דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

הרשעתו של נשיא ברזיל לשעבר 'לולה' בוטלה, בחירות 2022 לנשיאות מתחממות

הנשיא לשעבר, שזוכה עדיין לשיעורי תמיכה גבוהים במדינה: "אתם יכולים להיות בטוחים שהשמאל יחזור לשלוט בברזיל" | בית המשפט העליון ביטל את ההרשעה בשל סעיף טכני

נשיא ברזיל לשעבר לואיז אינסיו לולה דה סילבה. (צילום: AP Photo/Andre Penner)
נשיא ברזיל לשעבר לואיז אינסיו לולה דה סילבה. (צילום: AP Photo/Andre Penner)
יונתן קירשנבאום

בית המשפט בברזיל ביטל בשבוע שעבר את הרשעתו של הנשיא לשעבר לואיז לולה אינסיו דה סילבה, ובחירות 2022 לנשיאות עשויות להיות הסוערות ביותר בתולדות המדינה הברזילאית. הפוליטיקאי המפורסם ביותר בדרום אמריקה, שבילה חלק ניכר מהשנים האחרונות בכלא אחרי שהורשע באישומי שחיתות, נהנה עדיין משיעורי תמיכה גבוהים בברזיל. מההתמודדות הצפויה של לולה מול הנשיא המכהן ז'איר בולסונארו קיבלה כבר את הכינוי "סנדרס נגד טראמפ של ברזיל".

לולה הורשע בהלבנת הון, קבלת שוחד, ובכך שהעביר למקורבים כספים מחברת הנפט הלאומית פטרוברס. בית המשפט העליון בברזיל זיכה את לולה על בסיס סעיף טכני, שקובע שהערכאה  שהרשיעה אותו לא הייתה מוסמכת לכך. בולסנארו האשים את השופט בכך שהוא מקורב ללולה, וקיבל את ההחלטה לזכות אותו על סמך קשרים פוליטיים.

עם זאת, לא מדובר במילה הסופית מבית המשפט הברזילאי. השבוע הגיש התובע הכללי ערעור על החלטת בית המשפט, ולולה יצטרך להישאר נקי מכל האשמות כדי לרוץ לנשיאות בבחירות 2022, שנמצאות במרחק 16 חודשים בלבד.

תומכיו של הנשיא לשעבר ממשיכים לטעון בתוקף שהאישומים בהם הורשע נתפרו לנשיא לשעבר כדי להגדיל את סיכוייו של בולסאנרו לנצח בבחירות. תומכיו רואים בהחלטת בית המשפט אישור לטענתם שמדובר בהאשמות שווא.

הם הזכירו את הדלפת השיחות בין השופט בתיק סרג'יו מורו לבין התביעה, שעסקו בראיות שישמשו במשפט. לולה עצמו קרא למשפט "השקר המשפטי הגדול ביותר מזה 500 שנה".

מתנגדיו של לולה ממשיכים לטעון שמדובר בהאשמות משמעותיות. הם הדגישו שהחלטת בית המשפט התבססה על סעיף טכני, ולא שללה את טענות השחיתות בהן הורשע.

"אנחנו הולכים לבחור במי שמחוייב לעניים במדינה הזאת"

לולה כיהן בעבר כנשיא מטעם מפלגת הפועלים הברזילאית (PT), והוא נחשב לאחד הפוליטיקאים הפופולריים ביותר בהיסטוריה של ברזיל. שתי הכהונות שלו, מ-2003 עד 2011, התאפיינו בצמיחה כלכלית משמעותית שהתבססה על ייצוא חומרי גלם, רפורמות במדיניות הרווחה במדינה שהובילו לירידה דרמטית בשיעורי העוני, ורפורמות בהנגשת מערכת החינוך שהובילו לירידה ברמות האנאלפבתיות במדינה.

הוא קיווה להתמודד שוב על התפקיד ב-2018, אבל כניסתו לכלא אחרי שהורשע בפרשת שחיתות, מנעה זאת ממנו וסללה את דרכו של בולסנארו לשלטון. לולה שוחרר מהכלא ב-2019, אבל העובדה שהורשע  בבית המשפט מנעה ממנו להתמודד לנשיאות. החלטת בית המשפט מהשבוע שעבר שינתה, כאמור, את התמונה.

"אתם יכולים להיות בטוחים שהשמאל יחזור לשלוט בברזיל אחרי 2022", אמר לולה אחרי פרסום ההחלטה, "נצביע למישהו שמחויב לזכויות אדם ולשמירה עליהן, ומי שמכבד את הצורך בהגנות סביבתיות, מי שמכבד את האמזונס, מי שמכבד שחורים וילידים. אנחנו הולכים לבחור במי שמחוייב לעניים במדינה הזאת".

בולסנארו אמנם בנה לעצמו דמות פוליטית שמבוססת על היותו פוליטיקאי נקי משחיתות, אבל הטיפול שלו במשבר הקורונה עלול לפגוע באופן משמעותי בסיכויו להיבחר מחדש, ובייחוד אם לולה ירוץ לנשיאות מולו. בולסונארו חיבל בעצמו בניסיונות להכיל את המגפה בימיה הראשונים, ואפילו קרא לאזרחי המדינה שלא להתחסן נגד הנגיף.

"למדינה הזו אין ממשלה", אמר לולה אחרי החלטת בית המשפט בעניינו, "אל תקשיבו להחלטות האידיוטיות של הנשיא או של שר הבריאות. לכו להתחסן".​

ברזיל היא אחת המדינות עם שנפגעו בצורה החמורה ביותר ממגפת הקורונה. מספר הנפטרים במדינה מהמחלה ה וסיבוכיה, מעל ל-275 אלף, שני רק לארצות הברית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!