דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קורונה

הורים לבג"ץ: לחייב עובדי הוראה לא מחוסנים בבדיקת קורונה

לעתירה צורפה חוות דעת של איגוד רופאי בריאות הציבור המציעה שעובד הוראה שמסרב להתחסן יעבור בדיקה אחת ל-72 שעות כתנאי לכניסה למוסד החינוכי

מורה מלמדת בכיתה עם ציוד מגן. למצולמת אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מורה מלמדת בכיתה עם ציוד מגן. למצולמת אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
דוד טברסקי

עשרות הורים מכל רחבי הארץ הגישו היום (שני) עתירה תקדימית לבג"ץ בדרישה שעובדי הוראה שלא חוסנו יחויבו לעבור בדיקות לגילוי נגיף הקורונה כתנאי לכניסתם למוסד החינוכי.

לטענת ההורים, המצב הקיים בו המורים הלא מחוסנים נדרשים להצהרת בריאות ועטיית מסכת פנים, אינו חוקתי ומהווה סכנה לבריאות התלמידים. על פי הצעת ההורים, משרד הבריאות צריך לגבש מסגרת של "איים ירוקים" במוסדות החינוך, באמצעות קביעת חובת בדיקת גילוי נגיף קורונה באופן סדיר.

עוד טענו העותרים כי המדינה לא חייבת לחכות להסדרת הנושא בחקיקה, ויכולה לקבוע זאת כהנחיה במסגרת תקנות בריאות העם. על פי העתירה, "רשויות מקומיות שונות קובעות לעצמן הסדרים מקומיים ופרטניים ביחס למדיניות הכניסה של עובדי הוראה שאינם מחוסנים ללא הסדרה ברורה, ללא פיקוח וללא תקציב סדור ובחוסר שוויוניות, במקרים רבים ללא סמכות ויכולת מעקב".

רעות הרץ, העומדת בראש קבוצת ההורים, אמרה כי "הורים רבים מרגישים שהם חיים 'על זמן שאול' עד שהגן או הכתה תיסגר לצורך בידוד". לדבריה, "המדינה קבעה בתקנות שכדי להיכנס למסיבה או חדר כושר חייבים תו ירוק או לבצע בדיקת קורונה, אך סייעת מחליפה שאינה מחוסנת, שעוברת בין גנים רבים כל שבוע, לא צריכה לבצע בדיקה אחת למספר ימים?".

לעתירה צורפה חוות שעת מטעם איגוד רופאי בריאות הציבור התומכת בדרישת ההורים. בחוות הדעת שחיברו פרופ' נדב דוידוביץ', פרופ' חגי לוין וד"ר ערן קופל, נכתב כי "עידוד התחסנות הוא צו השעה ויעד לאומי, אבל העדר הסדרה מידתית, מצד אחד, וקביעת הסדרים מקומיים וחפוזים ונקיטה בצעדים קיצוניים שעלולים לפגוע בזכויות הפרט, מצד שני, לא תתרום משמעותית ליעד זה ואף תזיק".

חוות הדעת הציע מתווה לפיו עובד הוראה שייבחר שלא להתחסן ייקרא לפגישה עם רופא בו יקבל  הסבר אודות חשיבות החיסון ובטיחותו, ובמידה ויחליט שלא להתחסן יחתום על טופס סירוב להתחסן. בהמשך, יעבור העובד בדיקת קורונה או בדיקות אנטיגן, אחת ל-72 שעות, כתנאי לכניסתו למסגרת החינוכית, או  יועבר לתפקיד שאינו כרוך בחשיפה לילדים לא מחוסנים.

"המדיניות הנוכחית של הממשלה אינה מאזנת כראוי בין הזכויות של התלמידים במערכת החינוך להגנה על בריאותם", אמרו עו"ד ד"ר מתן גוטמן ועו"ד רועי גוטמן המייצגים את ההורים, "לכל אחד נתונה הזכות שלא להתחסן, אך על המדינה מוטלת החובה לאזן בין הזכויות, ולקבוע מדיניות מידתית אשר תפחית את הסכנה הבריאותית ושאר המפגעים הנלווים לחשיפה לחולה קורונה.

פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, התייחס אמש לסוגיה. אש אמר שמשרד הבריאות יגבש חוק שיחייב מורים שלא התחסנו לקורונה להיבדק אחת ליומיים. "ברגע שתהיה חקיקה כזאת נצטרך לעמוד ביכולת ביצוע הבדיקות", אמר, "יכול להיות שנשלב גם את הבדיקות המהירות"​.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!