דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2021

בדרך לבחירות: זום מתלבטים עם יאיר לפיד

יו"ר יש עתיד הבטיח לאלף המשתתפים במפגש המקוון עמו, להגדיל את הגירעון, להזרים כסף למורים ולעצמאים, לגייס חרדים לשירות לאומי, לתת עצמאות ניהולית לבתי הספר, ולקיים במהלך השנה בחירות לראשות המפלגה. למען הסר ספק הכריז: "אני רוצה לחיות במדינה יהודית"

מפגש זום עם יו"ר 'יש עתיד', ח"כ יאיר לפיד. (צילום מסך)
מפגש זום עם יו"ר 'יש עתיד', ח"כ יאיר לפיד. (צילום מסך)
אורן דגן

השואלת הראשונה בזום המתלבטים של "יש עתיד", שנערך אמש (שבת), הצליחה להפתיע את יאיר לפיד. "למה אתה תמיד אומר אנחנו ואף פעם לא אומר את המילה אני?", שאלה, "לא מכירים אותך בכלל. אתה נתפס כמתאגרף שמאלן שלא עשה בגרות. אז הלכתי ובדקתי ומצאתי שכתבת את 'שיר אהובת הספן' שאני מאוד אוהבת, כתבת 12 ספרים, גם אשתך כתבה ספר, יש בסטימצקי מדף שלם של ספרי לפיד, אז למה אתה לא מספר מי אתה? הציבור רוצה לדעת מי אתה".

כמנחה מאוד מיומן, לפיד – בלב אולפן מעוצב, רצפת פרקט, שולחן קפה קטן, המון מסכים מסביב – גם אם הובך לא התבלבל. הוא השיב לה שהוא בכלל לא בטוח שלא יודעים עליו כלום, ושב מיד אל הנושא שלשמו התאספו כאן כאלף איש. "אני רואה בזה דבר טוב שמה שביבי מוצא עלי זה שאין לי בגרות. הייתי שר אוצר, כתבתי ספרים, יש נגדי תעמולה שמוביל ביבי שהיא מכפישה ונמוכה".

השואלת, אגב, הודיעה שהיא נמצאת פה בגלל אבא שלה, שאומר שיאיר הוא היחיד שעשה משהו בשביל ניצולי השואה.

שפיות, הגינות, מאבק

את המפגש פתח לפיד במתקפה על הממשלה. "אנחנו באירוע לא שפוי, אנחנו תחת הפצצה של רעל וכעס, וזה לא אנחנו. אם עמדתם על גשר וקיללו אתכם, האיש שקילל לא מייצג את העם. אתם העם.

"לאהוב את המדינה זה להיאבק עבור כל העם, גם אלו ששונים ממך. להיאבק בשביל דרוזים ששרתו בצה"ל וילדיהם קבורים בבית הקברות הקטן בבית ג'אן; זה להיאבק בשביל שחקנית צעירה שעומדת על במה ומצטטת את שיקספיר: 'אנחנו יודעים מה אנחנו ולא מה שאנחנו יכולים להיות'.

"ממשלה שפויה לא דואגת לעצמה, היא דואגת לאזרחים. אנחנו צריכים לדאוג אחד לשני. צריך ממשלה הגונה ואכפתית שאומרת שאם יש ניצול שואה אחד בלי חימום, זאת בעיה שלנו. אם יש צעיר דתי הומו בארון זאת בעיה שלנו".

שכר המורים, הגדלת הגירעון

כעשרים דקות נמשך המונולוג שלו, ואז הגיע תור השאלות. מורה שהגדירה עצמה כמעריצה מושבעת של יש עתיד, פתחה במחמאה: "עם בגרות, בלי בגרות, הלוואי וכולם היו איכותיים כמוך", ועברה להערה: "אני חושבת שלא טיפלת טוב במעמד הביניים. כמורה, אנחנו אחד המגזרים החבוטים ויש נגדנו טענות ובקשות להיות מתחת לאלונקה. האם יש כוונה לגעת גם במשכורות שלנו, המורים?"

לפיד השיב בפירוט על ימי כהונתו כשר אוצר בממשלת נתניהו, כשהוציא את ישראל מגירעון שהצטבר, לדבריו, אחרי מבצע 'צוק איתן'. "הוא (ראש הממשלה, א.ד) לא הפסיק להחמיא לי", סיפר, "החזרנו את המשק לצמיחה, צמצמתי את הגירעון והורדתי אבטלה. העליתי את הרווח של החברות הממשלתיות. זאת הייתה תקופה קשה".

"אבל עכשיו זאת תקופה שונה. עכשיו, למען הכלל, צריך לעשות דברים שלא כולם יאהבו. צריך להגדיל את הגירעון, להגדיל את החוב ולהזרים כסף. למורים, לעצמאים".

הוא ציטט את הפתיחה של דו"ח מקינזי, שאומר ש"איכות מערכת החינוך היא כאיכות המורים בה". "צריך להזרים מורים טובים", אמר לפיד, "המערכת נמצאת בהידרדרות. צריך לתת עצמאות ניהולית לבתי הספר. להקים מועצה לאומית לחינוך. לתמוך במעמד הביניים הישראלי", המשיך, "זה שלא תהיה ממשלה של 36 שרים, מפלצת שמזרימה מליארדים בגלל דילים פוליטיים".

גיוס חרדים, דת ומדינה

זוג שחזר לארץ אחרי 35 שנים בארצות הברית, בעקבות בתם שהייתה בגרעין "צבר", אמר ש"יש דברים יותר בסיסיים מהקורונה. יש פה מדינה שיש בה הדרדרות דמוגרפית, ושאם אבות המדינה היו רואים את גיבורי התקשורת היום הם היו מזדעזעים. יש פה סקטורים שישקרו להם והם ימשיכו להצביע לאותו מנהיג".

הם הציעו לשנות את השיטה הפרלמנטרית בארץ ולהביא "אנשים מקצועיים שיהיו שרים", ושאלו על גיוס החרדים לצה"ל: "מדוע לא כל בני ה-18 בארץ משרתים בצה"ל?".

לפיד השיב שהוא לא רוצה להפריד דת ומדינה: "אני רוצה לחיות במדינה יהודית. יש קודם כל ממלכה. צריך קודם כל הסכמות ואחר כך פולקלור חייו של האזרח. אנחנו יודעים שאי אפשר יהיה לגייס את כולם, כי צה"ל לא ירצה לגייס את כולם. אנחנו מציעים מסלול של גיוס ומסלולים נוספים של התנדבות לשירות לאומי. זה לא יקרה ביום, אבל כולם יצטרכו להתנדב".

כשנשאל בהמשך "מיהו לדעתך יהודי?" השיב: "זה אולי יפתיע אתכם, אבל אני מכיר בכל הזרמים ביהדות. לדעתי גם החילוניות המודרנית היא זרם ביהדות. אולי הזרם הכי מעניין. אני מעוניין שהיהדות תהיה מחבקת ומאירת פנים לכל".

משילות ובטחון הנגב

שאלה אחת הגיעה מבאר שבע, בירת הנגב, ונגעה לביטחונם האישי של התושבים. לפיד העלה את ח"כ מאיר כהן "מביתו בדימונה", שיענה.

ח"כ מאיר כהן במפגש זום של 'יש עתיד'. (צילום מסך)
ח"כ מאיר כהן במפגש זום של 'יש עתיד'. (צילום מסך)

"איבדנו את המשילות", אמר כהן, "כשכל אחד יכול לפתוח מערכת חינוך משלו, לפי דעותיו הפוליטיות, וכשאני הולך בנגב אני רואה שיש פה מערכת חוק נפרדת. משילות זה לדאוג לניצולי שואה ולקשישים. שלא כל אחד יעשה את מה שהוא רוצה".

שוויון מגדרי

כדי להשיב לשואלת על שוויון הזדמנויות לנשים, העלה לפיד את ח"כ לשעבר מירב בן ארי, המצטרפת הטרייה למפלגתו.

"ללא תיעדוף ושריון", אמרה, "לא היית מדברת איתי כאן, היום. אם לפיד לא היה מתעקש לשריין אותי בעשרייה הראשונה של המפלגה, בכלל לא בטוח שהייתי פה. בכנסת הבאה עומדות להיות רק 30 נשים מתוך 120 מקומות וזה למרות שאנחנו יותר מ-50% באוכלוסייה. גם בקורונה, הראשונות שנשארו בבית הן נשים, 70% מהמובטלים הן מובטלות".

פריימריז

זרם השואלים נמשך. אחד אמר: "איזה קטעים, אני מדבר עם יאיר לפיד", ועוד אחד הצליח להפתיע: "מדוע אין פריימריז ביש עתיד?" הוא שאל, ולראשונה לפיד נראה אולי קצת פחות נינוח, כי גם לזה הייתה לו תשובה מוכנה: "גם בן גוריון וז'בוטינסקי חיכו 25 שנה עד שעשו בחירות פנימיות במפלגות שלהם. עד אז הייתה לכל מפלגה ועדה מסדרת".

אולי מפני שהבין שזו ביקורת, הצהיר מיד: "במהלך 2021 יהיו בחירות ביש עתיד. קודם כל לתפקיד היו"ר, ונראה לי שמצבי טוב, ואז נתגלגל בזהירות ונראה מה הלאה".

אחרי כשעה וחצי, לקראת 23:00, ורגע לפני פרידה, פנה לפיד למצלמה. "אנחנו זקוקים לכן ולכם", אמר במרב מיכאלית, "בסיום השידור יופיעו טלפונים של אנשי השטח שלנו ואתם מוזמנים ליצור איתם קשר. לילה טוב".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!