דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תימן

המלחמה בתימן / מאות אלפי ילדים סובלים מתת-תזונה ומחלות בתימן

בדוח חמור שפרסמה השבוע סוכנות יוניסף של האו"ם, נגלה פרצופה המזוויע של המלחמה העקובה מדם בתימן. בצבת בין הסעודים, האמריקאים, אל-קעידה, דאע"ש ושתי הממשלות, הילדים משלמים את המחיר.

גברים תימנים אוספים חבילות מזון מארגון צדקה. בצנעא, תימן, 27 ביולי 2016 (צילום: AP)
גברים תימנים אוספים חבילות מזון מארגון צדקה. בצנעא, תימן, 27 ביולי 2016 (צילום: AP)
אוריאל לוי

ילדים משלמים את המחיר הכבד ביותר במלחמת תימן. בצל המלחמה, יותר מ-370 אלף ילדים בתימן נמצאים בסכנת רעב, כך עלה מדוח שחיברה 'יוניסף', קרן החירום הבינלאומית של האו"ם לילדים. על פי הנתונים, כמחצית מאוכלוסיית תימן, יותר מ-14 מיליון בני אדם, סובלים מרעב וזקוקים בדחיפות למזון ולסיוע רפואי. עוד עולה מהדוח כי כשני שלישים מתוך חצי מליון ילדים מתחת לגיל 5 שסובלים מתת תזונה – חולים, ועלולים למות במקרה שלא יזכו לסיוע מידי.

"לפחות 370 אלף ילדים סובלים מתת תזונה חריפה ביותר. מדובר בעלייה של בערך 50 אחוז בהשוואה למספר שהיה בידינו מוקדם יותר השנה", אמר מוחמד אל-אסאדי, דובר יוניסף בתימן לאל-ג'זירה.

על פי הדוח שפרסמה יוניסף ביום שלישי האחרון, מאז פרוץ המלחמה במרץ 2015 נהרגו 1,121 ילדים ו-1,650 נפצעו. הסוכנות הפצירה בכל הצדדים בסכסוך לכבד את החוק הבינלאומי ולהותיר את הילדים מחוץ לשדה הקרב. על פי העיתון התימני Yemen Post Newspaper, בהפצצות חיל האוויר הסעודי בתימן נהרגו 2,432 ילדים.

המלחמה בתימן

חיל האוויר הסעודי תקף אמש (חמישי) את נמל התעופה הבינלאומי של צנעא. כך דווח בטלוויזיה התימנית.

הלחימה בתימן מסלימה בשבוע האחרון, זאת לאחר כישלון שיחות השלום בין נציגי הממשלה הגולה לנציגי החות'ים, הנערכות בכווית מאז אפריל. לפני שבוע הכריזו החות'ים על הקמת מועצת שלטון שתנהל את ענייני המדינה. שליח האו"ם לתימן, אסמאעיל וולד שייח אחמד, אמר כי הכרזה זו הינה הפרה בוטה של החלטה 2216 של מועצת הביטחון של האו"ם. ההחלטה קוראת לחות'ים "להימנע מכל פעולה חד-צדדית נוספת שעלולה לפגוע בתהליך הפוליטי בתימן". ימים ספורים לאחר ההכרזה הודיעו שני הצדדים על כישלון שיחות השלום וחיל האוויר הסעודי חזר להפציץ באזורי השליטה הח'ותית.

רבים מותחים ביקורת על מהלכי הממשל האמריקאי, שחתם לאחרונה על עסקת נשק על סך מיליארד דולר עם סעודיה. גם האופוזיציה בבריטניה מאשימה את הממשלה הבריטית באספקת נשק לסעודיה הנחשדת בפשעי מלחמה.

כבאים מנסים לכבות שריפה במפעל מזון בצנעה,תימן, שהופצץ ע"י סעודיה, 9 באוגוסט 2016 (צילום: AP).
כבאים מנסים לכבות שריפה במפעל מזון בצנעה,תימן, שהופצץ ע"י סעודיה, 9 באוגוסט 2016 (צילום: AP).

בתוך כך, תימן חזרה לייצא נפט מנמליה, כך מסר אתמול (חמישי) סאיף אל-שריף, שר הנפט של הממשלה התימנית הגולה. זוהי הפעם הראשונה מזה 16 חודשים בה תימן מיצאת נפט, לאחר שכוחות ממשלת תימן הגולה בלמו לאחרונה מתקפת ג'יהאדיסטים על עיר הנמל אל-מוכלא שבדרום המדינה. בשונה מהתקפות קודמות, מתקפה זו כללה שימוש בסירות תופת.

מלחמת האזרחים בין החות'ים (שיעים) לממשלת תימן הגולה (סונים) נערכת כבר שנה וחצי. החות'ים שיצאו למסע כיבושים בפרוץ המלחמה, שולטים כעת במערב המדינה ובצנעא בירתה, ונתמכים בידי איראן וחיזבאללה. הממשלה התימנית הגולה, בסיוע סעודי, שולטת במזרח המדינה ובעיר הנמל האסטרטגית עדן.

הסעודים מפציצים את האזורים בהם שולטים החות'ים מהאוויר, ופוגעים באזרחים חדשות לבקרים. אחת ההפצצות פגעה בשוק הומה אדם במרץ האחרון, ונהרגו בה 106 אזרחים, כך לפי האו"ם. אל-קאעידה ודאע"ש מחזיקות טריטוריות נרחבות, בעיקר במרכז המדינה, ומתקיפות את שני הצדדים הלוחמים בה. המלחמה גבתה עד כה את חייהם של כ-9,000 בני אדם. להערכת האו"ם לפחות 3,218 אזרחים בלתי חמושים נהרגו בתימן מאז מרץ 2015.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!