דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי י"ד באייר תשפ"ד 22.05.24
20.7°תל אביב
  • 19.9°ירושלים
  • 20.7°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.4°אשדוד
  • 20.1°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 20.6°טבריה
  • 19.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קורונה

שנה להכרזה על מגפה עולמית: ארגון הבריאות העולמי עדיין מתקשה בניהול המשבר

ההכרזה שהגיעה באיחור, העיכוב בהמלצה לעטות מסכות, והקושי להנהיג חלוקה הוגנת של החיסונים לקורונה | פרופ' ריימונד טלייר, קנדה: "אם ההמלצות של ארגון הבריאות לא יהיו מספיק נוקבות, אנחנו נראה את המגפה ממשיכה להתפשט"

אדם חובש מסיכת פנים בברצלונה, ספרד. (צילום ארכיון: AP/Emilio Morenatti)
אדם חובש מסיכת פנים בברצלונה, ספרד. (צילום ארכיון: AP/Emilio Morenatti)

כשארגון הבריאות העולמי הכריז על נגיף הקורונה כמגפה עולמית לפני שנה בדיוק, הוא עשה זאת לאחר שבועות של התנגדות לביטוי הזה, וחזרה על הטענה שהנגיף המדבק-מאוד עדיין ניתן לעצירה.

שנה לאחר מכן, הארגון הפועל כחלק מהאו"ם עדיין נשרך מאחורי ההתפתחויות המדעיות המהירות שהוליד המאבק בנגיף הקורונה, ומתקשה לשכנע ממשלות לוותר על רגשותיהן הלאומיים ולהביא חיסונים אל המקומות בהם זקוקים להם ביותר

הארגון שגה בכמה החלטות גורליות, שגבו מהאנושות מחיר גבוה בהמשך: הוא ייעץ לציבור שלא לעטות מסכות במשך חודשים, וטען שהקורונה לא מתפשטת באופן נרחב דרך האוויר. מנהיגיו סירבו לגנות ארצות – בייחוד סין – על טעויות שבכירי הארגון רטנו עליהן בשיחות פרטיות.

כל אלו יצרו לו חזות פוליטית שאתגרה את האמינות של הארגון, והציבה אותו בין שני כוחות עולמיים, מתעמת עם הביקורת הקולנית מצד ממשל טראמפ, שרק עכשיו הוא מתאושש ממנה.

תמיכתו של הנשיא ביידן בארגון מעניקה לו מעט אוויר לנשימה שהוא כל כך נזקק לו, אך הארגון עדיין מתמודד עם משימה עצומה בניסיונו להקרין סמכות מוסרית אל מול ציד החיסונים האכזרי, המותיר מיליארדים ללא הגנה.

"הארגון נהג בהססנות במקום בנחרצות"

"ארגון הבריאות העולמי השתרך מאחור, ונהג בהססנות במקום בנחרצות", אומרת ג'יאן לוקה בורסי, לשעבר היועצת המשפטית של הארגון וכעת במכון ללימודים מתקדמים בז'נבה שבשווייץ. "בזמנים של פאניקה, של משבר וכיוצא באלה, אולי היה עדיף ללכת יותר על הקצה, לקחת סיכון".

ארגון הבריאות העולמי הניף את דגל האזהרה הראשון שלו ב-30 בינואר 2020, בהגדרת המגפה כ'מצב חירום בריאותי בינלאומי'. אך מדינות רבות התעלמו, או השקיפו מהצד על האזהרה.

מומחים אומרים כי רק כאשר מזכ"ל הארגון, תדרוס אדהנום גברייסוס הכריז על מגפה עולמית שישה שבועות מאוחר יותר, ב-11 במרץ 2020, מרבית הממשלות החלו לפעול. אך אז כבר היה מאוחר מדי, והנגיף כבר הגיע לכל יבשת בעולם מלבד אנטארטיקה.

מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי, ד"ר תדרוס אדהנום גברייסוס, בביקור בסין בתחילת משבר הקורונה. 28 בינואר 2020 (צילום: Naohiko Hatta/Pool AP)
מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי, ד"ר תדרוס אדהנום גברייסוס, בביקור בסין בתחילת משבר הקורונה. 28 בינואר 2020 (צילום: Naohiko Hatta/Pool AP)

הארגון שיבח את סין, הבכירים היו מתוסכלים מחוסר שיתוף הפעולה

שנה לאחר מכן, ארגון הבריאות העולמי נראה עדיין פגוע. צוות בהובלת הארגון שסייר בסין בינואר האחרון כדי לחקור את מקורות נגיף הקורונה זכה לביקורת על כשלונו להפריך את התיאוריה המוזרה של סין לפיה ייתכן שהווירוס הועבר לראשונה לבני האדם דרך מזון ים קפוא נגוע.

הביקורת הזו הגיעה לאחר שהארגון שיבח פעמים רבות את סין בשנה שעברה על תגובתה המהירה והשקופה למגפה, למרות שתיעוד של פגישות פרטיות שהגיעו לידי סוכנות הידיעות AP מראים שבכירי הארגון היו מתוסכלים מהיעדר שיתוף הפעולה של סין.

נשיא סין שי ג'ינפינג מדבר עם עובדי רפואה מבעד למסך, בביקור בבית החולים בוווהאן. (צילום ארכיון: AP/Andy Wong)
נשיא סין שי ג'ינפינג מדבר עם עובדי רפואה מבעד למסך, בביקור בבית החולים בוווהאן. (צילום ארכיון: AP/Andy Wong)

"כולם תהו מדוע ארגון הבריאות העולמי כל כך מהלל את סין בינואר", אומרת בורסי, ומסיפה שהשבחים האלה חזרו ו"רדפו את הארגון בגדול".

"הארגון כשל בהימנעות שלו מלהמליץ על עטיית מסיכות מוקדם יותר"

כמה מומחים סבורים שלשגיאות של ארגון הבריאות העולמי היה מחיר גבוה, מכיוון שהארגון ביסס את המלצותיו על מידע מבוסס מחקרים בלבד, ולכן כשל במתן מענה אינטואיטיבי מהיר שעושי היה להציל חיים של רבים. "אין ספק שארגון הבריאות העולמי כשל בהימנעות שלו מלהמליץ על עטיית מסיכות מוקדם יותר", אמרה ד"ר טריש גרינהאלג, פרופסורית למדעי הרפואה באוניברסיטת אוקספורד החברה בכמה ועדות המייעצות לארגון. רק בחודש יוני 2020 המליץ ארגון הבריאות העולמי על עטיית מסיכות, בפיגור גדול אחרי ארגוני בריאות ומדינות.

גרינהאלג אמרה שפחות מעניין אותה לדרוש מהארגון התנצלויות על החלטות כאלה ואחרות שקיבל בעבר, ויותר חשוב לה להשפיע על מדיניותו בעתיד. באוקטובר היא פנתה בכתב לאחד מראשי הארגון, בנוגע לחוסר המומחיות של כמה מחבריו המרכזיים, ומעולם לא קיבלה תשובה. "השערוריה הזו איננה רק נחלת העבר, היא נמשכת גם כיום ותשפיע על העתיד", אמרה.

ריימונד טלייר, פרופסור לרפואה באנויברסיטאת מקגיל שבקנדה, המתמחה בנגיף הקורונה, אמר שחוסר הרצון המתמשך של ארגון הבריאות ליידע את הציבור על האופן בו הנגיף מופץ באוויר הולך ונהייה מסוכן יותר ויותר ככל שמתפשטים וריאנטים חדשים, כמו אלה שהתגלו בדרום אפריקה ובבריטניה.

פיטר בן אמברק מצוות ארגון הבריאות העולמי בשיחה עם עיתונאים. (צילום: AP/Ng Han Guan)
פיטר בן אמברק מצוות ארגון הבריאות העולמי בשיחה עם עיתונאים. (צילום: AP/Ng Han Guan)

"אם ההמלצות של ארגון הבריאות לא יהיו מספיק נוקבות, אנחנו נראה את המגפה ממשיכה להתפשט", אמר.

"אומרים שוב ושוב 'סולידריות' וזוכים להתעלמות"

כעת, לאחר שכמה חיסונים זכו לאישור, ארגון הבריאות מתמקד בהפצת חיסונים למדינות שלא יכולות לאפשר לעצמן לרכוש חיסונים לבדן דרך קרן קובקס. אולם מפאת העיכוב הרב של יצרניות החיסונים כמה מהמדינות התלויות בקרן קובקס החלו מנהלות מגעים ישירים מול יצרניות החיסונים במטרה להבטיח לעצמן אספקה מהירה יותר של חיסונים. ראש ארגון הבריאות קרא למדינות לגלות סולידריות והזהיר אותם כי העולם על סף "קטסטרופה מוסרית" אם החיסונים יחולקו בדרך בלתי הוגנת.

למרות שביקש ממדינות עשירות לחלוק באופן מידי את מנות החיסון שלהן עם מדינות מתפתחות ולא לסגור עסקות שיסכנו את אספקת החיסונים למדינות עניות יותר, אף אחת מהן לא התחייבה לכך.

"ארגון הבריאות העולמי מנסה להוביל באמצעות סמכות מוסרית, אך לומר שוב ושוב 'סולידריות' כאשר הוא זוכה להתעלמות ממדינות שפועלות לטובת האינטרס שלהן בלבד, מראה שהוא לא מכיר במציאות", אומרת אמנדה גלסמן, סגנית הנשיא בפועל של המרכז לפיתוח עולמי, מכון מחקר עצמאי ללא מטרות רווח שמרכזו בוושינגטון ובלונדון. "זה הזמן לביקורת על אופן ההתנהלות".

ובכל זאת, לאורך המגפה, ארגון הבריאות העולמי סרב לגנות מדינות עשירות על צעדיהן הפגומים לבלום את הנגיף. בשיח שהתקיים בתוך הארגון, תיארו עובדיו את הגישות של חלק מהמדינות החברות הגדולות ביותר בו לעצירת נגיף הקורונה כ"מעבדה כושלת לחקר הנגיף" ו"מקבריים".

תדרוס אימץ קול תקיף יותר

לאחרונה נראה שתדרוס אימץ קול תקיף יותר, ואמר למנהיגים את האמת. למשל, הוא אמר לנשיא שמדינות מבוססות צריכות לחלוק בחיסונים שלהן, וביקר את סין על העיכוב במתן ויזות לצוות החקירה שהוביל הארגון.

אירווין רדלנר מאוניברסיטת קולומביה אומר שארגון הבריאות העולמי צריך להיות אגרסיבי יותר במתן הוראות פעולה למדינות, במצב של אי שוויון קיצוני בחלוקת החיסונים לקורונה.

"ארגון הבריאות העולמי אינו יכולות להורות למדינות לעשות דברים", אומר רדלנר, "אך הם יכולים ליצור הנחיות ברורות ומפורשות, באופן שיקשה על מדינות לא למלא אותן".

"אנחנו לא יכולים לומר למדינות מה לעשות"

בכירי ארגון הבריאות העולמי אמרו שוב ושוב שזו לא דרכו של הארגון למתוח ביקורת על מדינות. בתדרוך עיתונאים החודש, היועץ הבכיר של הארגון, ד"ר ברוס אילוורד, אמר בפשטות: "אנחנו לא יכולים לומר למדינות מה לעשות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!