דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

נהגי אובר בבריטניה יקבלו שכר מינימום, דמי חופשה והפרשות לפנסיה

אובר הודיעה שתכיר בנהגים כעובדים לאחר שהפסידה בערעור לבית המשפט העליון | איגוד נהגי האפליקציות: צעד חשוב אבל לא מספיק

נהגי אובר באיגוד נהגי האפליקציות חוגגים בעודם מאזינים להחלטת בית המשפט העליון בלונדון בנוגע לתנאי העסקתם (צילום: AP Photo/Frank Augstein)
נהגי אובר באיגוד נהגי האפליקציות חוגגים בעודם מאזינים להחלטת בית המשפט העליון בלונדון בנוגע לתנאי העסקתם (צילום: AP Photo/Frank Augstein)

לונדון – חברת הנסיעות אובר (Uber) תשלם לנהגים שלה בבריטניה שכר מינימום וכן תבצע הפרשות לפנסיה ותשלום על ימי חופשה, בעקבות פסיקת בית משפט שקבעה כי על נהגי החברה להיות מסווגים כעובדים, ולא כקבלנים עצמאיים.

הכרזת ענקית הזמנת הנסיעות אתמול (שלישי), הגיעה לאחר שהחברה הפסידה בערעור בבית המשפט העליון של בריטניה בשבוע שעבר ולאחר קרב משפטי שנמשך כשנה. לפסיקת בית המשפט השלכות רוחביות בנוגע ל"כלכלת החלטורה" בבריטניה בכלל.

אובר הודיעה כי תשפר באופן מידי את תנאי העבודה של מעל 70,000 הנהגים שלה בבריטניה, כך שישתכרו שכר מינימום, 8.72 לירות שטרלינג (39.85 שקלים) לשעה לכל הפחות, מרגע קבלת נסיעה, ולאחר קיזוז הוצאות הנסיעה.

נהגים יזכו גם לתשלום דמי חופשה בגובה 12% משכרם, שישולמו מדי שבועיים, ויצורפו לקרן פנסיה אליה יופרשו כספים הן על ידי החברה והן על ידי הנהגים עצמם.

"זה יום חשוב לנהגים בבריטניה", אמר המנהל האזורי של אובר בצפון ומזרח אירופה, ג'יימי היווד. הוא ציין כי נהגים עדיין יוכלו לעבוד על בסיס גמיש וכי "אובר היא רק חלק אחד מתעשייה של העסקת-עצמאים, כך שאנו מקווים שחברות נוספות יצטרפו אלינו בשיפור איכות העבודה של העובדים החשובים האלו המהווים חלק בלתי נפרד מחיי היום יום שלנו".

ג'יימס פארר ויאסין אסלאם, הנהגים שהגישו את התביעה המקורית, ברכו על החדשות, אך לדבריהם הצעדים שאובר הכריזה עליהם אינם מספיקים.

ג'יימס פארר ויאסין אסלאם. "אובר הגיע לשולחן הדיונים באיחור של יום ועם דולר אחד פחות מדי" (AP Photo/Alastair Grant, File)
ג'יימס פארר ויאסין אסלאם. "אובר הגיע לשולחן הדיונים באיחור של יום ועם דולר אחד פחות מדי" (AP Photo/Alastair Grant, File)

אובר "הגיעה לשולחן המסע ומתן באיחור של יום ועם דולר אחד פחות מדי, באופן מילולי", אמרו פארר ואסלאם, בהודעה מטעם איגוד נהגי ושליחי האפליקציות. לדבריהם השינויים שהכריזה עליהם אובר אינם ממלאים באופן מלא אחר דרישת בית המשפט העליון, לפיה השכר צריך להיות מחושב מרגע התחברות הנהג לאפליקציה ועד להתנתקותו, ולא מרגע קבלת הנסיעה. בנוסף טוענים השניים כי אין לחברה יכולת לקבוע בעצמה את בסיס ההוצאות לפיו יחושב שכר המינימום, וכי זה צריך להיות מבוסס על הסכם עבודה קיבוצי.

פארר ואסלאם הגישו את תביעתם לבית הדין לתעסוקה, שקבע שנהגי אובר צריכים להיות מסווגים כ"עובדים" (workers), סיווג המעניק בחוק הבריטי פחות זכויות מאשר "שכירים" (employees) אך עדיין נושא בחובו הטבות. אובר הפסידה בשני סבבים של ערעור על ההחלטה, לפני פסיקת בית המשפט העליון.

תשלום הזכויות המורחבות יגדיל את ההוצאות של החברה הממוקמת בסאן-פרנסיסקו, שנאבקת כבר היום כדי לעשות רווחים. אובר נאלצה בעבר להתמודד עם בעיות רגולטוריות בלונדון, שם רשויות שקלו לבטל את רישיון הפעולה שלה. למרות זאת, מאובר נמסר כי אינם מעדכנים את תחזית הרווח שלהם לשנה הקרובה.

המהלך בבריטניה עומד בניגוד לתוצאות משאל עם בסוגיה דומה שהתקיים בקליפורניה בחודש נובמבר האחרון. שם, מצביעים אישרו את היוזמה הפותרת את אפליקציות הנסיעות ומשלוחי המזון מסיווג הנהגים שלהם כעובדי החברה במקום כקבלנים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!