דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

שומרי הכשרות לא חייבים להיפרד מכוס בירה בפסח

דבש, תמרים, ואפילו חומוס: שלוש מבשלות בישראל מציעות בירות נטולות גלוטן | איפה קונים, מה המחיר ולאיזה טעם כדאי לצפות

תהליך הכנת הבירה (צילום: מכוורת נגוהות - דבש איכות)
תהליך הכנת הבירה (צילום: מכוורת נגוהות - דבש איכות)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

שומרי כשרות כבר לא חייבים לוותר על שתיית בירה בפסח. מבשלות מקומיות החלו בשנים האחרונות להחליף את תסיסת הדגנים המקובלת, בחומרי גלם אחרים כמו דבש ותמרים. שלוש חברות ישראליות מייצרות כיום בירות כשרות לפסח, שניתן לרכוש בחנויות טבע, או בהזמנה באתרים. מהמוצר הייחודי יכולים להינות בימי שגרה גם הרגישים לגלוטן.

שמרית פויכטונגר (צילום: מכוורת נגוהות – דבש איכות)
שמרית פויכטונגר (צילום: מכוורת נגוהות – דבש איכות)

מכוורות נגוהות: בירה דבש

מכוורת נגוהות בהר חברון השיקה השנה מוצר חדש: בירה המיוצרת מדבש, שמרי יין ומים. "זה אלכוהול איכותי מדבש", אומרת בעלת הבית שמרית פויכטונגר, "זה לא תחליף, זה מוצר בפני עצמו. לא ניסינו לעשות משהו כשר לפסח, או ללא גלוטן, חיפשנו לעשות משקה אירופאי עתיק – שיכר מדבש".

תהליך הייצור: את השיכר שלהם החליטו לפתח אחרי שברוך פוכטונגר מצא במחסן המשפחתי בקבוק ישן של משקה דבש אלכוהולי, שהכין אביו. "פה בארץ זה היה כבד", אומרת שמרית, "בהתחלה אנשים לא עפו על זה. מתי קרה הטוויסט? ברגע שהכנסנו לזה קלילות ורעננות מעולם הבירה, וזה הפיצוח. זה הנגיש אותו".

לדבריה, לאלכוהול מדבש יש כמה איכויות: הוא עולה מהר, משפיע חזק ואין לו תופעות לוואי של כאבי ראש והאנגאובר. "הדבש בבירה הוא ללא תוספת סוכר ולכן הטעמים מאוד מודגשים".

מה מציעים: הסדרה מעוצבת בהשראת שיר השירים וכוללת כמה טעמים: פרדס – מרירות מודגשת, ניחוח אשכולית, 8% אלכוהול בנפח; יער – מרירות עדינה, ניחוח יער טרופי, 8.9% אלכוהול בנפח; מדבר – מרירות בינונית, ניחוח עשבוני, 8.4% אלכוהול בנפח.

איפה קונים: "כיוון שהמוצר קיבל את אישור משרד הבריאות, השנה זו השנה הראשונה שאנחנו לא מוכרים רק בהזמנות, אלא גם בקרוב ל-200 חנויות טבע. בדבש אנחנו מותג מוכר", היא אומרת, "למוצר יש תוקף של שנתיים, אבל הבקבוק מחזיק הרבה יותר וזה משתבח". היא מקווה למכור החודש כעשרת אלפים בקבוקים.

מחיר:  22 שקלים לבקבוק של 330 מ"ל. "הדבש הוא 25-30% מהמשקה", היא אומרת, "חומרי הגלם יקרים יותר, אבל חשוב לנו שהמחיר יהיה נגיש". באתר ניתן לרכוש גם 6 בקבוקים במחיר מוזל של 108 ש"ח.

בריאן מידן ממבשלת מידן. (צילום: אלבום פרטי)
בריאן מידן ממבשלת מידן. (צילום: אלבום פרטי)

מבשלת מידן: תמרים וחומוס

"אני צליאקי, אני כשר לפסח כל השנה", אומר בריאן מידן, האיש מאחורי מבשלת מידן. כחובב בירה מושבע, החליט לפני כ-14 שנה, כשאובחן לצליאק, למצוא את הטעם המושלם של בירה ללא גלוטן.

תהליך היצור: מבשלת מידן מייצרת כיום, במבשלה בבית שמש, שני סוגי בירה – אחת מתמרים והשנייה מחומוס. לבירת התמרים יש היתר כשרות. "בבירה מחומוס", מסביר מידן, "החומרים כשרים, אבל אין הכשר לפסח".

את בירת החומוס מייצר מידן כבר 10 שנים, ולדבריו, "עכשיו היא הכי טעימה שאי פעם הכנתי. ניסיתי להביא אותה כמה שיותר קרוב לבירות בוטיק רגילות. יש בה 6.5% אלכוהול".

בירה של בריאן מידן ממבשלת מידן. (צילום: אלבום פרטי)
בירה של בריאן מידן ממבשלת מידן. (צילום: אלבום פרטי)

איפה קונים: מידן מייצר על פי ביקוש. "יש לי קליינטים קבועים", הוא אומר, "והביקוש מספיק כדי לעשות בשנה כמה אלפי בקבוקים. בשיא, עשיתי 150 אלף בירות וחלק אפילו הגיע לארה"ב. לקראת הפסח נמכור בערך 3,000 בקבוקים – זה מה שיצרנו, וכבר מכרנו שני שליש".

מחיר: "אני לא יכול להגיע למחירים של מכבי, טובורג או קורונה, אבל בארגז של 24 בקבוקים, בירה תמרים בקצת יותר מ-10 שקלים לבקבוק, זה שווה. בקבוק בודד, שאפשר לקבל הנקודת איסוף, נמכר ב-15 שקלים ל-330 מ"ל.

מבשלת הגיבור: תמרים

מבשלת הגיבור מייצרת את בירה פאלמה (PALMA) – בירת תמרים במתכון הראשוני של מבשלת מיידן. הבירה, שבה 5.5% אלכוהול, נמכרת באתרים למכירת אלכוהול ב-50 שקלים לארבעה בקבוקים. בקבוק בודד (330 מ"ל) כ-12 שקלים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!