשביעות רצונו. "ההסכם הזה יותר טוב מכלום, כי רצינו להביא משהו לעם ישראל", הסביר, "אבל תנאי הזכאות ודרכי החישוב מורכבים ומסובכים מדי. אדם צריך להבין מה הוא מקבל, כשהוא צריך להתחיל לחשוב ולשבור את הראש לגבי מה שהוא מקבל שם וכאן ומה יותר שווה לו, הוא לא יחזור לעבוד, גם אם בסוף זה משתלם לו. מהיום הראשון אנחנו אומרים את זה. ראינו את הנולד, וכבר מסוף מרץ התחננו למודל של חל"ת גמיש, אבל אגף התקציבים התנגד".

שפיגלר הבהיר כי ההסכמות על מענק חזרה לעבודה מנובמבר הולידו רק 20 אלף איש שעמדו בתנאי הסף, מתוך 339 אלף אנשים פוטנציאליים, ומתוכם הוא מעריך שרק 15 אלף יממשו את המענקים. איציק דניאל מאגף התקציבים במשרד האוצר הסביר שסמוך לחתימת ההסכם החל הסגר השלישי, וזה גרם להפחתת מספר החזרות לשוק העבודה בתקופת ההסכם. הוא הוסיף שהמנגנון מאפשר להגיש בקשה רק אחרי החזרה לעבודה וקבלת שכר, ולכן טרם חולקו מענקים.

כץ האשים את האוצר, וטען שהוא מגבש הסכמים מסובכים כדי לא ליישמם: "למה לא לעשות משהו פשוט? שיהיה כתוב פשוט וברור, בלי מקום לפרשנויות. אבא שלי עליו השלום אמר תמיד: תהיו לארג'ים בכסף קטן ותרוויחו". לגבי ההסכם החדש אמר כץ: "אנחנו רוצים שההסכם יהיה הסכם והתוצאה תהיה תוצאה. לכן אני מציע שתכנסו דיונים נוספים, תביאו להתייעצות בוועדה כמה מתווים פשוטים וקלים שיהיה אפשר לממש אותם, כי אנחנו רוצים שאנשים יבואו לעבודה".

בין היתר, המליץ כץ לאוצר לקבל את המלצות הביטוח הלאומי להאריך את תוקף ההסכם עד אוגוסט, ולשנות את חישוב הזכאות למענקים לחישוב חודשי ולא יומי, כדי לפשטו.

עו"ד מיכל וקסמן חילי מהתאחדות התעשיינים אמרה שההסכם החדש מבטא מגמה חיובית, אבל לא מטפל בבעיה המרכזית של היעדר חל"ת דיפרנציאלי בישראל. "כולם, כולל שירות התעסוקה, הבינו כבר מזמן את המשמעויות של החל"ת הזה, שאנשים מעדיפים להישאר בבית ולא לחזור לעבוד", אמרה. "חייב להיות חל"ת גמיש. אנחנו מתמרצים כאן רק עובדים שחוזרים לעבוד בשכר נמוך יותר, כלומר אין שום תמריץ לחזור לעבודה קודמת. זה מעודד תחלופת עובדים ולא נותן מענה לשוק העבודה כפי שצריך להינתן".

שר האוצר ישראל כ"ץ, שלא השתתף בדיון, אמר בסופו: "הפתיחה המחודשת של המשק החזירה באופן טבעי חלק מהמובטלים לעבודתם, אבל גרעין המובטלים שנפלט ממעגל העבודה בסגר הראשון, ועדיין לא שב לעבודתו, הצריך למצוא פתרון להשבת העובדים בצורה מהירה, שבמסגרתו יינתן תמריץ של אלפי שקלים למובטל ששב לעבודה. אמשיך לפעול כדי להקטין את האבטלה, ובמקביל אמשיך לספק רשת ביטחון. לא נשאיר אף אחד מאחור".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!