דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

נתוני אתר AllJobs: הכי הרבה משרות באוויר מאז תחילת המשבר, ירידה במספר מחפשי העבודה

רבקה גולדברג, בעליה של חברת השמה פיינלי: "מעסיקים פונים אלינו כדי למצוא עובדים לצורך החלפה של עובדים אחרים שנמצאים בחל"ת"

מוכרת בחנות בגדים (למצולמת אין קשר לכתבה. צילום: מרים אלסטר/פלאש 90)
מוכרת בחנות בגדים (למצולמת אין קשר לכתבה. צילום: מרים אלסטר/פלאש 90)
הדס יום טוב

 על פי נתונים של אתר AllJobs, יש 31,400 משרות שכרגע נמצאות באוויר באתר. זהו המספר הגבוה ביותר של הצעות עבודה מאז תחילת משבר הקורונה. בשיא המשבר, באפריל 2020, נחתך מספר המשרות המוצעות באתר ב-60%. מנגד, מאז יולי 2020, החודש בו הודיעה הממשלה על דמי אבטלה לטווח ארוך למפוטרים וליוצאים לחל"ת, נצפתה ירידה של 37% בכמות קורות החיים שנשלחת למשרות הפתוחות.

חמשת התחומים המציעים את מספר המשרות החדשות הגדול ביותר באתר כרגע הן: תוכנה (4295 משרות), מכירות (3869), ההנדסה (3173), ייצור ותעשיה (3152) ושירות לקוחות (3028).

מבקשי העבודה עצמם מחפשים הצעות דווקא בתחומים הנחשבים חיוניים ובדרגי השכר הנמוכים יותר. בין התפקידים שאליהם נרשמו הכי הרבה חיפושים באתר AllJobs  מאז החלה מגמת החזרה לשגרה: מכירות (34,000 חיפושים), שליחים (22,000) אדמיניסטרציה (19,000), אבטחה (17,000), נהגים (14,000) ומחסנאים (10,000).

הבעיה היא לא רק בנכונות של האנשים לצאת לעבוד

עינב בוימפלד, מנהלת התוכן והמחקר של AllJobs מציעה הסבר לנתונים, בכך שלבד מהנכונות לחזור לעבוד, הנתונים משקפים גם אבדן אמון בממשלה וכי יש להתחשב בתנאים האובייקטיבים המקיפים את חייהם של חלק מהעובדים, שגם השתנו בעקבות המשבר. עם זאת, בוימפלד מוסיפה שכשיגיע היום בו יסתיימו תשלומי החל"ת עשרות אלפי אנשים יחפשו עבודה בבת אחת, והתחרות על כל מקום עבודה צפויה להיות עצומה.

עינב בוימפלד: "כשיגיע היום בו יסתיימו תשלומי החל"ת עשרות אלפי אנשים יחפשו עבודה בבת אחת, והתחרות על כל מקום עבודה צפויה להיות עצומה" (צילום: שמרית אסף)
עינב בוימפלד: "כשיגיע היום בו יסתיימו תשלומי החל"ת עשרות אלפי אנשים יחפשו עבודה בבת אחת, והתחרות על כל מקום עבודה צפויה להיות עצומה" (צילום: שמרית אסף)

"הקורונה גרמה לעובדים 'לחשב מסלול מחדש' ונדמה כי הגל השני והשלישי השאיר רבים מהם עם 'בטן מלאה', והם מעדיפים כרגע להמתין ולראות מה יילד יום. חשוב לציין שהבעיה היא לא רק בנכונות של האנשים לצאת לעבוד, אלא גם בתנאים האובייקטיבים שמקיפים אותם. כאשר הורים לילדים צעירים נאלצו עד לא מזמן להישאר איתם בבית, התחבורה הציבורית לא תפקדה, ועסקים התנדנדו וצמצמו משרות, וגם מי שרצה לצאת מהפלונטר לא הצליח".

בנוגע לחיפוש לעבוד במשרות חיוניות, בוימולד מסבירה כי במציאות הכלכלית של היום, והתנודתיות הרבה בשוק, הביאו לכך שהיום העובדים מעוניינים בביטחון וביציבות תעסוקתית ולכן מחפשים לעבוד במקומות מבוססים, שיכולים לשרוד משברים גם בסדר גודל של הקורונה. "במצב הנוכחי גם תפקידים שפעם לא באו לחשבון – הופכים פתאום לרלוונטיים, ויש לקוות שעם תום המשבר נראה יותר ויותר ישראלים חוזרים למקצועות 'הרגילים' שלהם".

לא כל כך רוצים לעבוד

רבקה גולדברג, הבעלים והמנהלת של חברת "פיינלי" המתמחה בייעוץ, אבחון והשמה של עובדים, אומרת ל'דבר' כי הנתונים הללו תואמים את מה שהיא רואה בשטח וכי בהחלט יש ירידה בביקושים וקשה מאוד לאייש משרות כרגע, גם כאלה שבשגרה נחטפו כמו לחמניות חמות.

"פרסמנו לאחרונה ארבע משרות חדשות לסבב חיפושים שני, משרות בתחום הדיגיטל שנחשבות מאוד חמות ונחטפות בשגרה, ועוד כמה משרות בתחומי המכירות, ועוד לא הצלחנו לאייש אפילו אחת", אומרת גולדברג. "מעסיקים פונים אלינו כדי למצוא עובדים לצורך החלפה של עובדים אחרים שנמצאים בחל"ת".

רבקה גולדברג: "ניכר שאנשים פשוט לא פונים ושיש אווירה שלא כל כך רוצים לעבוד. אלה שכבר מדברים איתם, שואלים הרבה שאלות על תנאים שוליים יחסית" (צילום: אלבום פרטי)
רבקה גולדברג: "ניכר שאנשים פשוט לא פונים ושיש אווירה שלא כל כך רוצים לעבוד. אלה שכבר מדברים איתם, שואלים הרבה שאלות על תנאים שוליים יחסית" (צילום: אלבום פרטי)

"אנחנו מחפשים לחברה מפתח ווב ומעצב דיגיטלי, שתי משרות יחסית בכירות. בשתי הדוגמאות הללו לא הצלחנו למצוא עובדים. למשרות המעצבים אני מקבלת רק קורות חיים של סטודנטים שסיימו עכשיו את התואר, כשיש דרישה לניסיון של 4-5 שנים לפחות ולידע בתכנות מסוימות".

"ניכר שאנשים פשוט לא פונים ושיש אווירה שלא כל כך רוצים לעבוד. אלה שכבר מדברים איתם, שואלים הרבה שאלות על תנאים שוליים יחסית, כמו למשל מקום חניה, עוד לפני שבכלל באו לראיון. ובינתיים, החברה כבר פנתה לגיוס עובדים בחו"ל".

גולדברג מציינת גם שאתרי פרסום המשרות שנהנים מהביקוש הרב, לא מורידים את מחירי המודעות. "הם דורשים סכומי עתק, ולמרות שפנינו וביקשנו הנחה בעקבות משבר הקורונה, לא היה עם מי לדבר. רק כדי לסבר את האוזן, עבור שלוש מודעות שנתיות המחיר הוא כמעט 7,000 שקלים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!