דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יפן

יפן ציינה עשור לאסון רעש האדמה בסדרה של אירועים וטקסי זיכרון

למעלה מ-18 אלף בני אדם נהרגו באסון, 2,528 עדיין נעדרים, יותר מ-6,000 בני אדם נפצעו באורח בינוני וקשה | ראש ממשלת יפן רוצה שהאולימפיאדה תציג לעולם את השיקום המרשים של יפן מהאסון

קיסר יפן נרוחיטו (מימין) והקיסרית מסאקו משתחווים מול המזבח לקורבנות רעידת האדמה והצונאמי בטקס האזכרה הלאומי בטוקיו, יפן, מרץ 11, 2021. (צילום: Behrouz Mehri/Pool Photo via AP)
קיסר יפן נרוחיטו (מימין) והקיסרית מסאקו משתחווים מול המזבח לקורבנות רעידת האדמה והצונאמי בטקס האזכרה הלאומי בטוקיו, יפן, מרץ 11, 2021. (צילום: Behrouz Mehri/Pool Photo via AP)
אוריאל לוי

יפן ציינה אתמול (חמישי) עשור לאסון רעש האדמה שגבה את חייהם של 18 אלף בני אדם כשרעידת אדמה בעוצמה 9.0 הובילה לצונאמי אדיר שכיסה את היבשה ומחק ערים שלמות, ולתאונה בתחנת הכוח הגרעינית בפוקושימה.

האדמה ביפן החלה לרעוד לפני עשור, בשעה 14:46 לפי השעון המקומי (7:46 שעון ישראל). בשעה זו בדיוק, אמש, כיבדו היפנים את זכר ההרוגים בדקת דומייה. רבבות מיקיריהם של הקרבנות הניחו זרי פרחים על קברים ואנדרטאות ברחבי המדינה, ומנהיגי המדינה השתתפו בטקס המרכזי בטוקיו לצידם של ניצולים מהאסון.

יפן שיקמה תשתיות בעלות של 280 מיליארד דולרים אך שטחים גדולים נותרו ריקים מאדם

למעלה מ-18 אלף בני אדם נהרגו באסון, 2,528 עדיין נעדרים. יותר מ-6,000 בני אדם נפצעו באורח בינוני וקשה. עיירות שלמות נמחקו מהמפה לאחר שרעש האדמה מוטט את הבניינים על יושביהם והצונאמי טרף את החורבות. הייתה זו רעידת האדמה הרביעית בעצמתה בהיסטוריה מאז החלו לאמוד רעידות אדמה, והאסון בתחנת הכוח הגרעינית 'פוקושימה דאיצ'י' הוא השני בחומרתו רק לאסון צ'רנוביל ב-1986.

הריסות מהצונאמי במינמיסאנריקו, יפן (צילום ארכיון: AP/David Guttenfelder)
הריסות מהצונאמי במינמיסאנריקו, יפן (צילום ארכיון: AP/David Guttenfelder)

בעקבות האסון נעקרו מבתיהם כחצי מיליון בני אדם וביניהם 160 אלף תושבי נפת פוטבה שפונו מבתיהם בגלל הקרינה הגרעינית שהחלה להפלט מתחנת הכוח הגרעינית 'פוקושימה-1' כששלוש ליבות הכור שהיו בה הותכו.

40 אלף בני האדם שחיו באזור תחנת הכוח 'פוקושימה-1', טרם שבו לבתיהם. יפן ערכה אמנם מבצע אדיר של שיקום תשתיות הכבישים, קווי הרכבת ובתי מגורים, בעלות של יותר מ-280 מיליארד דולר. ועדיין, שטחים גדולים בצפון המחוזות מיאגי ואיוואטה נותרו ריקים מאדם.

"אסור ליפן לשכוח את הלקחים שנלמדו מהאסון"

ראש ממשלת יפן, יושיהידה סוגה, אמר בטקס הזיכרון המרכזי שנערך אמש בטוקיו, שהאובדן עדיין בלתי ניתן לעיכול. "כשאני חושב מה חשים אלו שאיבדו את יקיריהם, אי אפשר לשאת את המחשבה הזו. תנחומים מעומק לבי לכל נפגעי האסון".  הקיסר היפני אמר שאסור ליפן לשכוח את הלקחים שנלמדו מהאסון, ועליה לדאוג לשקם את חיי הנפגעים ולא להשאיר איש מהם מאחור.

הלוגו האולימפי בטוקיו, יפן. "תציג לעולם את השיקום של יפן" (צילום: REUTERS/Kim Kyung-Hoon)
הלוגו האולימפי בטוקיו, יפן. "תציג לעולם את השיקום של יפן" (צילום: REUTERS/Kim Kyung-Hoon)

הממשלה בטוקיו מבקשת לנצל את האירועים גם כדי להפגין את העוצמה היפנית, ארבעה חודשים לפני פתיחת אולימפיאדת טוקיו, שנדחתה מהשנה שעברה בגלל מגפת הקורונה. ראש ממשלת יפן, סוגה, הדגיש שהאולימפיאדה תציג לעולם את השיקום המרשים של יפן מהאסון, ותהיה הוכחה לניצחון האדם על מגפת הקורונה.

לצד אירועי הזיכרון לנספים, נערכו אמש ברחבי המדינה הפגנות נגד השימוש באנרגיה גרעינית, לצד תרגילים לשעת חירום. במחוז קיוטו נערך תרגיל גדול המדמה אסון רעידת אדמה. בטוקיו נערכה הפגנה של התנועה היפנית למאבק בשימוש באנרגיה גרעינית. תנועה שקמה לאחר ההפצצות של הירושימה ונגסאקי בסוף מלחמת העולם השנייה, וחזרה להפגין לאחר האסון הגרעיני בפוקושימה.

פינוי החומר הרדיואקטיבי ושיקום האזור יסתיימו רק בעוד כמה עשורים

פעילים יפנים שביניהם גם ניצולים מהאסון, זועמים על רשויות המדינה וטוענים שרק מחצית ממלאכת השיקום הושלמה. העבודה לפירוק ופינוי תחנת הכוח 'פוקושימה-1' שמרוחקת כ-80 ק"מ ממרכז העיר פוקושימה שבה מתגוררים כ-300 אלף בני אדם רחוקה מלהסתיים.

אזור האסון בפוקושימה, יפן. (AP Photo/David Guttenfelder, Pool, File)
אזור האסון בפוקושימה, יפן. (AP Photo/David Guttenfelder, Pool, File)

רעש האדמה והצונאמי פגעו במערכות החשמל והקירור בתחנה, ושלושה מששת הכורים שלה הותכו. הטיפול במים שזוהמו והפיכת האזור לבטוח דורשים משאבים עצומים. כ-5,000 עובדים נכנסים מדי יום בשערי המפעל הפגוע כדי להשתתף בפירוקו.

880 טונות של חומר רדיואקטיבי מותך, עדיין קבורים תחת חורבות תחנת הכוח וממתינים לפינוי. היפנים מעריכים שהמבצע יושלם רק בעוד כמה עשורים, וגם אז עוד מוקדם לומר אם ניתן יהיה לשוב ולחיות בסמוך לחורבות תחנת הכוח.

רק 4 מבין 54 הכורים הגרעיניים ששרתו את יפן לפני האסון, עדיין פעילים. אנרגיה גרעינית מספקת כיום רק 6% מצורכי האנרגיה של יפן, 3.1% ממקורות של אנרגיה מתחדשת, ו-70% מדלק פוסילי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!