דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.8°תל אביב
  • 15.5°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.5°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2021

כלכלת בחירות על רגל אחת, בקומה ה-18: "אנחנו כמו קרקס נודד"

כשראשי מפלגות נפגשים בכנס "ממשבר לצמיחה": ליברמן רוצה להיות שר האוצר ולבטל קצבאות; סער מציע למנות שר אוצר מקצועי ולהעדיף תוצרת הארץ; בנט היה מפטר את הממשלה אם היא היתה חברה עסקית; הורוביץ תומך בסבסוד שכר; וסמוטריץ' בעד השקעה בתשתיות

מימין למעלה לשמאל: אביגדור ליברמן, נפתלי בנט, גדעון סער, ניצן הורוביץ (צילום: סיוון פרג')
מימין למעלה לשמאל: אביגדור ליברמן, נפתלי בנט, גדעון סער, ניצן הורוביץ (צילום: סיוון פרג')
אורן דגן

בזה אחר זה התייצבו אתמול (שני) חמישה ראשי מפלגות, לשאת את משנתם הכלכלית בכנס "ממשבר לצמיחה", שהוביל נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר. "אנחנו כמו קרקס נודד", אמר יו"ר מרצ, ניצן הורביץ, לפני שהמצלמות נדלקו בקומה ה-18 בבית התעשיינים בתל אביב, "אנחנו עוברים יחד ממקום למקום, עכשיו חזרנו מהבינתחומי".

ליברמן: "האמת בלי פוליטיקלי קורקט"

אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו, הכריז כי בכוונתו להיות שר האוצר. לדבריו, אם רוצים להוציא את מדינת ישראל מהמשבר הכלכלי, יש לשנות את שיטת הקצבאות ולבטל את הקצבאות לאברכים. "אין שום סיבה שישבו 140 אלף אנשים בישיבות, שלא מעניין אותם המצב הכלכלי, והם יכולים לחיות ככה כל החיים. צריך להפסיק להם את הקצבאות… כמות האברכים שלא עובדים והיקף הקצבאות מעולם לא היו כמו היום. אין סיבה להמשיך ולתת קצבאות אחרי הילד החמישי. קצבאות הילדים מעודדות קודם כל בטלה ואבטלה בקרב חרדים ובדואים בדרום. זו האמת בלי כל הפוליטיקלי קורקט".

סער: "מסוכן. המדינה מתרגלת לעבוד בשחור"

גדעון סער, יו"ר תקווה חדשה, מתכוון להציע לשותפים להקמת הממשלה הבאה להוציא מהמשא ומתן הקואליציוני את תפקיד שר האוצר: "כדי להוציא את ישראל מהמשבר הכלכלי, שר האוצר הבא צריך להיות איש מקצוע ולא דמות פוליטית. יש לי כבר כמה שמות שחשבתי עליהם שאני מעדיף לא לחשוף". לדבריו, החל"ת ניוון את המשק. "המודל הכלכלי חייב להיות אחר, ולתמרץ חזרה לעבודה ולא לתמרץ הישארות בבית. כרגע המדינה מתרגלת לעבוד בשחור וזה דבר מסוכן מאוד. ועכשיו צריך להחזיר את המדינה לפסים של צמיחה. אני גם בעד העדפת תוצרת הארץ ורכש גומלין כשיטות מרכזיות להוצאה של המדינה מהמשבר הכלכלי".

בנט: "לא לפחד מעיתונים פופוליסטיים"

נפתלי בנט, יו"ר ימינה, הגיע נחוש: "אני חבר בממשלה בתפקידים שונים מ- 2013, ומעולם לא הזמינו אותי ללשכת ראש הממשלה כדי לעבוד ולהגדיר יעדי עבודה. כשניהלתי חברת הייטק לא היה שבוע שלא ישבתי עם ראשי האגפים, המנהלים, והגדרנו יעדים ועקבנו אחרי ביצועים. זה בגלל שבארץ היום כלום לא מנוהל… אם הממשלה הייתה חברה עסקית הייתי מפטר את כל המנהלים. אני רואה ממשלה פחדנית בתחום הכלכלי. אני רואה הורדת מיסים והתנפחות של המגזר הציבורי… תוכנית סינגפור שהגיתי, קוראת לפעול באומץ לב אל מול הגופים חזקים. לא לפחד, לא מההסתדרות, לא מטייקונים ולא מעיתונים פופוליסטיים".

הורוביץ: "המדינה לא יצרה כמו ביידן"

ניצן הורוביץ, יו"ר מרצ, סבור שזו שעתה היפה של הסוציאל דמוקרטיה, כדבריו. "לצערי, ממשלת ישראל לא השקיעה כסף, הממשלה נתנה פיצויים. היא לא יצרה כמו ביידן, תוכנית השקעות מקיפה בתשתיות, בבריאות ובחינוך כדי לצאת ממשבר הקורונה, אלא רק פלסטרים.
"קראתי את התוכנית של בנט וזה קשקוש בלבוש. כעת צריך לחשוב איך מחזירים את הכלכלה לפעילות. הדבר הכי חשוב זה להחזיר אנשים לעבודה על ידי מודל של סבסוד שכר (המודל הגרמני), שבו אני משלם למעסיק את אותו הסכום שהייתי משלם כחל"ת, אבל ככה העובד ממשיך לעבוד, מוציא כסף וכך הכלכלה תחזור לאיתנה. אנחנו מאמינים בבריאות ציבורית, חינוך ציבורי, אני גם בעד הגדלת השירות הציבורי בעת הזו, בקורונה. גם מעמד הביניים הבין מה היתרונות של מערך הבריאות הציבורי. אם זה היה בידי ביבי, אז הכל היה פרטי, כמו בארה"ב".

סמוטריץ': "אין יותר קפיטליזם וסוציאליזם"

בצלאל סמוטריץ', יו"ר הציונות הדתית, חושב שהיום "אין יותר קפיטליזם וסוציאליזם, זה הכל תיאורטי. הכל שאלה של איזונים. כשאתה בהמראה ממיתון אתה צריך להניע את המשק וצריך להגדיל את ההשקעה הממשלתית בתשתיות מעודדות צמיחה. זה מניע גלגלים מאוד גדולים. משק צריך להיות עם פחות חסמים רגולטוריים, בירוקרטיים, והתוצאה תהיה יותר השקעות, יותר כסף, יותר מקומות תעסוקה. ככל שנקל על עשיית עסקים, התוצאות יהיו יותר הכנסות מס ויותר השקעות בתשתיות מעודדות צמיחה ויותר השקעה בשירותים חברתיים. אני בעד רגישות חברתית, רשת ביטחון.

"צריך להתאים את הכלכלה למרחב שבו אתה חי. אנחנו לא בשוויץ. לא בניו זילנד ולא יכולים להסתכל על הכל רק דרך החור שבגרוש, כשאתה מדבר על חקלאות ואמצעי יצור בישובי ספר. אנחנו חיייבים להגן על החקלאות. בגלל הציונות. לאו דווקא במכסים, יכול להיות גם באמצעי ייצור. צריך ללכת למודל  של חל"ת מדורג. פרסמנו עליית מדרגות של מס הכנסה שלילי, כדי לעודד אנשים לצאת לעבודה, לקבל הכשרות מקצועיות, לקבל מלגת קיום בתקופת ההכשרות המקצועיות.  צריך להיות מתומרצים פר איכות המשרות. אם המדינה לא תפריע, המשק יחזור למקום יותר טוב… יש לנו יתרון שאנחנו יוצאים מוקדם מהקורונה ונוכל לייצא לעולם".

את הכנס הנחה פרשן חדשות 12 עמית סגל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!